לחיות חיים איכותיים יותר

ה"אתה" הייחודי והמיוחד הזה, החי, החושב, המרגיש והיוצר, מכונה בפי הפילוסופים והפסיכולוגים בשם "אגו". ביהדות "אני" זה נשמה!

3 דק' קריאה

הרב אברהם יהושע גרינבוים

פורסם בתאריך 06.04.21

ה"אתה" הייחודי והמיוחד הזה,
החי, החושב, המרגיש והיוצר, מכונה
בפי הפילוסופים והפסיכולוגים בשם
"אגו". ביהדות "אני" זה נשמה!
 
 
קריאה לחיים – פרק 1
 
סדרת מאמרים זו מיועדת לחיזוק כל אדם בעתות משבר (ועל מי מאיתנו לא עובר?). המאמרים בסדרה מבוססים על מקורות בתנ"ך, בתלמוד ופוסקים, בספרי הח"ן ובמיוחד בכתבי רבי נחמן מברסלב זיע"א. כמו כן ניתן למצוא בהם עצות מעשיות ומועילות לעתות אלה.
 
* * *
 
ההערכה לבריאות ולברכה הטמונה בה גדלה, בדרך כלל בעקבות מחלה, פציעה או אירוע קשה אחר, המשנים באופן פתאומי את כל מערכת החיים.
 
הכאבים, הסבל, המתח והדאגה, התסכול והדיכאון העוברים עליך עלולים לגרום לך לחשוב, שהגעת לנקודת שפל בחייך. אבל זה לא בהכרח כך!
 
אם תסכים להקשיב למסר הפנימי העמוק שהמצב שלך מנסה להעביר לך, תשמע שזוהי בעצם קריאה לחיים! אם מסלול חייך הרגיל השתבש, בא הדבר לעורר ולהעמיק את המודעות שלך לערכם האמיתי של החיים – כך שתחיה את החיים עם מטרה לפניך, מדי יום ובכל רגע.
 
כשתפנים קריאה זו, תוכל להפוך את העובר עליך לניסיון מחכים ובונה, שיפתח מימדים חדשים בחייך, מימדים שיגרמו לך סיפוק ושמחה עמוקים יותר משהיו לך בעבר.
 
אתה בודאי רוצה להבריא כדי לחיות ולהשיג את כל היעדים החשובים לך. אם כן, אל תחכה לרגע בו תרגיש טוב יותר, כדי להתחיל לחיות  – התחל עכשיו! הדרך היעילה ביותר לעודד את תהליך ההחלמה, היא לחיות את חייך כמיטב יכולתך עכשיו.
 
החלמה, פירושה: היכולת לחיות את החיים במלואם!
 
היכולת לחיות חיים טובים היא מיומנות, וכמו כל מיומנות אחרת, ניתן לפתח אותה על ידי תרגול. התחל לתרגל עכשיו! תחליט שאתה הולך לחיות עכשיו! החלטה זו היא אחד הצעדים החשובים ביותר, שיובילו להחלמתך.
 
חיים איכותיים יותר
 
יכול להיות שמצבך הנוכחי מגביל ואפילו מונע אותך מהפעילויות הרגילות שלך. אך לא יעזור לך להצטער על מה שאינך יכול לעשות. עדיף לנסות לחשוב על כל הדברים שאתה כן יכול לעשות עכשיו, כדי לתת משמעות לחייך ברגע זה במצב הזה. מגבלות גופניות או אחרות, במישור החומרי, אינן חייבות להיות סיבה המונעת אותך מלחיות חיים מלאים במישור הנפשי והרוחני. אלה הם בדיוק התחומים בחיים שעליך עכשיו לנסות ולטפח כדי להבריא באמת.
 
היה מוכן לבחון דרכים חדשות במישורים אלו של הנפש והרוח. למד דרכים להרגעה ולהרפיה. ערוך חשבון נפש. חשוב על תכלית החיים בעולם. הרהר בייעודך האישי – נסה לגלות מי אתה באמת!
 
אם אתה נמצא בלחץ מכורח תנאים גופניים, טיפולים רפואיים, מצב רגשי, בעיות כספיות או אחרות, אל תרשה לעצמך לשקוע בייאוש ודיכאון! נסה להביע את הכאבים והתסכולים שלך בתפילה אישית היוצאת מהלב. השתדל לראות את הצד החיובי במה שאתה עובר.
 
כאשר אתה עובד על עצמך, שים דגש על שיפור היחסים שלך עם אחרים – הקרובים, החברים, וכל יתר האנשים שיש לך איתם קשר. אם אתה כואב וסובל, למד מזה להזדהות עם אחרים, שאולי סובלים אף הם.
 
כשאתה מנסה למלא את צרכיך האישיים ולהגשים את המטרות שלך, קח בחשבון את הצרכים והרגישויות של אחרים. פתח את יכולתך לתקשר עם הסובבים אותך ולחיות עימם מתוך שיתוף פעולה. היה מוכן ללמוד מכל אחד!
 
ריפוי ה"אני" הפנימי
 
אנשים רבים רואים את הרפואה בעיקר כעניין של רפואת הגוף ושיקומו. ואמנם, מובן הוא שיש לעשות כל דבר הכרחי מבחינה גופנית כדי להחלים ולחזור לתפקוד תקין. אך, תרופות וטיפולים בלבד אינם מספיקים, משום שהגוף, הגם שהוא החלק העיקרי בקיומך בעולם הזה, עם זאת הוא רק חלק אחד משלם גדול הרבה יותר – אתה.
 
אתה מהווה אישיות שלמה עם זהותך היחידה במינה, עם מחשבות משלך, הרגשות ורגשות, צרכים ומאווים, שאיפות, מטרות, וגם כוחות ויכולות שטרם ניצלת.
 
ה"אתה" הייחודי והמיוחד הזה, החי, החושב, המרגיש והיוצר, מכונה בפי הפילוסופים והפסיכולוגים בשם "אגו". ביהדות "אני" זה נשמה, שהיא "חלק אלוק ממעל".
 
למחלה גופנית או לפגיעה יש, כמובן, השלכות מרחיקות לכת על הנפש והנשמה, לא פחות משיש להן על הגוף. המצב הגופני משפיע ישירות על המצב הנפשי, המחשבות והרגשות. אך מערכת היחסים היא דו-סטרית: מצבך הנפשי והרגשי, יחסך לעצמך ולאחרים והדרך בה אתה מנהל את חייך – גם להם יש השפעה מכרעת על רמת הבריאות הגופנית שלך, חסינותך מפגיעות ויכולתו הנפלאה של גופך להתרפא.
 
יותר מזה, חיי הנפש הם תמצית החיים. נפש בריאה היא היא הדוחפת אותך לעשייה ולהישגים המביאים סיפוק ושמחה בחיים. בריאות הנפש והפנימיות שלך, היא הגורם להבדל בין חיים שיש בהם סיפוק לכאלה שאין בהם. יש אנשים שהם גופנית חסונים ובריאים, אך למעשה, חייהם מתבזבזים בריקנות ודיכאון.
 
מחובתו של הרופא לטפל בך גופנית ולנסות לרפא את גופך. אבל בד בבד עם תהליך ריפוי הגוף שלך, עליך לזכור, שהריפוי הנפשי והפנימי שלך נתון בראש ובראשונה בידיך, כי הנפש והנשמה הם המשפיעים על הגוף.
 
ככל שתצליח לרפא את ה"אני" הפנימי שלך ולטפח אותו, תגדל יכולתו של גופך להתרפא. אשר על כן, תרומתך החשובה ביותר לשיפור המצב שלך תבוא מתוך עבודה שלך לריפויה של האישיות שלך.
     
    
(מתוך "קריאה לחיים" מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה