אחי, אתה ב”אורות”

הם הופיעו ב"גדה השמאלית", התל אביבית, וחזרו עם ביקורות נלהבות. להקת "האורות" בסבב הופעות חדש וייחודי, "מסע האורות", ומפתיעה עם אלבום חדש בסגנון ג'אז מודרני...

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

לקראת יום השנה ה-75 לפטירתו של הרב קוק, יוצאת להקת "האורות" בסבב הופעות חדש וייחודי, "מסע האורות" ומפתיעה עם אלבום חדש – שכל כולו שירי הרב קוק בסגנון ג’אז מודרני. בינתיים הם הופיעו ב"גדה השמאלית", התל אביבית, וחזרו עם ביקורות נלהבות, ויש גם טעימה מהאלבום.

 
הוא היה מורה בתיכון יהודי בקנדה בשלהי שנות ה-80, כשקיבל הרב יצחק מרמורשטיין לידיו לראשונה ספר של הרב קוק. "היה ברור לי שיש פה אור גדול ביותר בעולם התורה, התחלתי לקרוא את כתביו, ללמוד וללמד אותם ולכולם הייתה תגובה דומה – שזו תורה מיוחדת" אומר הרב מרמורשטיין. הרב מרמורשטיין לימד את תורת הרב קוק בסדנאות בארץ ובחו"ל ולפני כשנה חזר לארץ, כדי להוציא לאור פרויקט מיוחד במינו לכבוד הרב – אלבום בכורה של שירי הרב קוק בסגנון ג’אז מודרני.
 
מוסיקה בתוך המילים
 
בשנת 1919 פתח הרב אברהם יצחק הכהן קוק (בתמונה משמאל) את "מסע המושבות" שלו. השנה, 2009, לציון 75 שנים למותו, פותחים חברי להקת "האורות", את המסע שלהם בעקבות הרב האצילי. "מסע האורות" הם קוראים לו, על אותו המשקל, ועומדים לפצוח בסבב הופעות לשירי הרב קוק .
 
"ככל שהתמקדתי בתורת הרב, כך הגעתי גם לשיריו, וכשהתחלתי לקרוא, זה היה עוד יותר ברור לי – איזו גאונות, אילו מילים, כל מילה שאתאר אותו תקטין אותו" מסביר הרב יצחק מרמורשטיין, סולן הלהקה, כיצד החליט להפוך את שירי הרב קוק לאלבום ולמסע הופעות. הוא בן למעלה מ-50, אך מתרגש כילד, בדברו על הרב, שזכה להכיר. "כשנתקלתי בשיריו לראשונה, התחלתי לראות שיש פה מוסיקה בתוך המילים, ואז התחלתי לשיר אותה. חשוב לי להיות צינור נקי וכנה להביא את המוסיקה הזו לעולם".
 
 
הרב יצחק מרמורשטיין בהופעה, בתמונה הקטנה הרב קוק זצ"ל
 
עם ההתרגשות הזו והרצון הכנה, פגש הרב מרמורשטיין לפני כשנתיים בפסטיבל בטורונטו את גרג וול, נגן סקסופון ואחד מסוללי הדרך בעולם הג’אז היהודי-מודרני. "ניגשתי אליו ואמרתי לו: ‘אני מחפש את המוסיקה בתוך המילים האלו של הרב קוק, האם תוכל לעזור לי?’, הסברתי לו על הרב והוא הסכים וכך התחלנו לעבוד יחד". גרג וול הלחין את מרבית השירים ויחד עם עוד 3 נגנים בינלאומיים, שי בכר, דייב ריצ’ארד ואילן כצ’קה, הם הקימו הרכב והחלו להופיע בחו"ל, עם שירי הרב קוק. לפני שנה הקליטו את אלבומם הראשון, "the lights of rav kook", או כפי שהם מכונים בארץ הקודש, "האורות".
 
תורה ומוסיקה הולכות ביחד
 
הרב יצחק מרמורשטיין, הרוח החיה והיוזם של הרכב "האורות", נולד בארץ כבן יחיד לניצולי שואה. "זה אחד הדברים שדחפו אותי לראות איפה יש אורות בעולם. ואצל בעל "האורות", יש הרבה אורות" הוא אומר.
 
את מרבית חייו בילה עם משפחתו בקו ישראל-קנדה ובחזרה. כשבגר, הושפע מ"העולם הגדול", אך לאחר מכן, כדבריו, "חזר בתשובה, ובגדול". הוא היה אחד מחסידיו הגדולים והראשונים של הרב נח וינברג זצ"ל, ראש ישיבת "אש התורה", ולאחר מכן גם לימד בישיבתו.
 
בשנת 1992 הוא הוסמך לרבנות ע"י הרב שלמה קרליבך זצ"ל, שהשפיע עליו רבות, והיה לאחד מ-32 הרבנים שהסמיך הרב. "באותו יום שקיבלתי את הסמיכה למדנו מתורת הרב קוק יחד. זה היה היום האחרון שראיתי אותו. אחד הדברים הגדולים שלמדתי ממנו הוא שתורה ומוסיקה הולכות יחד".
 
 
להקת "האורות" בהופעה
 
איך הכרת את הרב קרליבך?
 
"ערב שבת אחד, כשלמדתי בישיבה, הגעתי לכותל. כשרציתי ללכת, מישהו אמר לי: ‘חכה, ר’ שלמה מגיע’, אמרתי לו: ‘מי זה ר’ שלמה?’ אבל הוא רק הוסיף ואמר: ‘חכה’. הרב מרמורשטיין חיכה, ושמח כל כך על בחירתו זו. "ומאז – נדלקתי", הוא משחזר בחיוך גדול את המפגש הראשון שלו עם הרבי המרקד, "האיש הזה יודע איך להתפלל. הוא היה אור גדול ואחד מהסימנים לכך שהאור אמיתי, הוא שאורותיו עדיין ממשיכים. הוא גם היה אחד מהרבנים היחידים שדיברו אז על הרב קוק באופן פומבי".
 
תמיד עסק הרב מרמורשטיין במוסיקה, אך באופן חובבני ביותר. מאז נפטר הרב קרליבך, לקח על עצמו ללמוד לנגן. "כדי שאמשיך להיות בנוכחות שיריו" הוא מסביר.
 
אור זה אור
 
בינתיים, מעת יציאת האלבום באנגלית, לשירי הרב שתרגם הרב מרמורשטיין, הם זכו לביקורות חיוביות בעיתונים ברחבי העולם. כשהופיעו ב"ישיבה יוניברסיטי" בניו יורק, ניגש אליהם הרב אליעד סקורי, רבה של טירת הכרמל, ואמר להם: כדאי לכם להביא את זה לארץ ישראל. הם התרגשו ובאו עם המוסיקה לארץ וקיבלו את ברכתו של הרב שאר ישוב הכהן. 
 
מאז הרב מרמורשטיין הגיע לארץ הוא מגיע הרבה ל"בית הרב" בהתנדבות, ומעביר סדנאות אודות הרב קוק.
 
את "מסע האורות" הם מכוונים לכולם, דתיים וחילוניים כאחד. "לאו דווקא לקהל הדתי אלא לקהל הארצישראלי, כמו הרב קוק".
 
כך, יופיעו גם במועדון תל אביבי וגם בבית הרב קוק בירושלים, גם בצפת וגם ביפו ובבית אבי חי. המסע יחל בכ"ט מנחם אב, מוצאי פטירתו של הרב "הנזיר", מתלמידיו המובהקים של הרב קוק, ימשיך בחודש אלול, כיאה למשורר התשובה האלמותי, הרב קוק, ויעבור דרך ג’ אלול, יום פטירתו ה-75 של הרב הנערץ.
 
"הופענו ב’מרקייה’ בירושלים, אמרו לנו: ‘אנשים לא מקשיבים, תבואו בתור מוסיקת רקע’. אבל כשהופענו אנשים הפסיקו לאכול והקשיבו למילים, שאלו אותי מאיפה המילים הללו" מספר הרב מרמורשטיין על הופעות ספורות שערכו בינתיים, "גם ב"גדה השמאלית" בתל אביב, שזה מקום מאוד חילוני, אהבו את המוסיקה מאוד".
 
 
את העובדה שדתיים מתחברים למוסיקה הזו, אני מבינה, אבל מה לדעתך מחבר חילוניים אליה?
 
"לכולם יש את אותה התגובה לשירה טובה. בכל אחד יש נשמה וזה נוגע בנשמה של כל אחד, זה רוחני כל כך וכללי כל כך, שאנשים כל כך נהנים לשמוע. הרב קוק היה נשמה כללית" הוא משיב ומוסיף כי "לפעמים יש יותר פתיחות דווקא בעולם החילוני מאשר בדתי".
 
גם גויים בחו"ל התלהבו מהמוסיקה ומשירי הרב קוק, מספר לי הרב מרמורשטיין ומסכם כי "אור זה אור".
 
"מסע האורות"
 
כ"ט מנחם אב – ערב מיוחד בבית הרב בירושלים. ההכנסות קודש ל"בית הרב". "זה מוצאי יום השנה של פטירת הרב "הנזיר" ואת הערב יכבד בנוכחותו בנו, הרב שאר ישוב הכהן שידבר על סוד הניגון על פי הרב קוק והרב "הנזיר". תהיה שם גם הפתעת בכורה של ניגון מיוחד".
 
ג’ אלול – לבונטין 7, תל אביב. "לכבוד יום השנה של רב קוק, שהיה לו קשר חזק מאוד לעיר תל אביב".
 
ד’ אלול – "בית אבי חי" בירושלים.
 
ו’ אלול – יפו.
 
בהמשך החודש, יופיעו גם בחיפה ובצפת. 
 
להזמנת האלבום: 054-8192391
 

הצופה לטובה

כתבו לנו מה דעתכם!

1. רחל

ט"ו אב התשס"ט

8/05/2009

פשששש מדהים!! מענין…

2. רחל

ט"ו אב התשס"ט

8/05/2009

מענין…

3. דוסית גאה!!!!

י"ג אב התשס"ט

8/03/2009

וואוו!

אשרינו עם ישראל שיש לנו כאלה צדיקים!!!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה