עצלן עובד פעמיים

ישנה סיבה מרכזית לגירושין של זוגות רבים מאוד: הם לא רוצים לעבוד, לא מוכנים להתאמץ. הם חושבים להיפטר מעול העבודה באמצעות הגירושין, אבל הם לא מבינים שהגירושין אינם פתרון הבעיה, אלא הם ההתחלה של בעיה גדולה הרבה יותר

4 דק' קריאה
עצלן עובד פעמיים

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 04.09.22

חכמת הדורות

 

האגדה מספרת על שלושה אחים שעבדו במשך שנים אצל שלמה המלך. כשהלכו לביתם הציע להם שלמה לבחור בין משכורת שמנה ומכובדת לבין שלושה דברי חכמה. שני אחים לקחו את הכסף והאחד בחר חכמה, הוא קיבל משלמה שלוש עצות נפלאות שלבסוף הצילו את חייו והוא זכה גם בכסף של אחיו.

 

יש בחיים עצות שערכן לא יסולא בפז. משפטי חכמה מקדמונינו וחכמינו, וגם דברי חכמה מפי זקנים וזקנות שעברו במסורת. אסור לזלזל בהן כמו שכתוב: “אל תבוז כי זקנה אימך”.

 

יש משפט חכם ומדהים ששמעתי בשם יהודיה מבוגרת ששמעה מאימה ואימה מאימה. היא רגילה לומר: “עצלן עובד פעמיים”. אם אתה חושב לקצר את הדרך על ידי עצלות – דע לך שאתה גורם לעצמך טרחה כפולה.

 

זה דבר שכל כך נכון לכל כך הרבה תחומים בחיים, אבל נכון שבעתיים לעבודת הנפש. אם אתה לא רוצה לעבוד על עצמך ועל המידות שלך בגלל עצלות ואי נכונות להתאמץ – דע לך שאתה גוזר על עצמך סבל ומאמץ פי כמה וכמה.

 

הדבר בולט ביותר בעניין שלום הבית. ישנה סיבה מרכזית לגירושין של זוגות רבים מאוד: הם לא רוצים לעבוד, לא מוכנים להתאמץ. הם חושבים להיפטר מעול העבודה באמצעות הגירושין, אבל הם לא מבינים שהגירושין אינם פתרון הבעיה, אלא הם ההתחלה של בעיה גדולה הרבה יותר, ואת כל העבודה שהם לא רצו לעשות בסיבוב הראשון – הם ייאלצו, ירצו או לא ירצו, לעשות בסיבוב השני או השלישי.

 

אל תטעו ואל תתפתו: האושר לא בא מאליו, הוא בא רק בעקבות עבודה, עבודה רצינית, עקבית ויסודית, בלי הנחות וקיצורי דרך. ומי משלם על חוסר העבודה? מי ייאלץ לעבוד לפחות פעמיים? בני הזוג, המשפחות, הילדים, הסביבה הקרובה, ופעמים רבות גם בני הזוג הבאים ובני הזוג של הילדים.

 

קמצן משלם פעמיים

 

דוגמה פשוטה ומצויה: מאוד מצוי שהקצר ביחסים נובע מקמצנות של הבעל. האישה רוצה נופש והוא חושב שהוא שר האוצר ורב איתה משיקולים תקציביים. נכון שצריכים להיות מחושב בחיים. אבל חכמינו מבטיחים שבזכות כבוד אשתו יזכה לברכה. כל אחד יודע שבשביל סיבה טובה מותר לפעמים לחרוג מהתקציב. אשתך והאושר שלה היא סיבה מספיק טובה ובסופו של דבר האושר שלך תלוי בזה. ולכן תיתן ביד רחבה ובלב שמח. ואל תיתן לה ואז תתבכיין כל הנופש על החלב שנשפך.

 

אבל הרבה פעמים הבעל מנסה לחסוך כאן אלף שקל וכאן אלפיים שקל, והעין שלו צרה בכל הוצאה של אשתו – ועם הזמן האישה נעשית ממורמרת, והאווירה בבית נעכרת, עד שזה מגיע לא אחת לפירוק החבילה לא עלינו.

 

ואז מה קורה? את כל הכסף שלא הוצאת על פינוקים קטנים שהיו משמחים אותה ומכניסים אור ושמחה ושכינה לבית – עכשיו שניכם מוציאים פי כמה וכמה על עורכי דין, על מזונות, על שכירות של שתי דירות, ועל טיפולים נפשיים יקרים מאוד לכם ולילדים… והלוואי שהנזק היה מסתכם בנזק הכלכלי בלבד. כולם מבינים היטב אילו ייסורי נפש מתלווים, וכולם יודעים שהנזק לילדים הוא בלתי הפיך.

 

זו רק המחשה קטנה ופשוטה לעצלן שעובד פעמיים ולקמצן שמשלם שבעתיים.

 

התורה מספרת לנו על אדם שמתחתן, ואחר כך שונא את אשתו רח”ל. והשנאה היא אש המציתה תהליך מסוכן. בגלל שהוא שונא אותה הוא מוציא עליה שם רע. הוא שופך את דמה של בת ישראל ברבים וגורם לסכסוך המוני בין שתי משפחות בעיר אחת. זה עלול לקרוע את כל העיר לשני מחנות. אומרת התורה שצריכים להוציא אותו אל שער עירו ולייסר אותו.

 

אומר רש”י שאם הוא שונא אותה סופו שיוציא עליה שם רע. אם כן יש לשאול. הרי שנאה ואהבה הם רגשות. לכאורה זה לא בשליטתו, יוצא שכל התהליך הזה שסופו בייסורים אינו בשליטת האדם – אז מה רוצה ממנו התורה?

 

אלא שאת זה בעצמו רוצה התורה ללמד. הכול תלוי בעבודה, גם האהבה שלך לאשתך. האהבה והשנאה ביד האדם. יש לך מצווה לאהוב כל יהודי, ואם התורה מְצַוָּה זה אומר שיש לך הכוח לקיים זאת. כל שכן שעליך לאהוב את אשתך, כלומר, לעשות מעשים אקטיביים במחשבה ודיבור ומעשה שיעוררו את האהבה, שיחברו ביניכם, שיגרמו לכם להיות כאיש אחד בלב אחד.

 

אלא מה תטען? שזה קשה, שזה מאמץ? שאין לך זמן ואין לך כוחות?

 

התשובה היא שאין לך ברירה, אם לא תשקיע את הזמן הזה עכשיו, תשקיע אחר כך פי כמה, ואם לא תעשה מאמץ קטן עכשיו, צפויים לך מאמצים שלא בטוח שיש לך כוחות לעמוד בהם.

 

כל מערכת של חיי משפחה היא מאמץ מתמיד לחזק את הקשר ואת האהבה לאורך ימים ושנים. במאמץ הזה – אתה לא עושה טובה לאף אחד כי אתה המרוויח העיקרי. ואם אתה מסרב להתאמץ, אתה זה שתפסיד בגדול ובענק.

 

והתורה אומרת שחוסר מאמץ מביא לייסורים. הבן אדם לא מבין מאיפה באים עליו הייסורים, אבל אם התורה אומרת “וייסרו אותו”, זה אומר שהייסורים יגיעו ל”ע. בזמן שהיה בית דין זה היה מגיע בבית הדין, ובזמן הזה – “הכול עבדיך”, כל הברואים שבעולם נעשים שליחים של בית דין של מעלה לייסר את האדם ל”ע.

 

אבל כאשר אדם ממוקד בעבודה – זו לא עבודה קשה, זה לא הרבה מאמץ. טלפון קטן לאשתך, להגיד לה כמה מילים טובות, או פתק קטן, ממתק קטן, מידי יום ביומו – יחסכו לך שעות ארוכות של צעקות ומריבות, של אווירה עכורה, של סבל לכל המשפחה.

 

וזה נכון גם במחשבה: תתבונן בלי סוף בכל הטובות שהיא עושה לך, תעריך, תכבד, תאהב, תרגיש מחויב לה.

 

וכמובן, חשוב מאוד להתפלל, כי אחרי כל ההשתדלויות צריכים הרבה מאוד סייעתא דשמיא שכל הפעולות שאתה עושה אכן יפעלו ואכן ישמחו את אשתך ויקרבו ביניכם. זו שלימות של עבודת ה’: נתינה וגמילות חסדים עם אמונה ותפילה – שמביאות את האדם לידי אהבת ישראל אמיתית ולידי השראת שכינה, והילדים שיגדלו בבית הזה יהיו מוצלחים ומבורכים ובריאים בנפשם שזה העיקר.

 

מה לא היינו עושים בשביל ילדים בריאים בנפשם. מה לא היינו נותנים. לא שווה להשקיע קצת בשביל הצלחת החיים של הילדים שלך שהם ההצלחה האמתית שלך? ותזכור שאתה לא מפסיד כלום ולא משקיע כלום, אלא אתה רק חוסך מעצמך טונות של מאמצים וצער וייסורים ופגיעות שלא ניתן לשקם בשום הון שבעולם.

 

זוגות יקרים, תשקיעו זמן לדבר זה עם זה בכל יום. גם אם הכול “בסדר”. זה לא בזבוז זמן ח”ו, זאת ההשקעה שלכם בעצמכם ובמשפחה שלכם. אלול זה ר”ת אני לדודי ודודי לי. התשובה העיקרית של האדם זה על בין אדם לחברו, והבין אדם לחבירו העיקרי זה בבית. כאשר יש לאדם שלום בית כל שערי עבודת ה’ פתוחים בפניו, וכל שערי הפרנסה והשפע פתוחים בפניו. שנזכה לתשובה שלימה, להתחלה חדשה, ולשלום בית אמיתי בכל בתי ישראל.

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה