שעבוד אז והיום
לדאבוננו ולצערנו הרב, גם כיום אנחנו נמצאים תחת שעבוד, מלכות אדום, של האומה הריקה; שבה הכל ריק, שקרי, הכל בבחינת נראות, חיצוניות בלי שום טיפת דעת בגין הפנימיות
בס”ד בזרה”ק
שעבוד אז והיום
מפניני פרשת שמות
“וַיָּקָם מֶלֶךְ חָדָשׁ עַל מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף” (שמות א, ח)
מדוע לא ידע?
פירושים רבים למשפט על מלך חדש במצרים שלא ידע את יוסף. אחד מהם מתייחס לעובדה שיוסף במצרים היה המשביר, משנה למלך ועל פיו יישק דבר. יוסף היה המושל בפועל ומנהל את כל העניינים הפנימיים והחיצוניים של המדינה. אחד מן הצלחות המסחררות, החשובות ברמת בוני עולם של יוסף הצדיק באו לידי ביטוי בכך שהצליח לשבור את קליפת הזוהמה והטומאה (זנות) שהייתה שם. הוא מל את כל המצרים ובכך הצליח להכניע ולשבור את הקליפה. לאחר שנפטר קם מלך חדש שלא הכיר אותו..
השעבוד מתחיל
השעבוד מתחיל. עם ישראל נכנס לתוך מערכת חוקים והוראות ונורמת התנהגות קשוחה ונוקבת שעד כה לא הייתה מוכרת. עם ישראל נכנס תחת דין קשה מאוד של שעבוד.
המונח שעבוד קיבל טרנספורמציה גשמית כדוגמת שעבוד נכס, דירה, רכב וכיו”ב אותו האדם שם כערבון כנגד הסכום אותו הוא מבקש ללוות, היה ולא יכול לעמוד בהחזרים ו/או מסיבה כלשהי יחליט שלא רוצה לשלם, המשכון המשועבד יילקח לטובת החוב.
ברם, השעבוד עליו אנחנו מדברים הינו אמנם שעבוד פיזי שבני ישראל בין רגע, ביום אחד הפכו להיות עבדים, היינו שעבוד הגוף שהוא מונח הלכתי המתאר שעבוד של אדם לשלם חוב המוטל עליו. והדברים ידועים, כאשר עם ישראל חייב בדין (ח”ו) בא המקטרג ומבקש את שלו.. ועם ישראל הצטרכו לשלם את חובם הרוחני, אולם הכוונה כאן גם ובעיקר לשעבוד רוחני.
למעשה עם ישראל נכנס תחת שעבוד קשה ביותר, תחת עולו של שר מצרים הרוחני והיה תחת מרותו ושליטתו. שזה אומר במילים אחרות בני ישראל היו תחת קליפה קשה ביותר.
קליפה הינה מושג בקבלה, בתור שם כולל למציאות הרוע והטומאה בעולם. הקליפה נקרא גם “סטרא אחרא” (מארמית: הצד האחר, שאינו צד הקדושה) או החיצונים. ישנן כל מיני סוגי קליפות, כמו למשל קליפת נוגה שבה מעורב טוב ורע, וישנן קליפות רעות בתכלית כדוגמת קליפת מדיין, קליפת מצריים, קליפת המן עמלק.
שעבוד כיום
לדאבוננו ולצערנו הרב, גם כיום אנחנו נמצאים תחת שעבוד, מלכות אדום, של האומה הריקה; שבה הכל ריק, שקרי, הכל בבחינת נראות, חיצוניות בלי שום טיפת דעת בגין הפנימיות, שיימינג על ימין ושמאל על בני אדם, העלבות והכפשות, האשמות, כוחי ועוצם ידי, צניעות הינה מושג נעלם, הכל מוחצן, מצולם, מפורסם בבחינת ‘כל המרבה הרי זה משובח’. למביני דבר, אנו יודעים גם יודעים שזה נוגד את כל היהדות כולה, את כל גדרי הצניעות הענווה, הכנעה, פנימיות, חסידות וכיו”ב.
למאמר נוסף על פרשת שבוע לחצו כאן
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור