תכנון או אשליה

השם יתברך מחלק שלושה סוגים של שפע באופן אישי, ולא על ידי שליח, ואלה הם: בנים, פרנסה ותוחלת חיים. אפילו מלאכי השרת לא יכולים להתערב בעניינים האלה!

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

השם יתברך מחלק שלושה סוגים של
שפע באופן אישי, ולא על ידי שליח,
ואלה הם: בנים, פרנסה ותוחלת חיים.
אפילו מלאכי השרת לא יכולים להתערב
בעניינים האלה!
 
 
לכבוד הרב לייזר, שלום רב!
 
אני כותבת לך כי אני בתסבוכת קשה ואני צריכה עזרה ועצה באופן בהול. אני באה ממשפחה חסידית אמריקאית ובעלי בא ממשפחה שומרת תורה ומצוות בעלת השקפה מודרנית יותר. הוא בוגר פקולטה למשפטים, ולפני ארבע שנים פתח משרד באופן עצמאי. באופן הדרגתי הולך לו יותר טוב, אך עד כה חיינו די בצמצום. יש לנו מתנה משמים, בת יפהפייה בת שלוש. בעלי מתעקש ולא מרשה לי להתעבר שוב בשום אופן, עד שכדבריו: "המשרד יתבסס היטב, ולא אצטרך לדאוג מאין יבוא הקליינט הבא". אני תמיד משתדלת להתחמק מוויכוחים ובסך הכל ביקשתי שישאל רב. הוא אומר שלא ייתן לאיזה רב לנהל לו את החיים.
 
כבוד הרב, לא חלמתי בסיוט הכי נורא שאי פעם אתבקש להגביל את הילודה וליטול אמצעי מניעה. אני אוכלת את עצמי. מה עלי לעשות? מצפה למענה, ו.ו. מניו ג’רסי
 
לכבוד ו.ו., שלום וברכה!
 
הדבר הטוב ביותר הוא שאדבר עם בעלך, אך אם הוא מסרב לשמוע מרבנים, בוודאי שלא נוכל להכריח אותו. בכל זאת, כדאי שיבין שהקב"ה לא יוותר לו. מי שלא רוצה שרב יסביר לו וידריך אותו, בפרט בנושא כזה, אז השם יתברך מחנך אותו, וככל שהאדם עקשן יותר, אזי השם יתברך הולך איתו ביד קשה יותר.
 
בינתיים, אבקש ממך להפסיק לדאוג מרגע זה. את לא לבד. השם יתברך בוחן לב וכליות ויודע בדיוק מה עובר עליך. הוא לא יעזוב אותך – זאת הבטחה.
 
השם יתברך מחלק שלושה סוגים של שפע באופן אישי, ולא על ידי שליח, ואלה הם: בנים, פרנסה ותוחלת חיים. אפילו מלאכי השרת לא יכולים להתערב בעניינים האלה. לכן, מי שמסרב לקבל מתנה אישית מידו הגדולה והרחבה של הקדוש-ברוך-הוא כאילו סותר לו על הלחי כביכול, חס ושלום.
 
החוגים ה"מודרנים והנאורים" המציאו מונח, שאמור להיות יותר עדין מהביטוי "מניעת הילודה", אותו הם מכנים "תכנון המשפחה" (FAMILY PLANNING בלועזית). ביטוי זה מקומם ומבחיל. לפי עניות דעתי, זה אינו אלא ביטוי בוטה של גאווה ויוהרה, כאשר "מתכנני המשפחה" מכריזים כאילו הם יודעים לתכנן יותר טוב מהקדוש-ברוך-הוא. יומרנות כזו איננה מעידה על אינטליגנציה אלא על ההיפך – היא תכלית הכסילות.
 
סליחה אם דרכתי על יבלות, אך רציתי לחזק אותך בחומר למחשבה שאולי תצליחי להעביר לבעלך, בעזרת השם, בהזדמנות נאותה. הצעתי הראשונה היא ללמוד את הספר בגן האמונה ולתת אותו כמתנה לבעלך, וגם להתפלל שיסכים לקרוא אותו. אנחנו בודאי דנים אותו לכף זכות, ולמרות שהוא שומר שבת, נראה כי מעולם לא למד את עקרונות האמונה. לכן, הוא סבור שהצלחת המשרד שלו תלויה בכישרונות ובהשתדלות שלו, כאילו השם יתברך בשמים ופרנסתו בארץ ואין שום קשר ביניהם. זהו חסרון הדעת, כמובן.
 
השם יתברך מנהיג את העולם על פי העיקרון של "מידה כנגד מידה". אנשים חושבים שאם ‘ינעלו’ את הרחם של האישה, על ידי זה יחסכו כסף. אבל זה לא עובד כך. מי שנועל את פתחי הילודה מסתכן בכך שהקב"ה ינעל לו את פתחי הפרנסה. כבוד קדושת האדמו"ר ממעליץ שליט"א אמר לי, שגם ילדים וגם פרנסה הם אופנים של שפע אלוקי – מי שמפסיק את זרימת הילדים לעולם עלול לקלקל את זרימת המזונות.
 
לפעמים מחמת הצדקה רפואית או נפשית (סיכון מוחשי לבריאות, מוגבלות נפשית, וכדומה) אין מנוס מלהשתמש באמצעי מניעה. עם כל זאת, שום אדם איננו רשאי להחליט על דעת עצמו וצריך להתייעץ עם פוסק בעל שיעור קומה רצינית. ללא דעת תורה – היתר של רב גדול ומוסמך – הגבלת הילודה היא החלטה אומללה לטווח ארוך. רבים הם הקשישים היושבים גלמודים ומסכנים ללא קרובים שיבקרו אותם או שיתעניינו בהם, ומתחרטים על כל השנים בהן הגבילו את הילודה.
 
מורי ורבי הרב שלום ארוש שליט"א אומר בדרך משל, שאם אדם סוגר את הברז, לא בטוח שיזרמו ממנו מים כאשר הוא מחליט לפתוח אותו שוב. את בוודאי מבינה – שסגירת הברז מסמלת את הגבלת הילודה, ומים מסמלים ילדים.
 
רבי נחמן מברסלב מסביר שמבחינה רוחנית, אדם אשר משאיר אחריו ילדים (או תלמידים) נשאר חי לנצח. הזוהר הקדוש אומר "ברא מזכה אב", כלומר, המעשים הטובים של הצאצאים מזכים את ההורים ומועילים להם אפילו בעולם האמת.
 
את יכולה לומר לבעלך שהרב שלום ארוש שליט"א מבטיח לו הצלחה במשרד ובמקצוע, אם הוא יסכים לוותר על הרעיון של הגבלת הילודה. חבל שאתם לא רואים את הערימה של המכתבים שאנחנו מקבלים כל יום במערכת, הן בעברית והן באנגלית, מאנשים שנשואים כבר שנים וטרם זכו בברכת ילדים. אנא, הנני מפציר בבעלך, שלא ידחה את ברכת השם יתברך בשתי ידיים. לאחר 120 הוא יתחרט מאוד שלא הביא עשרים בנים לעולם הלומדים תורה ואומרים קדיש עבורו. אז, החרטה לא תעזור לו במאומה.
 
ודרך אגב, לא מזמן דווח בחדשות על הסכנות הדמוגרפיות של העם היהודי בארץ ובעולם בגין התבוללות והגבלת הילודה. שכנינו העוינים בכל הגבולות אינם מגבילים את הילודה. מובן, אם כן,  ש"תכנון המשפחה" האומלל אינו אלא התאבדות לאומית.
 
כבוד קדושת אדמו"ר מסטולין-קרלין אמר לי, שכל ילד יהודי שנולד הינו ניצחון על היטלר ומזימותיו, ועל כל יתר הצוררים שרצו בכל דור ודור להשמיד אותנו, השם ישמור. אוסיף את דברי הזוהר והגמרא שאומרים, שכל נשמה יהודית היורדת לעולם הזה מקרבת את הגאולה, אמן כן יהי רצון.
 
לסיום, אזכיר לך את דברי הנחל נובע מקור חכמה – רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זי"ע שאמר, שאין שום ייאוש בעולם כלל! אל תתייאשי כי ישועת השם כהרף עין. התחזקי בתפילות ובריבוי התבודדות, וללא ספק השם הטוב יפתח את לב בעלך ותזכו לברכת ילדים, פרנסה וכל משאלות ליבכם לטובה, אמן.
 
בברכה, אר"ב
 

 

* * *
 
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס", ב- http://www.lazerbrody.net/

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה