מי אני? הכל בסדר!

התחושה של "אצלי הכל בסדר" יכולה להפיל את האדם למלכודת רגשות שליליים. הבנת המצב עם אמונה תגלה את מה שנמצא מאחורי ה"תחפושת"...

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

התחושה של "אצלי הכל בסדר"
יכולה להפיל את האדם למלכודת
רגשות שליליים. הבנת המצב עם
אמונה תגלה את מה שנמצא
מאחורי ה"תחפושת"…

להגשים את חיי הנישואין – חלק 5

במאמר הקודם עסקנו במצב בו בני הזוג מגיעים להפרדה – הפרדה זמנית שהם בוחרים, או הפרדה שנכפית (בדרך כלל על הבעל כצו הרחקה מהבית) – כדי לכבות את האש שהתלקחה ביניהם. כי אם לא, אז חיי הנישואין, הזוגיות וחיי המשפחה כולה נשרפים ח"ו. למדנו את שלושת שלבי האמונה המהווים מפתח להתמודדות עם משברים מסוג זה.

* * *

לרוב, בעל שהוצא מהבית, באחת משתי הדרכים לעיל, נכשל בקבלת המצב בגלל חוסר אמונה, כי אם היה משתמש במידת האמונה בחייו, מן הסתם, לא היה מגיע לסיטואציה כזו לכתחילה. אך מכיוון שחסרה לו אמונה – הנכס והכלי הכי יקרים בחיים – הוא לא מצליח לשלב את הרמזים העדינים שנשלחו לו משמים קודם לכן.

בתחילה, השם שולח מסרים עדינים. כאשר אדם לא מבין אותם, מתעלם מהם, ולא מתעורר מהתרדמה הרוחנית בה הוא נמצא, אז השם נוקט באמצעים חזקים ובוטים יותר, כגון מחלוקת בין בני הזוג ומשברים בשלום הבית שלהם, עד כדי הוצאה מהבית. אם הבעל, במצב כזה, מיישב את דעתו ובוחן בכנות את העבר, הוא יראה כיצד השם הוכיח אותו זמן רב קודם לכן על ידי תוכחותיה וטענותיה של אשתו.

כאשר הבעל מבין שהשם מדבר איתו באמצעות אשתו, אז הוא לא רב או מתווכח איתה. אדרבה, ההיפך הוא הנכון, הוא מטה אוזן ומתאמץ להבין את המסר האלוקי המלובש בתלונותיה של אשתו. בעל עם אמונה אף פעם לא יגיע לנקודה בה אשתו תרצה שהוא יהיה מחוץ לבית.

בעל חסר רגישות והבנה שמתעלם או מבטל את דבריה של אשתו, יחווה זמנים קשים עד שיקבל את העובדה שהוא הוצא מביתו.

ואציין שוב: בזמן שהבעל עושה חשבון נפש, בודק ומפשפש במעשיו, כך גם האישה, במקביל, צריכה לעשות.

מי אני? הכל בסדר?

לא פעם, הבעל מרגיש באמת ובתמים שהוא מתנהג כראוי בבית ותורם את חלקו במשפחה על הצד הטוב ביותר. מבחינתו, הוא מגלה אחריות לכל הקשור לתא המשפחתי. במצב כזה, הוא לא מבין מדוע אשתו כועסת עליו. לכן צריך לדעת: זה לא משנה מה אתה חושב על עצמך, מה שאשתך חושבת עליך זה מה שמשנה! משימתו של הבעל היא לרצות את אשתו ולשמח אותה.

אפשר להמחיש זאת בעזרת המשל הקצר הבא: המכונאי אומר ללקוח שהוא תיקן להפליא, כדבריו, את מנוע הרכב. וכמכונאי הגאה בעבודתו, הוא מסביר ללקוח את פעולות עבודתו. הוא גם מספר לו על החלקים שהוחלפו והמאמצים הרבים שהושקעו בתיקון המנוע. הלקוח משלם את החשבון, נכנס לרכב, מתניע ו… הרכב ‘מת’! עד כמה עדותו של המכונאי על עבודתו, ותוצאותיה, אמינות ונכונות, כשבפועל הרכב לא זז? המציאות היא שהמנוע לא תוקן בכלל.

לפעמים הרופאים אומרים שהניתוח היה מוצלח, אבל החולה… מת. מי צריך הצלחה כזאת?

הבעל לא צריך להאשים את אשתו בחוסר השמחה שלה. השם, בהשגחתו המרובה, מראה לבעל בעזרת חוסר סיפוקה ושביעות רצונה של האישה מחיי הנישואין, שעליו לתקן דבר או שניים (ואולי גם יותר) ברוחניות שלו, דפוסי התנהגות וכו’. אם יאבד את סבלנותו אליה, הוא רק יחמיר את המצב.

חוסר אמונה – הקושי היחיד

בלי אמונה, הבעל נכנס למלכודת רגשות שליליים. מצד אחד, הוא עלול להאשים את אשתו בכל הצרות ויצר הנקמה שלו רק יגדל. מצד שני, הוא עלול לסבול מגעגועים רבים הביתה ומלב שבור. פתאום, הוא מתגעגע ואוהב את מה שבעבר קיבל כמובן מאליו – אשתו, ילדיו וביתו. רוב הזמן, הוא מרגיש אומלל, מותש וכואב. אם הייתה לו אמונה, הוא היה מבין שהשתלשלות העניינים היא ברכה בתחפושת, ושהיא נועדה, אם הוא חכם מספיק להבין זאת, כדי לכבות את האש.

הנה מבחן. אם הוא באמת אוהב את אשתו וילדיו, הוא ישתמש במצב הזה כהזדמנות לכבות את אש-המחלוקת ולשקם את הקשר ביניהם. הוא ‘ייקח את עצמו בידיים’ ויבטיח לעצמו שיותר לא יחזור על מעשיו. ולא רק, אלא יתחייב לכבד את אשתו, להקשיב לה ולא לבקר אותה, אלא רק לשמח אותה.

אבא שבאמת אוהב את ילדיו עושה כל שביכולתו כדי למנוע את פירוק המשפחה, משום שבית כזה פוגע בהתפתחותם הרגשית-רוחנית של ילדיו, בביטחונם העצמי, ובסיכויי הצלחה עתידיים לבניית בית משלהם (ילדים של הורים גרושים לא פעם מפתחים אנטי לכל הקשור לחיי נישואין, מיסוד הזוגיות וכו’). מידת האמונה מסייעת לאדם לעלות מעל לגבולות האגו והאנוכיות, מעל למחשבה על סיפוק ומימוש… לטווח הקצר! אולם, עם אמונה אדם מבין שהשם הפקיד בידיו ובידי אשתו אוצר יקר ערך – ילדיהם, הזקוקים לאהבה, ביטחון ולבית מאוחד, סביבה בה יוכלו לגדול ולהתפתח מבחינה נפשית-רוחנית ופיזית.

* * *
חשוב לציין: סדרת מאמרים זו הינה חומר למחשבה והדרכה מעשית לאנשים נשואים, או לאלה שבדרך לבניית התא המשפחתי. מאמרים אלה אינם מהווים תחליף לעזרה מקצועית במצבים קיצוניים המצריכים עזרה והדרכה באופן אישי לבני הזוג.

ספרים מומלצים בנושא זה: בגן השלום, חכמות נשים – מאת הרב שלום ארוש, וכן דיסקים בנושא זוגיות הניתנים לרכישה בחנות האתר.

* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס", ב- www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה