תפילה היא עיקר ההשתדלות

היצר הרע הוא שקרן, כמובן, אך בטיעונים למדניים כאלה הוא מצליח לבלבל רבים ולהפיל קרבנות. הבה נפריך את טענותיו השקריות...

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

היצר הרע הוא שקרן, כמובן, אך בטיעונים
למדניים כאלה הוא מצליח לבלבל רבים ולהפיל
קרבנות. הבה נפריך את טענותיו השקריות.
 
 
רבינו נחמן מברסלב זי"ע הורה לנו להפנים את התורה שאנו לומדים על ידי שנעשה ממנה תפילות.
 
בין היתר, כותב (ליקוטי מוהר"ן  תנינא, תורה כה): "גַּם טוֹב לַעֲשׂוֹת מֵהַתּוֹרָה תְּפִלָּה דְּהַיְנוּ כְּשֶׁלּוֹמֵד אוֹ שׁוֹמֵעַ אֵיזֶה מַאֲמַר תּוֹרָה מִצַּדִּיק הָאֱמֶת, אֲזַי יַעֲשֶׂה מִזֶּה תְּפִלָּה, דְּהַיְנוּ לְבַקֵּשׁ וּלְהִתְחַנֵּן לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ עַל כָּל מַה שֶּׁנֶּאֱמַר שָׁם בְּאוֹתוֹ הַמַּאֲמָר, מָתַי יִזְכֶּה גַּם הוּא לָבוֹא לְכָל זֶה, וְכַמָּה הוּא רָחוֹק מִזֶּה וִיבַקֵּשׁ מֵאִתּוֹ יִתְבָּרַךְ, שֶׁיְּזַכֵּהוּ לָבוֹא לְכָל הַנֶּאֱמָר שָׁם בְּאוֹתוֹ הַמַּאֲמָר וְהַמַּשְׂכִּיל וְהֶחָפֵץ בֶּאֱמֶת, יוֹלִיכוֹ ה' בְּדֶרֶךּ אֱמֶת וְיָבִין בְּעַצְמוֹ דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר, אֵיךְ לְהִתְנַהֵג בָּזֶה, בְּאפֶן שֶׁיִּהְיוּ דְּבָרָיו דִּבְרֵי חֵן וּטְעָנוֹת נְכוֹנוֹת, לְרַצּוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ שֶׁיְּקָרְבֵהוּ לַעֲבוֹדָתוֹ בֶּאֱמֶת מְאד, וּבִפְרָט כְּשֶׁעוֹשֶׂה מִתּוֹרָה תְּפִלָּה, מִזֶּה נַעֲשֶׂה שַׁעֲשׁוּעִים גְּדוֹלִים מְאד לְמַעְלָה."
 
הרי ליבו של כל אחד יבער להשם יתברך כשרואה את גודל רום מעלת בקשות לרוחניות שהן תוצאה של לימוד. אכן, רבי נתן מברסלב זצ"ל חיבר תפילה נפלאה כשגמר ללמוד את תורה ה' בליקוטי מוהר"ן קמא, ובה מבקש יראת שמים מאת השם יתברך במתק לשונו הזהב (ליקוטי תפילות ה, לה):
 
"וְזַכֵּנִי שֶׁיִּהְיֶה לִי יִרְאַת שָׁמַיִם יִרְאַת הָרוֹמְמוּת וְאֶהְיֶה נִשְׁמָר שֶׁלּא יִהְיֶה לִי שׁוּם יִרְאָה חִיצוֹנָה כְּלָל, שֶׁלּא אִירָא וְלא אֶפְחַד מִשּׁוּם דָּבָר שֶׁבָּעוֹלָם, לא מִשַּׂר וְאָדוֹן וְלא מִשּׁוּם אָדָם שֶׁבָּעוֹלָם, וְלא מֵחַיָּה רָעָה וְלִסְטִים, וְלא מִשּׁוּם דָּבָר שֶׁבָּעוֹלָם וְלא יִהְיֶה לִי שׁוּם פַּחַד וְיִרְאָה חִיצוֹנָה כְּלָל, כִּי אִם מִמְּךָ לְבַד אִירָא וְאֶפְחַד תָּמִיד, וְאֶזְכֶּה בְּרַחֲמֶיךָ לְיִרְאָה עִלָּאָה יִרְאַת הָרוֹמְמוּת."
 
רבי נתן מתמצת שתי בקשות נפלאות בתפילה הנ"ל: הראשונה – הוא מבקש יראת שמים בכללותה, כולל יראת הרוממות שהיא מדרגה גבוה אפילו מאהבת השם, והשניה – הוא מבקש להינצל מכל יראה חיצונית ונפולה, דהיינו שלא יפחד משום דבר בעולם זולת השם יתברך. רבי נתן מלמד כיצד צריך לבקש דבר מאת השם יתברך – בפירוט מלא, בתחינה, ובלי להתבייש.
 
כידוע, היצר הרע הוא למדן גדול. הוא לא יבוא לחסיד ברסלב ויבקש ממנו לחלל שבת ולאכול בשר וחלב, כי החסיד יזרוק אותו על האוזן. אלא מה אומר היצר? הוא בא עם הגמרא בידו ואומר: "הנה, כתוב במסכת ברכות, דף ל"ג, עמוד בי"ת, 'אמר רבי חנינא הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים'! בשביל מה אתה מבקש יראת שמים מאת הקדוש ברוך הוא? חבל לך על הזמן – זוהי תפילת שווא! יראת שמים היא תלויה בך בלבד, אז לך תמצא אותה בעצמך."
 
היצר הרע הוא שקרן, כמובן, אך בטיעונים למדניים כאלה הוא מצליח לבלבל רבים ולהפיל קרבנות. הבה נפריך את טענותיו השקריות:
 
הקב"ה אמר במעמד מתן תורה (דברים ה, כו), "מי יתן והיה לבבם זה להם ליראה אתי". בעת רצון, הקב"ה היה מוכן לתת כל דבר לכלל ישראל, ובכלל זה יראת שמים. כידוע, הקב"ה ריפא את כל הסומים, החרשים, ובעלי מומים בהר סיני כדי שיוכלו כולם לומר "נעשה ונשמע" (שמות כד, ז). לאחר חטא העגל, משה רבינו כעס על כלל ישראל, ושאל אותם (ראה ע"ז ה, ע"א) "מדוע לא ביקשתם יראת שמים מאת השם יתברך? הוא בכבודו ובעצמו רצה לתת לכם, אך לא ביקשתם! הייתם צריכים לבקש!"
 
והנה, היצר הרע לכאורה מצליח לשאול קושיא חזקה: "הגמרא במסכת עבודה זרה אומרת שיש לבקש יראת שמים מאת השם יתברך כפי שאומרים משה רבינו ורבינו נחמן ורבי נתן, ואילו במסכת ברכות, הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, אזי לכאורה אינן מועיל תפילות עבור יראת שמים. הגמרא סותרת את עצמה!"
 
שוב, היצר הרע הוא שקרן ואין כאן קושיא בכלל. רבינו נחמן זי"ע מלמד שעיקר ההשתדלות של האדם היא התגברות על היצר הרע (ליקוטי מוהר"ן קמא, תו' ע"ב). הגמרא אומרת (סוכה נב, ע"ב), "יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש להמיתו…ואלמלא הקב"ה שעוזר לו אינו יכול לו". נמצא שהאדם צריך לבקש מאת השם יתברך עזרה, דהיינו יראת שמים, שזהו הכלי שבאמצעותו מנצחים את היצר הרע ומתגברים עליו. יוצא לנו דבר נפלא – שעיקר ההשתדלות של האדם היא תפילה ליראת שמים!
 
שמחתי כמוצא שלל רב כאשר מצאתי בכתבי ה"חזון איש" (אורח חיים, השמטות קנ"ו בסוף), המסביר במפורש, שכיוון שדבר מסוים מושג על ידי תפילה – זוהי נקראת השתדלותו של אדם ואינו בגדר 'הכל בידי שמים', עיין שם וירווח לנפשך.
 
לכן, אין כאן לא סתירה ולא קושיא: כאשר האדם מתפלל ומבקש יראת שמים מאת השם יתברך, זהו נקרא מעשה אדם והשתדלותו. לכן, "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים" איננו מדבר על יראת שמים שהקב"ה מעניק לאדם כתוצאה מתפילה. קל להבין איפוא מדוע משה רבינו כעס שעם ישראל לא ביקש יראת שמים, למה רבינו זי"ע כל כך דיבר על יראת שמים, ולמה מוהרנ"ת חיבר תפילת כה נפלאות ליראת שמים. התפקיד שלנו הוא לומר ליצר הרע, "זוז הצידה!" ולבקש יראת שמים. מי יתן ותפילות ליראה תמיד תהיינה שגורות בפינו, אמן.
 
 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה