“לך אלי – זאת מנגינת התשובה שלי” – ראיון

אחרי 3 דיסקים מצליחים ועוד אחד בדרך, ובתום סיבוב הופעות מוצלח "לקירוב רחוקים" עם הזמר מוש בן ארי, יאיר גדסי - זמר, מלחין ויוצר הוא כבר מזמן לא רק "האח הצעיר של אבנר גדסי".

3 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

אחרי 3 דיסקים מצליחים ועוד אחד בדרך,
ובתום סיבוב הופעות מוצלח "לקירוב רחוקים"
עם הזמר מוש בן ארי, יאיר גדסי, (47),
זמר, מלחין, ויוצר הוא כבר מזמן לא רק "האח
הצעיר של אבנר גדסי".

 

הזמר יאיר גדסי בראיון מיוחד ל"ברסלב ישראל"

כשיאיר גדסי (47) הלחין את הפיוט "לך אלי", הוא לא שיער לעצמו שהשיר הזה יחזיר כל כך הרבה אנשים ברחבי העולם אל חיק היהדות. אבל למען האמת, השיר שהפך ללהיט, הפך להיות אבן דרך משמעותית גם בתהליך התשובה של גדסי עצמו.

יאיר גדסי גדל במשפחה דתית בשכונת "התקווה" בתל אביב ועד גיל 14 עוד חבש כיפה והלך ל"מורי". אך אבק הכוכבים שהביא הביתה אחיו הזמר, אבנר גדסי, והמגורים ב"עיר ללא הפסקה" קסמו לו, והנער הצעיר זנח את הכיפה לטובת המתירנות הנוצצת של העיר תל אביב.

"גדלנו בבית דתי מאוד אבל בתל אביב הכל פתוח, לא כמו בבני ברק", הוא מסביר ממבט לאחור, "ואבנר, שיהיה בריא, כבר בגיל 16 נהיה כוכב והייתה אצלנו פתיחות לכאורה לעולם התרבות החילוני. אני הייתי אז בגיל 12 ורציתי גם".

גדסי הצעיר רצה גם – וקיבל. כבר בגיל 12 החל לדרוך כוכבו המוסיקלי, כאשר זכה במקום הראשון ב"פסטיבל שירי משוררים" בדואט ששר עם הזמרת ריקי גל. "שרנו את השיר "על הדרך עץ עומד", של שני משוררים ששמעתי שאחד מהם חזר בתשובה, שיר ארוך מאוד של 11 בתים. זה היה פסטיבל יחיד ומיוחד מכיוון שהיום כבר לא שרים בפסטיבל שירים של משוררים".

עד גיל 14 המשיך גדסי לשמור על אורח חיים דתי, אך אז הוא יצא קצת החוצה אל העולם החילוני. "הציץ ונפגע" הוא מודה.

"14 שנה טיילתי בעולם ועשיתי מה שאני רוצה, אבל לאורך כל הדרך, הטוב והתמימות נשארו בי". קצת לפני גיל 30, הבין גדסי שמשהו מאוד מהותי בחייו – חסר, ושהוא רוצה אמת.

"בסופו של דבר פניתי אל ה’ ואמרתי לו שנמאס לי כבר מהדבר הזה, ושיעשה איתי משהו כבר".

ה’ שמע תפילתו, והוא החל בתהליך של חזרה בתשובה והתקרבות אל ה’. "אחים שלי קיבלו הלם מזה אבל קיבלו את זה. אנשים לא מבינים באמת את המושג של תשובה, שאין שום דבר חוץ מזה, כלום, שהכל דמיון", הוא אומר.

מתוך געגועיו לה’ יתברך הלחין את "לך אלי", שהפך לאחד מנכסי צאן הברזל של המוסיקה היהודית המתחדשת ונדמה כאילו הוא היה כאן כל הזמן, עוד מימי רבי שלום שבזי זצ"ל וגדולי הפייטנים של המאות הקודמות.

איך זכית ליצירת מופת כמו "לך אלי"? עשית 6 שעות התבודדות לפני שהלחנת את השיר?

גדסי הצנוע מקדים ואומר כי שום דבר הוא לא שלו, ולא ממנו, אלא זה הכל של ה’, אבל זה עובר דרכו, והוא רק הצינור. לאחר מכן, הוא ניאות לספר את הסיפור שמאחורי השיר המיתולוגי.

"קצת לפני גיל 30 התחלתי להתגעגע אל ה’, אולי זה קשור לפטירתם של הוריי. נולדתי להורים מאוד צדיקים וקדושים, אבא שלי ז"ל היה משורר גדול ופייטן, איש פשוט שמנגן על פח ומשמח בחתונות. הוא היה החזן של בית הכנסת ובכל שנה ביום הכיפורים הוא היה החזן ששר את הפיוט "לך אלי תשוקתי" בבית הכנסת, במנגינה המסורתית.

כשהתחלתי לחזור בתשובה, השיר הזה תמיד עלה לי כי השתוקקתי לא-ל באמת באמת, ומרוב תשוקתי אל ה’ הייתי לוקח את הגיטרה ושר לה’ והייתי מרגיש אותו איתי". גדסי הנרגש היה שר את הפיוט החדש שהלחין בגרסתו המלאה והארוכה – ובוכה. "הייתי בוכה ובוכה, ים של דמעות, "לך אלי" זו בעצם מנגינת התשובה שלי, כשהלחנתי אותו הייתי בשיא התשובה". מספר גדסי שהיה הראשון להביא את פיוטי הסליחות היישר אל תוך השירה, מה שהפך היום כבר לטרנד מבורך.

יאיר גדסי ומוש בן ארי בהופעה

גדסי מספר על כך, ואני ממהרת לשתף אותו בתחושותיי. במהלך ביקוריי בבתי הכנסת השונים במהלך חודש הרחמים והסליחות עלתה במוחי תהייה – אם כל כך הרבה זמרים בשנים האחרונות זכו להלחין פיוטים רבים מן התפילה בלחנים נפלאים, מדוע לא נשלב את אותם לחנים חדשים ומוצלחים בחזרה בתפילות בית הכנסת?

סיפרתי לגדסי בהתלהבות על הסטארט אפ החדשני שלי – להקים בית כנסת, שבו ישירו את התפילה, בלחנים מסורתיים וגם חדשים. אך מסתבר, שהוא חשב על זה כבר לפניי.

"אני גר באלעד, בקהילה של 250 איש ברסלברים. בנינו לנו צריף שהוא בית הכנסת שלנו, כ-30 תימנים, שבו אנחנו מתפללים בנוסח "ברסלב תימני" ואנחנו דווקא מכניסים את הלחנים של השירים החדשים", מפתיע אותי גדסי ומספר שהוא, איך לא, עולה כחזן ב"לך אלי", במנגינה שהלחין, כמובן. "כתוב שלעתיד לבוא בתי תיאטראות יהפכו לבתי מדרשות, וגם בבתי כנסיות אפשר לעשות כינוס חברים ולשיר. אנשים צמאים למשהו החדש הזה, מתגעגעים לה’ וצריך להביא את התפילות לרחוב. אנשים רחוקים לא הולכים לשמוע דרשה אבל השיר מצליח לעשות מה שהדרשה עושה, הוא נכנס להם בתוך הלב. צריך לקרב אנשים בשירה, באהבה".

אתה ברסלבר. מדוע, מכל הזרמים בעולם, בחרת דווקא את רבי נחמן? אני שואלת שאלה רטורית.

"בעוד כולם מדברים על גיהינום והפחדות, רבי נחמן מדבר על השמחה, הוא אומר לך – "נפלת? התלכלכת? תקום, תתנקה ותמשיך לרוץ". בגלל זה כולם היום, אפילו הקיבוצניקים והכי רחוקים חוזרים בתשובה ובתשוקה ולא מפחד אלא משמחה. רבי נחמן אומר לך להתגבר ולא להתייאש, ללכת ליער ולדבר עם ה’. אני אוהב אותו כל כך, אהבה עצומה, את רבי נחמן", מתרגש גדסי, "אני מרגיש שהוא חבר שלי, אפילו שהוא צדיק עצום…"

"לך אלי"

"נשמת כל חי"

לרכישת הדיסקים של יאיר גדסי בחנות האתר – לחצו כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

1. nurit134

ל' כסלו התשס"ט

12/27/2008

יפה מאוד!! אשרייך!! שר יפה!!
מהלב.
תמשיך…

2. Anonymous

ל' כסלו התשס"ט

12/27/2008

שר יפה!!
מהלב.
תמשיך…

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה