במי אבחר – באבא או באלוקים?

"למה אלוקים מנסה אותי במבחן אכזרי כזה, וגורם לי לשאול את עצמי במי לבחור – בו או באבא שלי? מה אני צריך לעשות? אני ממש נקרע בתוכי..."

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

"למה אלוקים מנסה אותי במבחן
אכזרי כזה, וגורם לי לשאול את עצמי
במי לבחור – בו או באבא שלי?
מה אני צריך לעשות? אני ממש
נקרע בתוכי…"

לרב לייזר שלום,

אבא שלי קורא לי "בן מורד", מכיוון שאני מתקרב ליהדות, אוכל רק אוכל כשר ושומר את השבת. ברשות אבי חנות מחשבים גדולה ומשגשגת באחד הקניונים הגדולים בקליפורניה, כאשר יום השבת הוא היום ה’גדול’ בוא הוא סוגר את העסקות הגדולות ו’השמנות’. למרות שאני תלמיד תיכון ורק בן 17, אני די בקי בעסקים. ‘הלכה למעשה’ – אני עובד אחרי הלימודים וכך עוזר לאבי עם הלקוחות, ובדרך זו רוכש את הידע והבקיאות בעסקים.

עכשיו, אבא שלי ממש ‘רותח’ עלי, מכיוון שאני לא רוצה לעבוד בשבת, אני מרגיש כל כך רע עם עצמי רק מעצם המחשבה לעבוד ביום שבת.

אימי משתייכת לזרם הקונסרבטיבי ולמרות שהיא מכבדת את היהדות, היא לא מוכנה להיכנס לקרב הזה בשבילי, כי היא לא רוצה להיות ב’רשימה השחורה’ של אבא.

למה אלוקים מנסה אותי במבחן אכזרי כזה, וגורם לי לשאול את עצמי, לא פעם, במי לבחור – בו או באבא שלי? מה אני צריך לעשות? אני ממש נקרע בתוכי. זה משפיע גם על הלימודים (שממילא משעממים אותי עד מוות), ואפשר לומר שהם בירידה…

בבקשה ממך הרב לייזר, האם תוכל לשלוח לי איזה חבל הצלה? אני סומך עליך, הרב. מקווה לשמוע ממך בהקדם האפשרי, כי אין לי למי לפנות.

בברכה, גרי מקליפורניה.

גרי היקר שלום,

שלמה המלך אומר: "אין חדש תחת השמש". אחד הניסיונות של אברהם אבינו ע"ה, אבי האומה היהודית, מתוך ניסיונותיו הרבים, היה זהה לשלך.

באופן טכני, הדיבר המצווה עלינו לשמור את השבת הוא הרביעי מתוך העשרה. הדיבר המצווה עלינו לכבד את ההורים הוא החמישי מתוך העשרה. חכמינו ז"ל מסיקים מכך, שעלינו לעשות הכל ולכבד את רצונם של ההורים ולעשות כל מה שהם אומרים לנו, אולם לא לעבור על ציווי השם, כגון שמירת השבת. אביך צודק כאשר הוא אומר לך שאתה פועל נגד רצונו – וזה בהחלט מעשה שלילי. אולם, הוא בעצמו לא מכבד את רצון השם – וגם זה מעשה שלילי. במתמטיקה, מספר שלילי המוכפל במספר שלילי מוביל לתוצאה חיובית, לכן, שמירת השבת שלך היא מעשה חיובי (שלילי כפול שלילי שווה חיובי).

הלכה למעשה, אתה יכול לרצות את אבא שלך ואת אלוקים ביחד. למד כמה שיותר על מצוות כיבוד הורים. כבד את הוריך כפי שלא חלמו מעולם. כאשר אביך מגיע הביתה מהעבודה, קדם את פניו כבר בדלת, קח את המעיל והתיק שלו, הושב אותו והבא לו את נעלי הבית שלו, ואל תשכח – גם את המשקה האהוב עליו. עשה בשמחה כל דבר שיבקש ממך. אל תתווכח איתו. ובקרוב מאוד, הוא יבין כמה הוא בעצמו מרוויח מכך שיש לו ילד שחי על פי התורה, ואז הוא בהחלט יניח לך ולא יציק לך יותר בכל העניין של השבת. בקש מאימך לשתף פעולה – להדליק נרות שבת ולהכין ארוחה לכבוד שבת, ליבו של אביך ימס כאשר ישב ביחד עם כל בני משפחתו סביב שולחן השבת.

אלוקים אינו מתאכזר אליך, גרי, אלא ההיפך. כמו בצבא, הכוחות המיוחדים זוכים לאימונים קשים מאוד, יותר מהטבחים והפקידים. נראה שאתה שייך לנבחרת העילית של בורא עולם, כי נראה שטמון בך פוטנציאל רוחני עצום, לכן אתה עובר "אימונים", או במילים אחרות, השביל בו אתה צועד והניסיונות אותם אתה עובר – קשים.

השעמום שלך מהלימודים קשור לצימאון הרוחני של נשמתך לתורה. התיכון בו אתה לומד לא יכול לספק לך את הסחורה. אין לי מושג מהן האפשרויות באזור מגוריך, אולם אני מציע לך מאוד ליצור קשר עם רב אורתודוקסי מקומי אליו אתה מתחבר ומרגיש שתוכל לדבר איתו ולשתף אותו בחייך. אם אינך יכול למצוא מסגרת חינוכית מתאימה לך, הרי שיש המון הזדמנויות ואפשרויות כאן בישראל. אבל חכה עם זה, שמור את רעיון הלימודים בישראל כרגע במגירה לעוד שנה. אם תספר לאביך על כך הוא בהחלט יכעס (בלשון המעטה…)

בינתיים, המשך לעזור לאביך בחנות במהלך השבוע. טהר את ליבך עם תפילות לבורא העולם ובקש ממנו הדרכה וסיוע. אם תשחק עם הקלפים שלך נכון, עם הזמן, תגלה שאביך יצעד איתך ביחד – אף הוא ישמור את השבת. בעיני השם, זהו הדבר הגדול ביותר, ממש שיא ההצלחה.

החזק חזק, גרי. אני מאוד גאה בך, וכך גם כל עם ישראל.
איתך תמיד, הרב לייזר ברוידא

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה