בוס או דיקטטור?

"אני מרגיש כמו טרף בידיו של הדיקטטור הזה"... לא מעט אנשים מרגישים כך בגלל הבוס. מה עושים? מספר עצות בדוקות ומועילות. כן, גם למכרים הנמצאים 'באותה סירה'.

4 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

"אני מרגיש כמו טרף בידיו של
הדיקטטור הזה"… לא מעט אנשים
מרגישים כך בגלל הבוס. מה עושים?
מספר עצות בדוקות ומועילות. כן,
גם למכרים הנמצאים ‘באותה סירה’.

לרב אליעזר רפאל ברוידא שלום רב,

כאדם דתי שחי בעולם העוין, אני מתמודד עם מצב קשה מאוד מאז התחלתי לעבוד במקום עבודתי הנוכחי לפני כארבע שנים. הבוס שלי אדם קשה מאוד. אני כבר לא מצליח להתמודד עם הכאב והלחץ שהוא הצליח להכניס לחיי, דבר שהשפיע על תחומים נוספים בחיי כמו הביטחון העצמי שלי, הקשר שלי עם אשתי, ילדיי, ובאופן כללי – על השמחה שלי.

בדרך כלל, לפני תחילת השבוע, היום בו עליי לחזור לעבודה, אני חש חרדה נוראית וכאבי בטן איומים כאשר אני חושב על הרעיון של לקום מחר בבוקר וללכת לעבודה. עבדתי המון על עצמי בנושא מייסר זה והצלחתי ללמוד כיצד לא להגיב להערותיו, זעמו ואפילו נוכחותו של הבוס, בעיקר בכל פעם כשהוא קורא לי להיכנס למשרדו כדי לנזוף ולגעור בעוד משהו ‘לא בסדר’ שהוא מגלה. גישתו הפרפקציוניסטית יצרה במקום העבודה סטנדרטים שלא אוכל לעמוד בהם אף פעם, למרות שאני מנסה. נראה לי שגם עובדים אחרים מרגישים כך.

ניסיתי למצוא מקומות עבודה אחרים, אך ללא הצלחה. לא פעם, אני מרגיש כאילו השם הפנה לי גב והשאיר אותי כטרף בידיו של הדיקטטור הזה. סיימתי פעמים רבות את ספר התהלים והתחזקתי בלימוד היומי שלי. אך עדיין, הכאב לא חלף, אין כל שינוי. האמן לי, כבוד הרב, אינני עושה דברים כדי לקבל פרס מבורא עולם, אבל כשזה יכול לעזור אז אני כן מתפלל שיהיה שינוי. אני נמצא במצב שאני אוחז ממש בקצה החבל, אנא עזור לי. תודה רבה, אלן, שיקאגו.

אלן היקר שלום רב,

עם מעט סבלנות, התמדה והרבה עזרה וכוח מבורא עולם, אשתדל לחזק את שריריך הרוחניים, כך תוכל לנטרל את הפצצה המתקתקת שבתוכך, העונה למה שנקרא ‘הבוס שלך’.

תחילה, העובדה שאתה נמצא במצב שאין לך שום אפשרות אחרת כרגע – זה רק בגלל שהשם רוצה. ציינת במכתבך ש"לא פעם, אני מרגיש כאילו השם הפנה לי גב והשאיר אותי כטרף בידיו של הדיקטטור הזה". דע שההיפך הוא הנכון! כפי שוירוסים מסוכנים מוזרקים לאדם כחיסון, כך גם הסבל והמצוקה שנגרמים לך מהבוס משרתים מטרה אחת – תיקון לנשמתך, בין אם זה משהו מחייך הקודמים ובין אם ככפרה למשהו שעשית בחיים האלה. ולמה אני מתכוון?

לא מזמן נכנסתי הביתה מניחום אבלים. אישה בת 42, אמא לחמישה ילדים, נפטרה באופן פתאומי ממחלת הסרטן. המחלה לא הייתה בשלבי התפרצות כך שהמוות היה ‘נראה’ באופק, אלא ממש פתאום. אני בטוח שהיא הייתה מעדיפה בוס נוקשה כמו שלך מאשר מחלה איומה שכזו. למרות שמצבך הרוחני לא מונח כפלט לפניי, אני בטוח שהשם עושה איתך את הדבר הטוב ביותר, ולטובתך הנצחית ובאהבתו הרבה אליך, כאשר הבוס שלך משמש צינור לכל זה, ולא צרות גרועות ממנו, כמו מחלה או כל סוג של פורענות ה’ ישמור. בוס קשה, כמו שאתה מתאר, טוב פי מאה מאשר להיות מובטל. ולא רק, אלא שהשם רוצה לחזק אותך מבחינה רוחנית, רגשית ופיזית כך שלא תצטרך לצאת החוצה, במידה ותמצא עבודה אחרת, ותרגיש מאוים ומפוחד מאי מי בעולם הזה, טיפוסים כמו הבוס שלך. כאלה לא חסרים גם במקומות עבודה אחרים (אתה לא הפונה היחיד).

מנקודה זו, הבה נצא לדרך עם תוכנית יומית שתחזק אותך כדי שתרגיש טוב יותר עם עצמך. זכור דבר חשוב, הבוס שלך לא יכול לדרוך עליך ולרמוס אותך כאילו היית כלום, אלא אם כן אתה מרגיש כלום!

כל חיילי צי ימי או ספורטאים מהליגה הראשונה יודעים שהסבל מחזק את האדם. אף אחד מחיילי הצי או הספורטאים לא כועס על המפקד או המאמן, למרות האימונים המפרכים שהם עוברים. אף אחד משתי הקבוצות לא נעלב כאשר המפקד או המאמן צועק לעברו "טיפש!", הם רק ממשיכים קדימה ועם כל הכוח. אי אפשר להפוך לאלוף רק מליטופי חיבה על הראש. האדמו"ר ממעליץ שליט"א, שליווה ומלווה אותי רבות, לא פעם ‘ניער’ אותי, בדיוק כפי שהמפקד ביחידה המובחרת בה שירתי בצה"ל עשה. נכון, זה כואב, אך עדיין, זה רק לטובה.

אלן, גם אתה תהיה אלוף. הנה מספר דברים להם אתה זקוק:

1. אני יודע שהזמן הוא מצרך יקר לך מאוד, אבל כשאתה מגיע הביתה או אחרי תפילת ערבית, הצטייד באימונית ונעלי ספורט ועשה מספר תרגילי כושר שיסייעו לך לשחרר את כל המתח והלחץ של היום. התחל עם מה שאתה יכול, בקצב שלך, והוסף עם הזמן ובהדרגתיות עוד תרגילים.

2. עכשיו, כשאתה מרגיש משוחרר ורגוע יותר, שתה שתי כוסות מים וצא להליכה של שעה. לך הכי מהר שאתה יכול, אבל בקצב קבוע. בזמן ההליכה, דבר עם השם! את הדיבור התחל בהודאה ותודה על כל מה שיש לך, הודה על כל ברכות השם בחייך – אשתך, הילדים, בריאות, פרנסה וכן הלאה. אחר כך, עשה לעצמך רשימה של כל הנקודות הטובות שבך, הכישורים והיכולות שלך, והודה להשם עליהם. רק לאחר מכן, שפוך את ליבך בפני השם וספר לו על הבעיה שיש לך עם הבוס. תופתע לגלות כיצד הקערה תתהפך על פיה, אילו שינויים מדהימים תרגיש.

3. אחרי ההליכה-שיחה, חזור הביתה. אכול ארוחת ערב יחד עם אשתך. למד מספר עמודים מהספר בגן האמונה, מאת הרב שלום ארוש. הצעה מדהימה ובדוקה – למד ביחד עם אשתך, יש בזה חיזוק מדהים לא רק לכל אחד מכם מבחינה רוחנית אלא גם לזוגיות שלכם.

4. השתדל להזין את עצמך בתזונה בריאה ונכונה. הימנע מעישון, אלכוהול וכו’. אכול רק מה שטוב לגופך. (בשבת, כמובן, אתה יכול לאכול כל מה שתרצה, רק אל תשתגע!)

אלן, אם תקיים את העצות הנ"ל לפחות במשך 40 יום (אני מציע לך לקיימן כל החיים), אני מבטיח לך שתרגיש – ברוחניות ובגשמיות – כמו אלוף ממש. הביטחון העצמי, התדמית החיובית שלך בעיני עצמך, ואורו של השם (מהשעות בהן אתה משוחח עם השם, התפילות, התודה וההודאה אליו, אמונה וכו’) ישתקפו על פניך. מבלי לדעת למה, אנשים באופן אוטומטי יכבדו אותך ולא יפחידו אותך יותר, והבוס שלך לא יוצא מן הכלל!

ולעיקרו של עניין – אתה פשוט תשנה את מיקום המרכוז שלך – מהבוס להרגשתך הטובה והקשר עם השם. הבוס שלך לא יטריד אותך יותר. ברגע שתגיע לנקודה זו, שהבוס שלך כבר לא מטריד אותך, אז תדע שעשית את התיקון ההכרחי לנשמתך ולא תרגיש שום צער, סבל או מצוקה. ולא רק, אלא שאני מאמין שהשם יוביל אותך למקום עבודה טוב יותר.

זכור – כשהדברים נעשים קשים, הקושי הופך אותם לדברים עצומים ונפלאים.

בברכה, הרב אליעזר רפאל ברוידא

* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס", ב- www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אבי

י"ח חשון התש"ע

11/05/2009

אני עברתי את אותו מקרה קראתי את גן האמונה והבנתי שאותו מנהל הוא בסך הכל “מקל” ביד השם, הפסקתי לפחד,לחיות בחרדות ולחיות כל היום במחשבות איך לרצות אותו ללא הועיל.
הבנתי שמטרת הניסיון הזה זה להאמין בבורא ולהבין שהפרנסה שלי באה מהשם ולא מהמנהל שלי.
הדבר המדהים הוא שלאחר שסיימתי את אותו תיקון נקודתי ועברתי את הניסיון בהצלחה, פיטרו את אותו מנהל מהחברה (דרך אגב אותו מנהל היה המנכ”ל של החברה). תקרא את הספר (עדיף עם אשתך) ותראה ניסים!!!
נוכחתי לדעת מעל לכל ספק ש: “קרוב השם לכל קוראיו לכל יקראוהו באמת”

2. Anonymous

י"ח חשון התש"ע

11/05/2009

קראתי את גן האמונה והבנתי שאותו מנהל הוא בסך הכל “מקל” ביד השם, הפסקתי לפחד,לחיות בחרדות ולחיות כל היום במחשבות איך לרצות אותו ללא הועיל.
הבנתי שמטרת הניסיון הזה זה להאמין בבורא ולהבין שהפרנסה שלי באה מהשם ולא מהמנהל שלי.
הדבר המדהים הוא שלאחר שסיימתי את אותו תיקון נקודתי ועברתי את הניסיון בהצלחה, פיטרו את אותו מנהל מהחברה (דרך אגב אותו מנהל היה המנכ”ל של החברה). תקרא את הספר (עדיף עם אשתך) ותראה ניסים!!!
נוכחתי לדעת מעל לכל ספק ש: “קרוב השם לכל קוראיו לכל יקראוהו באמת”

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה