השגאל של ברסלב

אם תתקלו בחלונותיו של ברק אורנובסקי, אל תתבלבלו. אין זה מרק שגאל העומד מאחורי העיצוב המדהים שלהם, אלא ברק, השגאל של ברסלב.

3 דק' קריאה

טל רותם

פורסם בתאריך 06.04.21

אם תתקלו בחלונותיו של ברק
אורנובסקי, אל תתבלבלו. אין זה
מרק שגאל העומד מאחורי העיצוב
המדהים שלהם, אלא ברק, השגאל
של ברסלב.

הביקור במושב בני ראם, הנמצא בדרך שבין אשדוד לבית שמש, הותיר אותי המום ומופתע כאחד, ובשתי מילים – ברק אורנובסקי.

ברק נולד בקייפטאון שבדרום אפריקה בשנת 1972 למשפחה שוחרות אומנות: אביו של ברק, מאיר, צייר מפורסם שיצירותיו מוערכות ומפורסמות בתחום עיסוקו, אחיותיו מוסיקאיות, אחיו אדריכל ואמו מעצבת פנים. האומנות, כפי שאתם מבינים, זורמת להם בדם. למרות זאת, ועם כל הכבוד לכל חברי המשפחה האומנותית והנפלאה הזו, ה"מרק שגאל" שלה הוא ברק.

את לימודי אומנותו – ויטראז’ ואומנות הזכוכית – למד ברק אצל האומן דויד מנינג, הידוע כאחד המפורסמים והמובילים בדרום אפריקה בתחום זה. ברק עלה לישראל ב-1990 ולמד במשך שנה בישיבה, ולאחר שזו הסתיימה התגייס לצבא, כשהוא מחבר את לימודי התורה עם השרות הצבאי ב"הסדר" עד לשנת 1995, בה סיים את שרותו. אז החל לעסוק בציור על חלונות. שלוש-עשרה שנים עברו מאז, וכיום הוא נשוי ואבא לחמישה ילדים.

בתור מומחה באומנות הויטראז’, ברק עובד בטכניקה מיוחדת – התכת שבבי זכוכית בטמפרטורה גבוהה וזה מניב סוג של זכוכית עם טקסטורה מיוחדת הנקראת "זכוכית סלמפ".

ביצירותיו, מעביר ברק לצופה אומנות יהודית, אומנות ייחודית ויהודית כבר מתחילתה של היצירה. במיומנותו הרבה, מנסה ברק לעצב יצירה המעבירה מסר יהודי חי, המפעם בכל חלון. נשמתו מתחברת ומשתלבת לנושא והחומר היהודי בו הוא עוסק, ובדרך זו מצליח ברק להביע בעבודותיו בדיוק את מה שהוא רוצה להעביר למתבונן בהן. ברק מבהיר: "אינני עושה אומנות שהיא יהודית, אלא אומנות יהודית, כי זה עיקר היהדות ברעיון המלווה כל יצירה – נושא, רגש ושיטה".

מידת הענווה של ברק היא דבר מיוחד ונדיר מאוד בקרב האומנים המובילים בתחום. הוא מרגיש שהוא עדיין רחוק מהיעד אליו הוא מכוון את עצמו – יצירות יהודיות בלבד. "אני יודע שעדיין לא הגעתי לזה", הוא אומר, "ואני לא יודע אם אי פעם אגיע לזה, אבל אני מאמין שזה המקום אליו עלי להגיע בעזרת האומנות שלי. אינני מאמין שהשם נתן לי כישרון אומנותי כזה רק למטרות אסתטיות, אלא, זה חלק בלתי נפרד ממה שמוטל עלי לעשות בעולם הזה, דבר שבא לידי ביטוי בעיקר בעובדה שהרצון שלי לחזור בתשובה הוא דרך החסידות. למען האמת, על החשיבה החסידית התחלתי ללמוד כרקע לפרויקטים מיוחדים. אבל השם פועל בדרכים נפלאות ומדהימות! בזמן שעשיתי מספר עבודות לחב"ד, גיליתי את רבי נחמן ותורותיו. ככל שלמדתי יותר את דבריו, ראיתי עד כמה שזה מדבר אלי, עד כמה דבריו שייכים לי בפרט, ולכל הדור הזה בכלל. דרכו אני לומד ליישם ולהשתמש במתנה האדירה שקיבלתי מבורא העולם בעבודתו, ולהיות כלי שיכיל את אור השם עד כמה שרק אפשר".

בעזרת רבי נחמן וספריו, ברק מתמקד במשימתו המיוחדת בחייו. היצירות המעודנות והמרהיבות ביופיין המוצגות על החלונות, מבעירות את הניצוץ בנשמתו של האדם הצופה בהן, יותר ממה שדרשה ארוכה וממושכת עושה.

ברק אוהב את מה שהוא עושה. תחום האומנות בו הוא עוסק – ויטראז’ים, יודאיקה, ואומנות הזכוכית בכלל – מבטא את רוחניותו ופנימיותו. האומנות המוצגת על חלונותיו מבטאת את הקשר שלו עם השם. "אינני מטיף או דורש בציבור", אומר לי ברק, "אבל אני יכול להפוך את בית הכנסת למקום רוחני שיתרום יותר באווירתו למתפלל". כשמתבוננים על חלונותיו עוצרי-הנשימה של ברק, מגלים שהם אכן מקרבים את האדם יותר ויותר אל בורא העולם.

למשל, כאשר צייר את 12 השבטים על חלונות, הוא רצה להגיע עמוק יותר בתוצאה הסופית שתתקבל, מאשר לצייר סתם כך את הסמלים המסמלים כל שבט, וכל זאת כדי לקבל מראה יפה ובעל משמעות המתאים לעין הצופה ולא יוצר רק יופי שטחי, כלומר, שילוב של אסתטיקה ומשמעות. הצבע המשמש כרקע לכל שבט על חלונותיו של ברק קשור לצבע האבן של כל שבט באבני החושן, שהיה על אהרן הכהן. לכל שבט הצבע המיוחד לו, לכן גם תכונות מיוחדות, רוחניות והיסטוריה המאפיינת אותו. ברק חיפש וליקט את מה שנאמר במדרש על אופי השבט, סמליו וההיסטוריה שלו, וכך עיצב את חלונות השבטים, כאשר הוא מחבר את כל חלקי האינפורמציה מהמדרש ומביע אותה בעיצוב הסופי על החלונות. על חלונו של יוסף, למשל, נמצא אלמנטים מחלומו של יוסף, דבורה (משבט מנשה), גדעון (שבט אפרים), והשופר של המשיח בו יתקע המבשר משבט יוסף.

חלק מתהליך הציור על החלונות כולל שבבי זכוכית על בד זכוכית, כלומר זכוכית גסה על זכוכית דקה, דבר שמעניק אפקט מיוחד במינו ביצירותיו. את עבודתו עושה ברק בהינף אחד, כאשר האפקט העיקרי הטמון בשיטה הופך את היצירה ליותר ספונטאנית וחיה. הוא חש הוא מקבל "עזרה" רבה יותר בדרך זו, מאשר לנסות להיות בשליטה כל הזמן בכל שלב של היצירה. בעזרת עצותיו של רבי נחמן, מתעתד ברק להמחיש באומנותו את הפשטות והתמימות שהן חלק מחייו. לא פעם הפרויקטים המרגשים ביותר הם הקטנים והלא מעושים, לא אלה שנחשבים "חשובים". וכשאת כל מבטחו שם ברק בבורא, כך שהאגו מעורב פחות בתהליך העבודה, תמימות – היא התוצאה הסופית הניבטת מחלונותיו, ללא התערבותן של החכמות והמחשבות המתוחכמות. וכמו לאנשים רבים שעמדו מול חלונותיו של ברק והשתאו וניסו להכיל את מה שעיניהם רואות, כך גם לברק, שעיצב אותם בעצמו, אין מושג איך הגיע לתוצאות המרהיבות הללו.

שימו עין על ברק אורנובסקי – השגאל של ברסלב, כי הוא, ללא ספק, כוכב עולה באומנות היהודית.

ליצירת קשר עם ברק:
בית/סטודיו – 08-8694049
Email – mail@barakuranovsky.com
האתר של ברק – www.barakuranovsky.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה