אביב גפן של הדתיים – ראיון עם אהרון רזאל

הזמר אהרון רזאל, מראשוני החלוצים שעשו מוסיקה יהודית מקורית, עוד הרבה לפני שזה הפך לטרנד. בין סבב הופעות חדש לנסיעה לאומן, מעניק ל"ברסלב ישראל" ראיון מיוחד.

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

הזמר אהרון רזאל, מראשוני
החלוצים שעשו מוסיקה יהודית
מקורית, עוד הרבה לפני שזה הפך
לטרנד. בין סבב הופעות חדש
לנסיעה לאומן, מעניק ל"ברסלב
ישראל" ראיון מיוחד.

הוא נולד למשפחה חילונית למהדרין, וכבר בצבא סיים את התואר השני שלו במוסיקה.

עם חזרתו בתשובה, זנח את סגנונו המוסיקלי הקלאסי, והחל ליצור מוסיקת רוק יהודית.

הזמר אהרון רזאל, מראשוני החלוצים שעשו מוסיקה יהודית מקורית, עוד הרבה לפני שזה הפך לטרנד, חוגג בימים אלה עשור לאלבומו הראשון, "הסנה בוער" ובין סבב הופעות חדש לנסיעה לאומן, מעניק ל"ברסלב ישראל" ראיון חגיגי.

כשהיה אהרון רזאל (34) כבן 10, עברה משפחתו להתגורר בשכונת נחלאות בירושלים. משפחת רזאל, שהייתה עד אז משפחה מוסיקלית, הרחוקה מתורה ומצוות, הוקסמה מהניחוחות האותנטיים העולים מן השכונה, והם החלו בתהליך חזרה בתשובה הדרגתי. "זו שכונה מאוד חמה, וקיבלו אותנו שם בלי הרבה ברירות" מספר לי בחיוך רזאל (34) שעד היום מתגורר בשכונה.

עם התקרבותם ליהדות, החלו להכניס ערך מוסף למוסיקה שלהם, בידעם שהם משבט לוי, שהיו מנגנים בבית המקדש, ועתידים עוד לנגן שם בעתיד.

רזאל פגש הרבה בעלי תשובה שהגיעו להתגורר בשכונה הקסומה, החל ללכת לסליחות בארבע בבוקר, להיחשף לניגונים של הרב קרליבך ולספרי רבי נחמן, ואט אט, מ"חפיפניק מינוס", כהגדרתו, החליט רזאל, לאחר השירות הצבאי, ללמוד בישיבה חסידית בצפת.

"אור החסידות והניגונים פתחו לי את הלב מאוד, נחשפתי פתאום לעבודת ה’ עם כל כך הרבה לב וזה משך אותי, אז הגעתי לצפת, שם גיליתי את מקווה האר"י והתבודדות על ההרים. לניגון יש כוח מאוד מיוחד, שפותח את כל המחסומים. כמו שלפני שאחי יוסף נסעו אליו למצרים יעקב אמר להם: "קחו לו מזמרת הארץ", ורבי נחמן מפרש שיעקב שלח לו ניגון של ארץ ישראל, שפתח לו את הלב והוא התוודה בפני אחיו ובכה".

תוך כדי לימודי תיכון באקדמיה למוסיקה בירושלים ושירות צבאי כמעבד מוסיקלי, סיים רזאל הצעיר את התואר השני שלו במוסיקה, אך לאחר שחזר בתשובה, זנח את סגנונו המוסיקלי-אקדמי-קלאסי, והחל ליצור מוסיקה יהודית מקורית, דבר שכמעט ולא היה קיים עד אז.

"שכחתי כבר מזה, זה בגלגול הקודם שלי" מתבדח רזאל כשאני שואלת אותו מתי הספיק ללמוד כל כך הרבה. "אבל ב"ה יצאתי מהכיוון הזה של האקדמיה וההשכלה, וחזרתי לפשטות ולתמימות, כמו שרבי נחמן אומר. זה היה חלק מהחזרה בתשובה – לראות את המוסיקה ככלי לעבודת ה’, לתפילה, למנוף לנפש, להתקרב לה’", הוא מסביר את השינוי הקיצוני בסגנונו המוסיקלי. "עד היום אני מאוד אוהב מוסיקה קלאסית וגם ניזון ממנה במוסיקה שלי, אבל אני לא כותב מוסיקה כזו היום".

תשכחו מעדי רן, משפחת הבנאים, שולי רנד וחיים ישראל. עד לפני שרזאל הרים את הכפפה, כאמור, כמעט ולא היו זמרים שהפריחו את שממת המוסיקה היהודית המקורית. מה שהיום הפך לטרנד מצליח ולכמעט מיינסטרים, היה לפני כ-12, עת החל לעבוד על אלבומו הראשון, כמעט ולא קיים.

"שמעתי את יוסף קרדונר עם "שיר למעלות" והרגשתי שיש רוח חדשה באוויר, הייתה התלהבות בציבור הדתי למוסיקה כזו, שקיימת עד היום, וקיבלו אותה בחום" נזכר רזאל, שהושפע מצפת, נופיה ואנשיה, בהקלטת אלבומו הראשון "הסנה בוער".

אהרון רזאל בהפוגה בין הצילומים לערוץ 10

"לא ציפיתי לזה" הוא אומר על ההצלחה המסחררת לה זכה בציבור הדתי. "עד אז חשבתי שאני עושה מוסיקה לחילוניים, אבל ראיתי שעוד רבה הדרך, ולפעמים מסר דתי ברדיו הכללי קצת מפחיד. השדרנים לא ידעו איך להתייחס לזה. בהתחלה הם אמרו לי, תשלח לנו את האלבום, יש לנו שעה במוצאי שבת של מוסיקה דתית, ואני לא הבנתי, זו הייתה מוסיקה ישראלית מבחינתי, לא דתית, אבל לא ידעו לאכול את זה בהתחלה, כי זה לא חסידי, אבל גם לא אביב גפן, זה היה קצת חריג, אבל לאט לאט זה מצא את המקום שלו".

ואכן, תוך זמן קצר הפך רזאל לאחד האמנים הפופולאריים בציבור הדתי. עם להיטים כמו: "הגיע זמן הגאולה", "מים רבים", ו"שיר הקרמבו" שהתעסק בסוגיה "הרת הגורל" איך לאכול קרמבו, ועל מה לברך קודם – על הביסקוויט או על הקצפת, רזאל הפך למר הנוער הדתי, שזמן רב שלט בכיפה, ללא עוררין.

היום, לאחר 12 שנה אינטנסיביות, בהן הוצאת 7 אלבומים, אתה לא משתעמם?

"לא, להיפך. אתה רק נכנס לזה יותר ויותר. החיים משתנים, לימוד התורה, האישה, והילדים שנולדים – מזינים אותך כל הזמן ברעיונות חדשים ובחשק חדש" משיב רזאל, שנשוי לאפרת, שאף היא זמרת, ולהם 4 ילדים.

"יש הרבה דברים שהייתי רוצה עוד לעשות, למשל, לכתוב ניגון כמו של פעם, הייתי רוצה לשלב את המוסיקה היהודית המסורתית בתוך המוסיקה שלי. גם המוסיקה המזרחית המקורית, שירת הבקשות, זה תחום שמאוד מעניין אותי ואני קרוב לזה".

בימים אלה יוצא רזאל לסבב הופעות מיוחד, לרגל "עשור ל"הסנה בוער", אלבומו הראשון. בנוסף, הוא בשלבי סיום של הפקת אלבום מיוחד של שירי שבת עם חברו ירחמיאל זיגלר, איתו הוא גם לומד בכל בוקר בכולל.

אהרון רזאל בהופעה

"יש בי הרגשה של הודיה והכרת הטוב לקב"ה. לפני שבועיים נסעתי לעשות חלאקה לבני השלישי במירון ואחר כך נסענו לצפת, בדיוק 12 שנה מאז שנסעתי לשם לראשונה, והרגשתי שזו זכות גדולה שה’ שמר עלי וזיכה אותי להתמיד בתורה ולעסוק במוסיקה", מתרגש רזאל.

מהם הצדדים הפחות זוהרים במקצוע?

"יש את קליפת הפרסום, שזה שקר אחד גדול. לרבינו יש תורה, "קשה להיות מפורסם", ובזכותו אני חי עם זה בסדר. צריך כל הזמן לעבוד על מידת הענווה וההכנעה, לדעת את אפסיותינו" הוא מודה, "מעבר לזה, זה אחלה תחום, אין בו צדדים אפלים". אם לא היה זמר, אומר רזאל, הוא בטח היה מתבודד על ההרים, פרוש מענייני העולם הזה. "זה מקצוע שמאוד קוסם לי" הוא אומר, משועשע, "אבל לא הייתי מתמודד עם זה יותר מיום".

אתה מופיע כבר שנים לבני נוער. מה אתה יכול לספר עליו?

"יש לי שיר "כי איך אעלה אל אבי, והנער איננו איתי", ומסבירים שהדרך להתקרב לה’ היא באמצעות הנערות, אותו נער שיש בנו, סקרנות, התחדשות, נוער זה ה-שנים. והנוער שלנו הוא מדהים, שאוהב את ארץ ישראל והתורה ורוצה להתחזק. אני שואב מהם הרבה כוח והשראה".

לפני כשנתיים, פרץ אחיו הבכור של אהרון, יונתן, לתודעה הציבורית, כזמר הדתי הראשון שנכנס לפלייליסט של גלגל"צ עם מוסיקה יהודית גאה ובלתי מתנצלת.

"יונתן הוא אחת ההשפעות הגדולות שלי בחיים, הרבה דברים למדתי ממנו: במוסיקה, בכתיבת שירים, בדרך אל התשובה. הוא לא רצה בכלל להתפרסם, אבל היה בתחום עוד הרבה לפניי", אומר רזאל ורומז כי אלבום משותף ביניהם, בוודאי יצא בזמן הקרוב.

בינתיים, ובין הופעה להופעה לאלבום חדש, אל תחפשו את רזאל בנחלאות בימים הקרובים, הוא כבר יהיה באומן. "אני מאוד מחובר לרבי נחמן וזה משמח אותי מאוד, יש לי כיסופים לצדיק" הוא אומר בחיוך, ובגעגוע שרק מי שהיה שם יכול להבין את סוד פשרו.

ומי שבכל זאת מתגעגע, מוזמן להופעה החדשה שלו ב"צוללת" בירושלים, ב-5 בפברואר.

הסנה הבוער

דרך חדשה

זמן הגאולה

לרכישת הדיסקים של אהרון רזאל בחנות האתר לחץ כאן

הנכם מוזמנים לבקר באתרו של אהרון רזאל

כתבו לנו מה דעתכם!

1. שיר

ט' סיון התש"ע

5/22/2010

כותרת הכתבה אביב גפן??? מה פשר ההשוואה?
אנחנו לא מחקים אף אחד ב”ה, ולא הולכים בחוקות הגויים.
לא ראוי שלאתר כזה תהיה כותרת כזו.

2. Anonymous

ט' סיון התש"ע

5/22/2010

אביב גפן??? מה פשר ההשוואה?
אנחנו לא מחקים אף אחד ב”ה, ולא הולכים בחוקות הגויים.
לא ראוי שלאתר כזה תהיה כותרת כזו.

3. דוסית גאה!!!!

כ' תמוז התשס"ט

7/12/2009

יוווואווווווווווווו!!!!!! איזה אדם!!!!!!הוא צדיק!!!הוא פשוט צדיק!!!!!גאוה בישבילי לדעת שאנחנו באים מאותו עם!!!!!!!!!!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה