קחו קצת זמן למחשבה

'בסדר מוח, תגיד לי בדיוק מה אתה עושה?'... בצורה ישירה וקולעת - קחו קצת זמן למחשבה. תפסו את ההזדמנות להבין 'מה יוצא לי מכל זה?'...

3 דק' קריאה

הרב שלמה קרליבך זצ"ל

פורסם בתאריך 05.04.21

'בסדר מוח, תגיד לי בדיוק מה
אתה עושה?'… בצורה ישירה
וקולעת – קחו קצת זמן למחשבה.
תפסו את ההזדמנות להבין 'מה
יוצא לי מכל זה?'…
 
 
"מה שהעולם רחוקים מהשם יתברך ואינם מתקרבים אליו יתברך, הוא רק מחמת שאין להם ישוב הדעת" (רבי נחמן מברסלב).
 
למה העולם כל כך רחוק מבורא עולם? למה לא מתקרבים אליו? כי אנשים לא לוקחים קצת זמן למחשבה.
 
כי הדעת לא מיושבת…
 
ישוב – משמעו לשבת, דעת – משמעה מוח. כשאדם רוצה לחשוב על משהו שמצריך ריכוז רב, הוא יושב, כך שהמוח יהיה רגוע ונינוח. אנשים לא נותנים את ההזדמנות הזו למוח שלהם – לשבת, לדבר, ובגלל זה המוח שלהם כל הזמן עומד.
 
ולמה הם לא עושים את זה? אם הם יתנו למוח שלהם הזדמנות לשבת ולחשוב, אז הם יחשבו: מה יוצא לי מכל זה? (מסקנה שלא כל אחד מוכן להתעמת איתה…)
 
"והעיקר", אומר רבי נחמן מברסלב, "להשתדל ליישב את עצמו היטב: מה התכלית מכל התאוות ומכל ענייני העולם הזה?"
 
יש מספר תאוות שקשורות לגוף שלנו, וישנן שהן לא בתוכנו – כמו כבוד והצלחה – שאינן קשורות בצורה ישירה לגוף שלנו. אבל בכל זאת, עדיין קשורות אלינו. אז מה אנחנו מרוויחים מהן? מה יוצא לנו מהן?
 
אם אנשים יחשבו על זה, אז הם יבינו שהם לא מרוויחים שום דבר מכל הדברים שהם משתוקקים אליהם. ואז, סביר להניח, רובם יתקרבו לבורא עולם.
 
רבי נחמן אומר: "אך דע, שעל ידי מרה שחורה אי אפשר להנהיג את המוח כרצונו, ועל כן קשה לו לישב דעתו". למה אתה מאבד את השליטה על המוח שלך? כי אתה עצוב!
 
על פי דבריו של רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, על פי דרך החסידות, החטא הנורא והגדול ביותר בעולם הוא להיות עצוב. אז רבי נחמן מברסלב אומר, מה כל כך גרוע בלהיות עצוב? אה, כשאתה עצוב אין לך שליטה על המוח שלך, ואם אין לך שליטה על המוח אז אתה לא יכול להנהיג את המוח שלך כרצונך. אתה לא יכול לשבת ולחשוב חזק.
 
"רק על ידי השמחה יוכל (האדם) להנהיג המוח כרצונו, ויוכל לישב דעתו".
 
רק כשאתה שמח, כשאתה מלא שמחה, רק אז אתה שולט במוח שלך. מוביל את המוח שלך לשבת ולחשוב חזק. לכן נאמר: "כי בשמחה תצאו" (ישעיה נ"ה) – בשמחה אתה יוצא מהגלות (שהיא עצבות ושעבוד המוח הלא מיושב).
 
קשור את השמחה למוח
 
וזה לא מספיק רק להיות בשמחה. אתה צריך לקשור ממש את השמחה למוח שלך. כי יכול מאוד להיות שכל חלק ממך יהיה בשמחה, אבל המוח עדיין יהיה בגלות, עדיין עצוב. אז אתה צריך לקחת את המוח שלך ולקשור אותו אל השמחה.
 
במילים אחרות, אדם חופשי, בן חורין, הוא אדון של מוחו, אדם שיכול לשלוט במוח שלו, לחייב את המוח שלו להיות כרצונו. לחשוב "מה קורה לי? מהי המטרה של חיי?"… אבל עבד אינו אדון של מוחו, הוא לא יכול לשלוט במוח שלו. לכן הדרך היחידה לצאת מהעבדות היא רק שמחה – "כי בשמחה תצאו"…
 
איך נהיה שמחים?
 
אבל איך אפשר להיות שמחים? מה עושים כשאנו מלאים בעצבות?
 
"ולבוא לשמחה הוא על ידי מה שמוצא בעצמו איזה נקודה טובה".
 
הדרך היחידה להיות אנשים שמחים היא כאשר אתה פתאום מסתכל על עצמך ומבין: 'אני לא כזה גרוע כמו שאני חושב…' אבל מה גורם לנו להיות כל כך עצובים? אנו מסתכלים על עצמנו ומוותרים על עצמנו. אבל לפחות נחשוב: 'גיוואלד! אני לא כזה גרוע. אני בעצם עושה הרבה דברים טובים!"
 
רבי נחמן אומר לי שאני רחוק מהשם רק בגלל שאני לא לוקח קצת זמן למחשבה. לא חושב באמת על "מה אני עושה בחיי?"… וכל זמן שאני עצוב, אני לא יכול לשלוט במוח שלי ולעשות בו כרצוני, לשבת עם המוח שלי ולומר: 'בסדר מוח, תגיד לי בדיוק מה אתה עושה?'…
 
בקיצור…
 
רבי נחמן אומר שאנשים רחוקים מהשם מכיוון שאינם מאפשרים למוח שלהם לשבת – אין להם ישוב הדעת (מוח מיושב). הם לא יושבים עם מוחם. המוח שלהם כל הזמן עומד. הוא תמיד ממהר לאנשהו.
 
וכל זמן שאתה עצוב, אתה לא יכול לשלוט במוח שלך. לכן כדי לשלוט במוח אתה צריך להיות שמח.
 
ואיך אתה נהיה אדם שמח? אתה חייב להבין ולזכור שבטוח, בוודאות מוחלטת, עשית משהו טוב, לפחות פעם אחת בחיים. וגם אם לא עשית שום דבר טוב, אביך הקדמון – אברהם אבינו, עשה משהו טוב. וגם אם זה לא עוזר, אתה בעצמך עמדת למרגלות הר סיני. כך שבדרך זו או אחרת, ברגע אחד של חייך הרוחניים או חייך הגשמיים, בטוח עשית משהו טוב. וזה מספיק לגרום לך לשמוח. אתה מתחיל מהנקודה הזו. ואז אתה נהיה אדון של המוח שלך. אתה מנהיג אותו כרצונך.
 
ואז, לא רק שהמוח שלך משתחרר, המוח שלך יצחק עליך. אתה יודע מה הצחוק הזה אומר? זה דבר מאוד מואר, חופש אמיתי ומוחלט, בלי שום משקל.
 
כך אני מסתכל על זה… המוח, במקום לחשוב, צריך ללכת לכל מיני מקומות. אם יש עליו עודף משקל, הוא לא מסוגל לזוז לשום מקום, הוא כבד. עצבות היא משהו מאוד מאוד כבד. וכשאתה צוחק, אתה חופשי, בלי משקל. אז רבי נחמן מברסלב אומר, ככל שהמוח שלך כבד, כשיש עליו הרבה משקל, הוא לא יכול ללכת לשום מקום. אבל ברגע שאתה מוריד מעליו את כל המשקל הזה, עד למצב שהמוח שלך צוחק, אז אתה יכול להגיע לכל מקום, אתה יכול להגיע עד גן עדן. אתה יכול לחזור לבורא עולם.
 
 
* * *
ניתן להשיג את הספרים והדיסקים של הרב שלמה קרליבך זצ"ל בחנות האתר. לפרטים נוספים לחצו כאן 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה