נשמות תאומות

במעמד החופה, שלוש הדרגות הרוחניות של נשמת האדם – נפש, רוח ונשמה, מתקשרות ומתחברות לאלו של אשתו, ורק אז הם הופכים לאחד!

2 דק' קריאה

הרב אליהו דה וידש

פורסם בתאריך 06.04.21

במעמד החופה, שלוש הדרגות
הרוחניות של נשמת האדם –
נפש, רוח ונשמה, מתקשרות
ומתחברות לאלו של אשתו, ורק
אז הם הופכים לאחד!

תורגם על ידי שמחה ה. בן יוסף

הערת העורך: רבי אליהו דה-וידש היה אחד מענקי התורה והקבלה בצפת במאה ה-16, וממשיך דרכו של המקובל הידוע והמפורסם רבי משה קורדוברו זצ"ל. ספרו המפורסם "ראשית חכמה" הינו חיבור קבלי-מוסרי הידוע גם כ"המדריך לצדיקים". רבי נחמן מברסלב ייחס חשיבות גבוהה מאוד לספר זה, ואף עודד את תלמידיו ללמוד בו. המאמר הבא הינו אבן-פז יקרה, וחלק קטן, מתוך "ראשית חכמה".

* * *

אין שום צל של ספק ש"העוזר הראוי ביותר" שהשם יתברך ייעד לאדם, אמור לסייע לו במשימת חייו. אך עדיין, אין זה מסתכם בנקודה זו בלבד. יש הרבה מעבר לכך.

אדם רווק אינו יכול להשלים את תיקונו ותכליתו שלשמם נברא בעולם הזה. הנשמה, כל זמן שהיא בשמים, מורכבת משני חצאים – זכר ונקבה, וכאשר יורדת לעולם הזה חציה מתגלם בגבר ואילו החצי השני באישה. גלגול הנשמות של השניים אינו חייב להתבצע בו-זמנית. לכן, רק אם הגבר והאישה צדיקים הם זוכים ששני החצאים המקוריים נפגשים ומתחתנים. הנשמות התאומות נפגשות ומתאחדות מכיוון שהן זיווג משמים.

עד לזמן הנישואין, הגבר הינו חצי נשמה. אולם, באמצעות שלושת השלבים של מעמד החופה, שלוש הדרגות הרוחניות של נשמת האדם – נפש, רוח ונשמה, מתקשרות ומתחברות לאלו של אשתו, ורק אז הם הופכים לאחד, עם מבנה רוחני אחד.

המשתמע מכך הוא, שכל אחד מבני הזוג יצליח להגשים את עצמו מבחינה רוחנית ולהגיע לשלמות רק באמצעות החיבור ביניהם, וכמובן כאשר חייהם מונחים ומושתתים על יסודות הטהרה.

גם אם גבר ואישה מתחתנים אולם הם לא נשמות תאומות, כלומר שני החצאים של הנשמה – שזהו דבר מצוי מאוד בזמננו – עליהם למלא ולבצע ביחד את התיקון שיועד להם משמים.

לעיתים, בגלל דינים שיש על האדם משמים או ‘חוב’ שלו כלפי שמים, האדם לא מצליח למצוא את בת זוגו המתאימה. למרות זאת, תפקידו להמשיך לנסות ולמצוא את בת-זוגו, מכיוון שרק לאחר שיתחתן הוא יצליח להגשים את הפוטנציאל הרוחני הטמון בו. הדינים הללו יכולים להתבטל בכל זמן, כלומר, ברגע שהאדם מצליח להשלים את הדבר אותו הוא צריך לתקן או חייב, לפני שימצא את זיווגו.

כאשר אדם מגיע לעולם הזה בלי ‘חוב’ משמים אותו הוא צריך להשלים, הוא מצליח לפגוש את החצי השני שלו ללא כל מאמץ מיוחד.

אולם יש פעמים בהן המאמץ המושקע בחיפוש אחר החצי השני, או המניעות במציאתו, יכולים להיות גדולים ומרובים מאוד. על כך מספר האריז"ל הקדוש את הסיפור, על אותו אדם שחטא ונגזר עליו להתגלגל שוב פעם לעולם הזה, בעוד שהחצי השני של נשמתו, אשתו, כבר סיימה את תיקונה בעולם הזה, לכן לא הייתה צריכה להתגלגל לעולם הזה שוב (שער הגלגולים, 20).

במקרים מיוחדים, מאפשרים לחצי השני של הנשמה, כלומר לאישה, להתגלגל שוב פעם לעולם הזה כדי לעזור לו. וכאשר מגיע הזמן בו הוא צריך להינשא, הוא לא יצליח למצוא אותה בקלות, כפי שהיה בגלגול הקודם, אלא רק לאחר מאמצים וחיפושים רבים מאוד.

ומכיוון שהוא התגלגל לעולם הזה בגלל עוון עליו התחייב, המקטרגים העומדים עליו מנסים למנוע ממנו את המפגש עם החצי השני של נשמתו, בטענה שהוא לא ראוי לה. לכן הם זורעים איבה וטינה בין בני הזוג וגורמים להם לריב.

מכאן מובן מדוע נאמר על זיווגו של האדם שהוא קשה כקריעת ים סוף.

בכוח התפילה ועזרה רבה משמים, יזכה כל אחד למצוא את זיווגו כהרף עין, במהרה בימינו אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה