עשרת הדיברות למשפחה החדשה

הרבה תקוות גדולות נושאים בליבם אותם אנשים שניגשים לפרק ב' בחייהם, בפרט כשזה קורה לאחר גירושין. אך כשלא 'סוגרים קצוות' מהפרק הקודם הדבר הופך להיות מורכב ולעיתים גם כואב...

2 דק' קריאה

הרב חגי ניר

פורסם בתאריך 06.04.21

הרבה תקוות גדולות נושאים בליבם
אותם אנשים שניגשים לפרק ב’ בחייהם,
בפרט כשזה קורה לאחר גירושין. אך
כשלא ‘סוגרים קצוות’ מהפרק הקודם הדבר
הופך להיות מורכב ולעיתים גם כואב…

אנשים העומדים בפתח נישואים שניים באים, לא פעם, עם תקוות גדולות לחוויית תיקון לנישואים הראשונים, ובייחוד כאשר מדובר לאחר גירושין. אלא שאם הנישואים השניים לא החלו לאחר סגירת כל הקשרים הרגשיים, הכספיים והמשפטיים השייכים לנישואים הראשונים, עלול להיווצר מפגש מכאיב עם מציאות מורכבת המאפיינת, בהכרח, את מוסד "הנישואים השניים".

בנוסף, קיימות דעות קדומות בספרות ובאגדות כמו גם אצל אנשי מקצוע מסוימים המזמינים, לא פעם, בידענותם, את הבעיות וכמו נבואה המגשימה עצמה היא מתגשמת.

אלא שכאן באתי להגיש ולהעלות את הגישה החיובית המדגישה את ה"יש" יותר מאשר את ה"אין". נציג גישה ששמה דגש חיובי בגורמים התורמים לחיזוק המשפחה ב"נישואים שניים", וכמאמר החסידי החב"די ‘חשוב טוב – יהיה טוב’, הרי שהנבואה החיובית שתוצג כעת תגשים את עצמה.

הנה כעת עשרת הדיברות להצלחת הנבואה החיובית:

א. ילד בנישואים שניים הוא ילד מתמודד. אלא שאם הילד יודע שהוא "חייב" להיות אומלל, כך הוא יהיה. אם הילד ידע ויבחר להגיב ממקום רגשי של קבלה, פיוס וניצול נכון של המציאות המורכבת הרי שמצבו ומצב ההורה יהיה טוב.

ב. העומס הרגשי היומיומי המונח על הורה ביחס לבן זוגו החדש וביחס לילדי בן זוגו – מגביל ולפעמים עלול לשתק התנהגות טבעית ו"זורמת. כאשר משתחררת האווירה, כל השותפים למפגש החדש משיבים לעצמם את הזרימה אותה הם כה מבקשים.

ג. ילד בנישואים שניים עשוי ליהנות מהאפשרות להיחשף למצבים חדשים ולדמויות בוגרות חדשות. לדמויות אלו (בן הזוג של ההורה וילדיו) ישנם תחומי עניין ומיומנויות התנהגויות שהם חדשים לילד, מהם הוא יכול ללמוד ולהעשיר את עולמו.

ד. הילד עשוי לעבור מהיכרותו את הוריו כממורמרים וסובלים להיכרותו איתם כמלאים בתקווה ושמחה. מיחסי זוגיות שליליים, אצל ילדי הורים גרושים, אל אינטימיות חיובית המתהווה מול הילד בחיי היום-יום. הנה תיתכן אהבה, יאמר הילד לעצמו, יתכן השיקום וההתהפכות לטובה.

ה. הילד ייווכח שניתן להיוועץ עם בן זוגו של ההורה שלו.

ו. המעבר ממצב של חד-הוריות למצב של נישואים שניים עשוי להביא עימו תחושת הקלה רגשית, כלכלית וגם חברתית להורה ולילד. הילד קולט זאת בחושיו הבריאים, גם אם בהתנהגותו מול בן הזוג של אביו או אימו הוא אינו חושף זאת.

ז. בוגרים וילדים שעוצבו במשפחתם הקודמת יוצרים יחד משפחה חדשה. החידושים קיימים בכל רגע בחיי היום-יום. באופן קימת הבוקר, בזמן הארוחות, בסגנון התפילה, בסגנון הבישול ושעות הארוחות ועוד. גישה חיובית למציאות ההבדלים הנ"ל, תאמן את כולם לשיתוף פעולה ולמציאת פתרון לבעיות משותפות, כל זה יבוא מתוך רצון לגמישות מתוך פיתוח של הסתגלות ורצון להתחלק.

ח. הילד יחווה שההורה שלו הנושא את חוויות העבר, הוא בעל רצון להצליח יותר מבעבר. יש להורה ציפייה ריאלית יותר לגבי מוסד הנישואים. עובדה זו, בסופו של דבר, תגדיל את ערך ההורה בעיני הילד.

ט. משפחה בנישואים שניים יציבה יותר מהמודל הקודם של חד-הוריות.

י. הילד עשוי לשנות את מקומו במשפחה. שינוי מקום יכול להיות אפשרויות להעצמה אישית. אם הילד וסביבתו מייחסים למיקום שלו כ"בכור"/"אמצעי"/"סנדוויץ"?/"בן זקונים" כמעצבי אישיותו, הרי התנועה למקום חדש תפתח בפניו אפשרויות ותאפשר גם לאחרים לראות אותו מזווית חדשה.

כל עשרת ההיבטים המרעננים והחיובים הללו יהוו בעזרת השם תמריץ לאב או לאם לקראת נישואיהם השניים.

הרב חגי ניר – יועץ נישואים ונישואים שניים, 052-8622339.

(באדיבות שבועון מעייני הישועה)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה