משפחת פלסטיק

אדם מסתובב לו עם כרטיס אשראי, או עם פנקס צ'קים', רושם סכומי כסף וחותם או 'מגהץ' את הכרטיס, וחושב שבזה הוא פותר את הבעיות שלו, במחי קולמוס...

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

אדם מסתובב לו עם כרטיס אשראי,
או עם פנקס צ'קים', רושם סכומי כסף
וחותם או 'מגהץ' את הכרטיס, וחושב
שבזה הוא פותר את הבעיות שלו,
במחי קולמוס…
 
 
בגן האושר, חלק 14
 
אחד היסודות החשובים לכל הנהגת הפרנסה הוא מידת השמח בחלקו. כאשר אדם מתנהג בענייני הפרנסה כפי שהשם מנהיג אותו – אם מעט ואם הרבה, והוא מאמין שכל מה שהשם נותן לו זה מה שהוא צריך, ועם זה הוא צריך לחיות ולהיות שמח, הוא לא נופל לכל הטעויות המביאות לידי חובות וסיבוכים.
 
הסיפור של משפחת פלסטיק
 
מעשה במשפחה נחמדה מהמרכז – משפחת פלסטיק, שמצאה "פתרון קסמים" למילוי חסרונות בני הבית בקלי קלות ובלי שום מאמץ. יום אחד התאספו כולם: אבא – ד"ר צ'ק, אמא – גב' ויזה, הבן – בנקט, והבת – מסגרת, ונסעו כולם לקניון "הבזבזון בע"מ".
 
כשהגיעו לקניון, הסתערו על החנויות והחלו לקנות מכל הבא ליד, כאשר ד"ר צ'ק הולך אחרי ילדיו כשפנקסי צ'קים בידו, מסדיר את התשלומים הנמוכים יחסית בחתימתו האלגנטית. גב' ויזה, לעומתו, טיפלה בתשלומים הגדולים, כשהיא שולפת את כרטיס האשראי בתנועה מיומנת עם חיוך לכל עבר. הילדים נהנו מהחגיגה, והשתדלו לחקות את תנועותיהם מלאות החן של ההורים בחתימת השוברים והקבלות.
 
בתום יום רכישות עמוס ומעייף חזרה משפחת פלסטיק לביתה עם השלל הרב: ריהוט חדש לכל הבית, מקרר, מזגן, שתי מכוניות חדשות, ארבעה זוגות אופניים – שניים לנסיעה בעיר ושניים לתנאי שטח, צעצועים, חפצי נוי יקרי ערך ועוד ועוד ועוד…
 
חייכו בני המשפחה בסיפוק למראה הסבלים המתנשפים שנשאו במעלה המדרגות את החבילות הגדולות, ואחר כך הביטו אחד על השני במבט משועשע, כשלליבם מתגנבת תחושה של לעג מהול ברחמים על כל השכנים המסכנים שחיים מהיד אל הפה ואינם מודעים לפטנטים הנפלאים של הבנקאות המודרנית, המאפשרים אף לבעלי הכנסה קטנה לחיות ברמת חיים גבוהה שכזאת. ממש בני מלכים.
 
ימים ספורים עוברים מאז הרכישה הגדולה, לאחר שההתרגשות וההתלהבות של משפחת פלסטיק קצת שככה, ד"ר צ'ק מקבל טלפון בהול ממנהל הבנק המבקש ממנו להגיע למשרדו בהקדם האפשרי. ד"ר צ'ק לא מתרגש, הוא לוקח את ארנקו העמוס בפנקסי צ'קים וכרטיסי אשראי, מחייך לאשתו בביטחון, נכנס למכונית החדשה ומגיע לבנק. הוא נכנס לבנק כשהוא מנופף לשלום לכל הפקידים הנחמדים, ומגיע למשרדו של מנהל הבנק. "יש בעיה?" הוא שואל את המנהל. "ד"ר צ'ק, החוב שלך לבנק גדול מאוד, הוא עומד היום על מאה וחמישים אלף דולר!". ד"ר צ'ק לא מאבד את עשתונותיו ובנימה סלחנית אומר: "בשביל זה הזעקת אותי לכאן? אין שום בעיה, תיכף נסדר את הכל…" ואז הוציא בשלווה את פנקס הצ'קים ורשם באותיות גדולות ועגולות: 'שלמו לפקודת מנהל הבנק, סך מאה וחמישים אלף דולר…'
 
הפטנט המהפנט
 
בעזרתם "האדיבה" של הצ'קים, כרטיסי האשראי ושאר המצאות למיניהן, משתעבד האדם לבנקים, וימי חייו ולילותיו הופכים בעיניו למעמסה בלתי נסבלת, לחיים בלי תוחלת, חסרי מנוחה ומלאי ייסורים.
 
אדם מסתובב לו עם כרטיס אשראי, או עם פנקס צ'קים', רושם סכומי כסף וחותם או 'מגהץ' את הכרטיס, וחושב שבזה הוא פותר את הבעיות שלו. אין לך מחשבה מעוותת מזו! הוא חותם וחותם, מגהץ ומגהץ, החובות הולכים ותופחים, הבעיות מתגברות ומתרחבות, והמצב הולך ומסתבך. הרי כל צ'ק צריך להיפרע! כל 'גיהוץ' – מחייב בתשלום! מה חושב לו אותו אדם? האם יוכל להסתמך על אמצעים אלה בלי גבול? האם הוא חושב שאמצעים אלה הם פטנט שבעזרתו יוכל לסלק את כל חובותיו במחי קולמוס?!
 
לא!
 
כל ההמצאות הללו לא מסייעות לו לסלק את החובות. אדרבה, הן רק מגדילות את חובותיו מכיוון שהוא קונה דברים מיותרים, כי אם לא היו לו צ'קים או כרטיסי אשראי הוא לא היה קונה אותם. ולא רק, הוא משלם גם ריבית. כך הופך אדם לבעל חוב אומלל.
 
כאשר אדם בכל זאת משתמש באמצעים אלה, הוא צריך להיות בטוח במאת האחוזים שיש לו כיסוי על הסכום הנקוב עליו הוא מתחייב. אין כאן שום תרופת פלא. כל מי שנקט בדרך של חתימה לא מבוקרת על צ'קים נוכח עד מהרה בטעותו המרה, מרה כלענה!
 
קנייה בתשלומים מצריכה את הידיעה שכל זמן שהתשלומים האלה נגבים, סכומים אלה יחסרו מכלכלת הבית. הצטברות של תשלומים משאירה את האדם עני ואביון כאשר כל המשכורת שלו נבלעת כלא הייתה. כולם רואים אותו נוסע על מכונית חדשה, והוא – אין לו כסף לקנות אפילו לחם במכולת….
 
היום יש שפע של אמצעי תשלום המאפשרים לאדם להוציא יותר מגודל הכנסתו ללא קושי, אך בעזרתם נעשה בעל חוב ללא קושי, ואפשר לומר אפילו די בקלות.
 
השם קובע את רמת החיים שלך!
 
כל אלה הם פטנטים וכלים שבעזרתם היצר הרע מערער את אמונתו וביטחונו של האדם בבורא עולם. על האדם להאמין שהשם יתברך קובע לו את רמת החיים בה הוא יחיה ואת הפרנסה אותה הוא נותן לו – מזה הוא צריך לחיות ולכלכל את ביתו. אם השם נתן לו סכום מסוים, אז מסכום זה הבורא רוצה שיתפרנס. על האדם להפריש מסכום זה מעשר כספים לצרכי צדקה, ובכסף הנותר לדאוג לשאר צרכיו. וכמובן, להיות שמח בחלקו.
 
אולם, כאשר אדם לא שמח בחלקו ואינו מסתפק במה שהשם נתן לו, והוא מתעקש לחיות ברמת חיים יותר מכפי יכולתו הכספית, לכן הוא מעמיס על כתפיו חובות, לוקח הלוואות וחותם על צ'קים בלי ביקורת. זהו פגם באמונה, מכיוון שהוא רוצה בכוח לחיות ביותר ממה שהשם יתברך נותן לו, לכן הוא משתעבד לתחבולותיו של היצר הרע.
 
אם הסכום שבורא עולם הקציב לך לא מספיק, פנה אליו ובקש ממנו מתנת חינם, שיוסיף לך לתקציב החודשי. וכמובן, אל תשכח תמיד להודות לבורא עולם על הסכום הנוכחי, שאף הוא מתנת חינם.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. איתי

י"ז ניסן התשע"ג

3/28/2013

תודה רבה רבה רבה !!! תודה

2. איתי

י"ז ניסן התשע"ג

3/28/2013

תודה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה