יש לו הכל – אבל אין לו כלום

השחקנים לא התאמנו על התפקיד שלהם והתסריטאים והיוצרים לא למדו מעולם קולנוע. והתוצאה? סרט שיצא כנגד כל הסיכויים. ככה זה כשרבי נחמן הוא היוצר הראשי.

3 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

השחקנים לא התאמנו על התפקיד שלהם. התסריטאים והיוצרים לא למדו מעולם קולנוע וזה להם הסרט הראשון שיצרו. הבמאי היה גם איש הסאונד, המפיק ונער המים. ואין בכלל מה לדבר על תקציבים.

הסרט "מעשה מביטחון" נעשה כנגד כל הסיכויים וללא שום משאבים והוכיח את האמונה כי השם לא רק עוזר – הוא פשוט עושה את הכל! ככה זה כשרבי נחמן הוא היוצר הראשי.

מכירים את זה שכל כך הרבה זמן ניסינו להתקבל לעבודה נחשקת או להשיג משהו מסוים, ותמיד חשבנו שכשזה יקרה נהיה הכי מאושרים בעולם, ולבסוף, כשזה קרה, נותרנו כשהיינו? לא מדי שמחים ואפילו עם קצת תחושת ריקנות מסוימת?

זוכרים את הליצן העצוב? הבחור הכי שמח בכיתה, שלבסוף גילינו שאינספור הבדיחות שלו רק מסתירות מציאות קשה וסיפור חיים כואב שהוא מנסה להדחיק?

ואת הבחורה הכי מוצלחת בחבר’ה שבעצם בתוך תוכה היא נורא בודדה?

ואת העשיר שאין לו באמת משהו שמשמח אותו? שבאמת, אין לו בעצם כלום?

זה בדיוק מה שקרה למלך אחד. שמאס יום אחד בכל העושר וגינוני הכבוד שסביבו והרגיש שהוא עדיין עצוב. "בוא ונראה אם יש במדינה הזו מישהו יותר שמח ממני" החליט לבדוק, להתחפש לאיש פשוט ולסייר בממלכה.

דמיינו לעצמכם את נשיא ארצות הברית, ברק אובאמה, נוחת אצלכם בבית בשעת לילה מאוחרת, בלי הזמנה, ויושב איתכם לקפה.

יודעים מה, דמיינו לפחות את ביל גייטס.

עדיין קשה? תחשבו על ראש הממשלה מגיע אליכם הביתה ל’סמול-טוק’ אל תוך הלילה.

האמת, שזה לא המלך ולא ביל גייטס ולא אובאמה ולא ראש הממשלה. זה אנחנו בעצמנו.

שיש לנו הכל – אבל בעצם אנחנו לא מרגישים סיפוק. מרגישים נורא בודדים. חסרים. חשים ריקנות נוראית. כאילו אין לנו בעצם כלום.

"כי חסר לנו ביטחון" צועק בלי מילים המסר מהסרט "מעשה מביטחון", שנכתב על פי סיפור של רבי נחמן מברסלב. "אין לנו מספיק ביטחון בהקב"ה שכל מה שקורה לנו קורה לטובה והכי טוב – ולכן אנחנו פוזלים לצדדים. לראות מה יש לאחרים. לא מצליחים להיות מאושרים".

אז אותו המלך שתפס אומץ ויצא לשוטט בממלכה ראה שאכן כולם מיואשים, ואין איש שמח יותר ממנו. אבל אפילו הוא, בכלל לא שמח בכלל…

אלא שלבסוף פגש באיש פשוט ותמים ששר ושמח ורקד בתוך ביתו מדי ערב. ניסה המלך לפגוע בשלוותו של האיש בכל מיני צווים ותקנות מחמירים השמורים למלכים בלבד – אך ללא הצלחה. האיש המשיך לבטוח בהשם ולחייך.

עלילת הסיפור מרתקת, עד לסוף המפתיע, כיאה לסיפורי המעשיות של רבי נחמן מברסלב. ויוצר הסרט, חיים חזין הצליח להעביר את המסר בצורה מוצלחת מאוד, על אף התקציבים והמשאבים הדלים שעמדו לרשותם.

"אריאל ברמן היה המפיק הראשי וזה הסרט הראשון שלנו. לשנינו אין שום ניסיון בסרטים" מודה חזין בראיון ל"ברסלב ישראל", "אני החזקתי את המיקרופון, רצתי לקנות את החרב באמצע הצילומים וגם אוכל לכל הצוות. הכל עשינו לבד. 3 אנשים עשו עבודה של עשרים".

אמנם ניסיון לא היה להם, אבל אמונה הייתה להם והרבה. "לא עשינו את הסרט למטרת רווח אלא למען החינוך לילדים. השקענו הרבה בתוכן, שיהיה משחק אמיתי ולא רק יריות ואקדחים, ורואים את זה. ילדים רוצים לראות את הסרט שוב ושוב. הבת שלי, למשל, ראתה אותו מאה פעמים".

כשחזין מדבר על "משחק אמיתי" הוא יודע על מה הוא מדבר. כמעט לכל השחקנים בסרט אין ניסיון במשחק, אך זה לא מפריע להם להפגין כישורי משחק מרשימים.

את השחקנים הוא בחר בקפידה, כך שיתאימו לרעיון שהסרט רוצה להעביר, וגם הוא עצמו משחק בסרט בתפקיד משני.

"זה סיפור עמוק מאוד" אומר חזין, "הסרט מדגיש את עניין הביטחון והאמונה ויש בו גם הרבה מוסיקה יהודית. הוא מראה איך יהודי לא מתייאש ותמיד מוצא סיבה להיות בשמחה, גם כשהמלך מוציא גזירה על גזירה ומקפח את פרנסתו. והשמחה והביטחון הם מה שמצילים אותו בעצם. לכן היינו צריכים לבחור שחקנים בהתאם לרעיון.

"לא סתם בחרנו ביוסי סיקוראל לתפקיד הראשי – הוא מצליח להעביר את התחושה של הביטחון בהשם כי הוא כזה. יש לו את המתיקות של התמימות. גם משה לוי, שהשיר שלו "בלוז ביטחון", הוא הפסקול של הסרט והוא גם משחק בו, לא בחרנו בו סתם. הוא לא סתם רוצה להיות זמר, באמת יש בו את התמימות שהסרט מדבר עליה" מספר חזין על תהליך ליהוק הדמויות.

יוסי סיקוראל (43), השחקן הראשי, מגלם את הגיבור שאותו מגיע המלך לבקר בכל לילה ומנחית עליו גזירות ביום. נדמה כי לא יכל להיות שחקן יותר מתאים לדמות הזו, שמשדרת כל כך הרבה שמחרה, ביטחון ואמונה. ממש "הפשיטות והתמימות" שרבי נחמן מדבר בשבחה כל כך הרבה. "הוא כמעט ולא עבד על הדמות" מגלה לי אשתו. "הוא עשה את הכל כמעט בלי חזרות. הוא רק למד את הטקסט והשם סידר הכל".

בעברו, טרם חזרתו בתשובה, היה סיקוראל שחקן בסרטי קולנוע חילוניים ואילו היום הוא שחקן בצוות "הופל’ה" המוכר וההומוריסטי, של השחקן עופר הלוי.

"זה חלום של שנים, להמחיש את הסיפורים של רבי נחמן עם מוסיקה ותמונות" מסכם חזין, ומספר לי בהתרגשות כי כעת הם עובדים על הסרט הבא – "החלום מתחת לגשר" והוא מקווה שזו רק ההתחלה.

"הסרט הזה מסתובב צרוב בכל התחנות המרכזיות, אלפים צרבו אותו, ולי לא אכפת" הוא מפתיע לקראת סיום, "זו בדיוק מטרת הסרט שלנו – להגיע לכמה שיותר מקומות וזה בכלל לא עניין כלכלי".

לרכישת ה-VCD של הסרט "מעשה מביטחון" בחנות האתר לחץ כאן

הכתבה בחסות "הינדיק הפקות"

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה