שמונה כללים לשעה

ללא כללים אלה אדם עלול להתרחק מהשם יתברך דווקא בגלל הרצון שלו לחזור בתשובה,כי ברגע שהוא מסתכל על עצמו ועל חסרונותיו, הוא נופל למרה שחורה...

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

ללא כללים אלה אדם עלול
להתרחק מהשם יתברך דווקא
בגלל הרצון שלו לחזור בתשובה,
כי ברגע שהוא מסתכל על עצמו
ועל חסרונותיו, הוא נופל למרה
שחורה…

בשדי יער – פרק 61

למדנו את נושא תיקון משפטו של האדם וכעת אנו מגיעים לשמונה כללים חשובים שבהם כלול כל תיקון המשפט:

כלל 1 – שמחה: השם רוצה בתשובה! לא בעצבות. לפני הכל על האדם לברר תמיד לעצמו – מה השם רוצה? שאתייאש, או שאתחזק ואהיה בשמחה? התשובה, כמובן, ברורה.

כלל 2 – וידוי דברים: על פי דברי הרמב"ם, יש לעשות תשובה על החטאים. כלומר: וידוי, חרטה, סליחה וקבלה לעתיד – לא לחטוא להבא. אולם, מכיוון שאדם יודע שעדיין אין בכוחו לא לחטוא, כיצד יקבל על עצמו לא לחטוא? התשובה נמצאת בכלל הבא:

כלל 3 – השם צדיק וישר: רבי נתן מלמד אותנו (ליקוטי הלכות) שהשם בודאי צדיק וישר והוא לא דורש מהאדם דבר שהוא לא מסוגל לעשות, לכן הוא לא נותן ניסיון שהוא מעל לכוחותיו של האדם. כלומר, אדם לא מקבל ניסיון בחיים שאין בכוחו לעמוד בו ולתקנו. לכן צריך כל אדם ללמוד על הנושא בו נכשל ויתפלל עליו, כך יזכה לעמוד בניסיון. וזוהי קבלתו – אדם מקבל על עצמו ללמוד על אותו עניין/נקודה בהם הוא עדיין נכשל, להתפלל עליהם ולקיים את מה שלמד. זה גם מוביל אותו לכלל הבא:

כלל 4 – לימוד: על האדם לקבוע לעצמו זמן בכל יום ללמוד על הנושא אותו צריך לתקן – מספרים, שמיעת דיסקים וכדומה, ללמוד היטב ולשנן את לימודו. וכדי שיהיה לו קל ומסודר להתמקד בנושא המצריך תיקון, העצה היא לחלק את הלימוד למספר נקודות, כגון לסדר בנפרד את כל מה שנאמר בגנות אותה מידה רעה, וכנגד זה את כל מה שנאמר בשבח המתגבר עליה. כך יסכם את כל העצות שיש כדי שיוכל לתקנה. לצורך העניין יש להצטייד במחברת ולכתוב בה את הדברים. כללו של דבר, העבודה על כל נושא צריכה להיות מעמיקה ולהכיר אותו על בוריו.

כלל 5 – ישוב הדעת: על האדם לישב את דעתו עד שהאמת תהיה ברורה לו כשמש, ויהיה לו שכל מיושב חזק ותקיף שכך היא האמת תמיד – גם במקרה כזה וגם במקרה אחר, ורק אז יוכל להשיב את השכל החזק והברור לליבו. כדי להשיב את השכל אל הלב יש ללמוד את הכלל הבא:

כלל 6 – תפילה: בעזרת התפילה אפשר לפעול הכל! לכן יש לקבוע זמן ולהתפלל יום יום על אותו דבר. וחשוב מאוד לזכור – שצריך להאמין! שבריבוי התפילות אפשר לתקן כל דבר ולהתגבר על הכל. בתפילה עצמה, יש לפרט את כל החומר הנלמד, כדי שהתפילה תהיה מגוונת ומלאה בתוכן. יש לדעת מראש שצריך להרבות בתפילה זמן רב ולא לצפות לתוצאות תיכף ומיד. לאחר שאדם מקיים שלב זה הוא לא פעם עלול להרגיש שמגיע לו, לכן יש להיעזר בכלל הבא:

כלל 7 – ענווה: כל אדם צריך לדעת בצורה ברורה – לא מגיע לי כלום! השם יתברך לא חייב לי כלום! כבר מהתפילה הראשונה ועד לתפילה האחרונה יש לבקש ברחמים ובתחנונים מתנת חינם בלבד! כך לא תקצר רוחו ולא ידחק את השעה, כמובן שגם לא יתייאש מהתפילה ויוכל להאריך בתפילות כמה שצריך, גם אם זה ייקח זמן רב, עד שיתקן את הכל.

כלל 8 – תודה והודאה: כדי שאדם יצליח להרבות בתפילה ולהאריך בה, עליו להודות על עצם העובדה שהוא זוכה ללמוד ולהתפלל על כל דבר. ובנוסף, ייתן דעתו ויתבונן על כל נקודה, גם הקטנה ביותר, שהתקדם בה ויודה עליה. כך תהיה לו התחזקות גדולה והערכה לעבודה שהוא עושה. יש להודות גם על מה שלא השיג עדיין ועל מה שנראה לו רחוק ממנו ואולי גם לא התקדם בו, כי גם זה לטובתו. זה יכול להיות המצב הטוב ביותר בשבילו, לפי הכלים שיש לו לעת עתה. לכן חשוב מאוד לדעת שאין דבר טוב יותר שממתיק את הדינים מההודאה לבורא עולם. והבורא, כאשר רואה אדם שמעריך את העבודה שהוא מזכה אותו – לימוד, תפילה, הערכה על כל התקדמות, שהוא מאמין שגם ריחוקו הוא לטובה – אז הוא נותן לו כוח להמשיך הלאה. למעשה, ההודאה היא הביטוי לכך שאדם מאמין בהשגחה פרטית ומרגיש שהכל מתנת חינם. אם לא מודה, סימן הוא שהוא לא באמת מאמין ומרגיש כך.

שלב ההודאה הוא גם האחרון וגם הראשון. מעין מעגל. כי בפועל, כאשר אדם כבר נמצא בתוך העבודה עליו להקדים תמיד את שלב ההודאה לכל דבר.

כאשר אדם מתקרב להשם ומתחיל לחזור בתשובה עליו ללמוד היטב את שמונת הכללים הנ"ל. ולא רק, אלא להתפלל עליהם כדי לזכות לקיימם. ללא כללים אלה הוא עלול להתרחק מהשם יתברך דווקא בגלל הרצון שלו לחזור בתשובה. הסיבה לכך היא, משום שברגע שאדם מתחיל ללמוד מהי האמת וכיצד צריכים להיות מעשיו ומידותיו, הוא מסתכל על עצמו ורואה שיש לו חסרונות רבים, ובפרט תאווה או מידה רעה מסוימת שהיא חזקה מאוד אצלו. וכאשר אינו יודע לשפוט את עצמו על פי "תיקון המשפט" הוא נופל מזה לייאוש. מדוע? משום שהבין על פי שכלו ש’תשובה’ היא האשמה ורדיפה עצמית, ליפול למרה שחורה, ואז נכנסות בו מחשבות שהוא לעולם לא ישתנה.

כמובן שאלה הן מחשבות שהיצר הרע ‘מזרים’ לו, אך על ידי כללי תיקון המשפט הוא יודע שאותו חסרון הוא בהשגחה פרטית מדויקת, וזו השליחות שלו בגלגול זה לתקן. וכל זמן שיש לו עיכוב בהתקדמותו הרוחנית, עליו לדעת שזה לטובתו! עד שיבנה כלים בעזרת התפילה והעבודה, כי אז בודאי יזכה לתקן הכל. למשל, אדם שסובל ממידת הכעס ורוצה לצאת ממנה, אבל רואה שהוא לא מצליח, עליו לפעול על פי שמונת הכללים שצוינו לעיל ועל פי מה שלמד על מידה זו – הדברים שנאמרו בגנותה והדברים שנאמרו על המתגבר עליה, הבנה שזהו ניסיון משמים ויש לו את היכולת להתמודד איתו, וכן הלאה.

(מתוך בשדי יער מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה