הנפש, אכילה וטמטום הלב

"וַיְדַבֵּר ה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר אֲלֵהֶם דַּבְּרוּ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר זֹאת הַחַיָּה אֲשֶׁר תֹּאכְלוּ מִכָּל הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ" (ויקרא י"א, א-ב) 

6 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 16.04.23

“וַיְדַבֵּר ה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר אֲלֵהֶם דַּבְּרוּ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר זֹאת הַחַיָּה אֲשֶׁר תֹּאכְלוּ מִכָּל הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ” (ויקרא י”א, א-ב) 

בחלק השני של פרשת השבוע מופיעים דיני מאכלות אסורים וחלק מדיני טומאה וטהרה.

נשאלת השאלה המאד מתבקשת, מדוע כל כך חשוב לשמור על כשרות וכשרויות המזון שאנחנו אוכלים ומכניסים לתוך גופנו?

מה זה משנה אם אדם אוכל פלאפל עם כשרות או בלי כשרות? מדוע צריך להקפיד על בשר בכשרות גבוהה מאוד? למה התורה מצווה אותנו לשמור על כשרות האוכל, ואינה מתייחסת להיגיינת האוכל? שהרי אנחנו אוכלים קוליפורמים וחיידקי צואה בכמויות אדירות, לא אחת מפרסמות חברות המזון לעשות ‘רי-קול’ למוצרים כאלו ואחרים בעקבות גילוי חיידקים, בקטריות וכיוצא בזה.

הבה נבחן את הדברים.

כשרויות האוכל

כשרות היא אינה דבר של מה בכך. אנשים שיש בהם יראת שמים וכן חשובה להם מידת הקדושה והטהרה מקפידים לאכול אוכל בכשרות גבוהה ומהודרת. אם כן למה זה? מה הקשר בין קדושה וטהרה לאוכל? מה השייכות בין מידות למזון?

למה? ככה!

לפני שאנחנו מחפשים משמעויות, הסברים ופירושים עלינו להבין ראשית כל שישנו יסוד חשוב ביותר: קודם כל ציווי אלוקי! למה צריכים לשמור כשרות? כי זהו רצון הבורא. זוהי התשובה היסודית ביותר.

אם זהו רצון הבורא = משמע שזה צריך להיות גם רצוני. ואני כברוא צריך להיות כפוף לרצונות בוראי ולעשות כרצונו. 

אז תבואו ותשאלו מדוע יש גם שרצים לאכול? ומה עם כשרות רגילה או חנויות עם כשרויות מפוקפקות? אז התשובה פשוטה: בשביל הבחירה.

כדי שנוכל לבחור בין טוב לבין רע. לפיכך הדברים תלויים בנו וברצונות שלנו.

מה קרה לילד?!

לפני שאענה לכם על השאלה מה הקשר בין המידות התרומיות לבין מאכלים כשרים ברצוני לספר לכם את הסיפור הבא, סיפור אמיתי שהתרחש לפני מספר שנים עוד בחיי חיותו של מרן הרב קנייבסקי ע”ה:

תלמיד בן 11 עדין נפש וירא שמים, שחונך על רזי היהדות, צניעות ודרך ארץ, קיבל חינוך לעילא ולעילא ממיטב היידיש קייט, החל לפתע פתאום מדרדר, הולך צועד אחורנית כסומא אחרי הבלי העולם הזה בלי שום סיבה נראית לעין ושום הסבר הגיוני. 

הורי הילד נחרדו שהרי מדובר בילד בן טובים שמעולם קיבל חינוך יהודי למהדרין והסתובב בחברת בני טובים, אם כן מה קרה? איך וכיצד הדרדר הילד בצורה כל כך נוראית בטווח זמן כל כך קצר?!

ההורים המומים ונסערים שמו פעמיהם לביתו של מרן הרב קנייבסקי ע”ה לשפוך את מר ליבם ולטקס עצה מה לעשות עם ילדם. הרב שאל את ההורים מספר שאלות והם מצידם ענו לו בהתאם. 

שאלה אחת הייתה מאד מוזרה בעיניהם ותמוהה, שהרי התשובה כביכול ברורה, והם ממש התלפאו לשמע השאלה. 

ובכן, השאלה שנשאלה כך הייתה: “האם אתם אוכלים כשר בבית?” 

ההורים פתחו זוג עיניים נדהמות. חשבו בליבם איזו מן שאלה מוזרה היא זו וחוץ מזה הרי התשובה הכי ברורה שבעולם, “ברור שכן!”.

הרב קנייבסקי המשיך להתעניין בכשרות האוכל הנאכלת בבית ושאל כל מיני שאלות באיזו כשרויות הם מהדרים, האם שומרים שש שעות בין חלב לבשר, האם כל הכלים מוטבלים ומוכשרים ועוד ועוד.  מיותר לציין כי ההורים המשיכו להרים גבה כהמומים וכלא מבינים.  

הרב התעקש וביקש לדעת האם הילד אוכל בחוץ.

“מה פתאום!” ענתה האמא.  “אנחנו מורגלים לאכול אך ורק בבית, וכפי שכבודו ניחן לדעת אנחנו ברוך ה’ שומרים כשרות גבוהה ביותר!”. 

“אם כן, ייתכן והילד אכל בחוץ, אולי אצל חבר?” שאל הרב.

האמא שתקה וחשבה. “לא הילד אוכל רק בבית”. “תנסי שוב לחשוב, יכול להיות משהו קטן אולי ארוחה כשלהיא אצל חבר בכיתה, בשכונה”.

האמא התאמצה ואז לפתע פתאום נזכרה שהילד אכל לפני מספר שבועות ארוחת צהרים אצל חבר מהשכונה.

והו אז.. מיני אז החלה התדרדרות במצבו הרוחני של הילד!

“הילד אכל כשרות לא טובה וזה פגע בנפשו העדינה והזכה ולכן ההידרדרות הרוחנית”. פסק הרב. נתן להם ברכה ומאז הילד חזר לקודמו.

אם כך, מה קרה לנו כאן בעצם? התשובה פשוטה נפש האדם.

שומר נפשו מצרות

“אלוקיי, נשמה שנתת בי טהורה היא”. קיבלנו מאת הבורא כפיקדון נשמה טהורה, זכה וברה. מעשנו הם אלו שישמרו אותה כזו ואפילו תהיה יותר מזוככת או שחלילה יפצעו אותה, ישרטו ויפחמו והיא כבר לא תהיה זכה וברה אלא מצופה בלא טוב שיפגע במישרים באיכות חיינו!! 

הנפש והאכילה – משכן הנשמה נמצא בדם

הנפש מוזנת הן רוחנית והן גשמית. כאשר האדם אוכל מאכלים בכשרות מהודרת וגם מברך עליהם ראשית הוא מכניס לגופו אוכל מזוכך וכשר ששומר על נפשו העדינה. וכאשר הוא מברך הוא מעלה את הניצוצות שנפלו באותו אוכל אל הקדושה. 

דבר נוסף, כשרות האוכל מעידה על כך שהבשר והעוף נשחטו על פי גדרי ההלכה המחמירים והטובים ביותר שניתן לסמוך עליהם (הכוונה לכשרויות הגבוהות ביותר!) וככזה הבשר שנכנס לגוף הוא טהור וכשר ואין בו סכנה של פגיעה רוחניות והיזק לנשמה ולנפש. 

רוחניות וכשרות 

כמובן שישנם עוד עניינים רוחניים; כמו למשל ישנם אנשים רמי מעלה שלמרות הכשרויות המהודרות לא נוגעים בעוף ובשר כי לאכול מן חי זו דרגה רוחנית נמוכה וכדי עוד יותר לזכך את נפשם הם נמנעים מלאכול מן החי. אשריהם! הלוואי ונזכה גם אנחנו לדרגה גבוהה זו אמן. 

טמטום הלב

אוכל שאינו כשר מטמטם את הנשמה כפשוטו. למה הכוונה מטמטם? משכן הנשמה כאמור הוא בדם. הדם זורם בכל חלקי הגוף ומעביר חמצן ועוד דברים חיוניים המחיים אותו. כאשר אוכלים אוכל טמא ולא כשר אזי הוא זורם בדם וגורם ישירות נזק לרוחניות ובעיקר ללב שהוא בנק הרגשות נהיה מטומטם – כלומר אטום לדברי קדושה וטהרה וככזה מיד גם מתרחק מה’ יתברך ומכל דבר קדושה

 

הכשלת הרבים באכילת טריפות!

סיפור מצמרר ששמעתי מפי הרב ישראל אברג’ל שכך סיפר; במקום כלשהו בארץ במסעדה מוכרת ופופולארית אירע המקרה הבא. משגיח הכשרות (מהכשרויות הגבוהות שישנן בארץ) סגר את המסעדה באותו הלילה כמו כבכל לילה באותה שעה כאשר הסתיימה המשמרת שלו. הוא נעל את השער  החשמלי והבריח האימתני , סגר אחריו את הדלת וכיבה את האור לפני שיצא. 

הגיע הביתה חטף משהו קטן לאכול, התקלח ונכנס למיטה. משהו הציק לו. הוא לא ידע אפילו מה זה. תחושת בטן לא טובה שהפכה אותו לגמרי. הוא ניסה להתעלם מאותה התחושה והתהפך ימינה ושמאלה, שמאלה וימינה וכך במשך שעתיים שלוש הוא מנסה את מזלו לחטוף שינה ולהירדם אך לשווא, לא מצליח בשום אופן. 

ראה שככה, העינוי גובר ואינו מצליח לחטוף תנומה, החליט לקום מהמיטה. התחיל להסתובב בבית ועדיין הרגיש לא נינוח ומשהו מציק לו ביותר. אמר לעצמו נרד למטה, נעשה סיבוב קטן ננשום אוויר אולי ככה אצליח להירגע. לקח איתו את מפתחות הרכב, וכשירד למטה החליט לעשות סיבוב עם הרכב להירגע.

וכמו על אוטומט מצא את עצמו נוסע לעבודה, מכיוון הדלת האחורית, אותה דלת שנעל לפני שעות בודדות.

הוא מגיע לחניה של המסעדה ורואה שהמסעדה מוארת. זה כבר הדליק את חשדו. “מה קורה כאן?” אמר לעצמו. “הרי אני במו ידי כיביתי את המתג של החשמל וכשיצאתי היה חשוך לגמרי, אז מניין האור? ולמה המסעדה פתוחה כאילו אמצע היום עכשיו?”

הוא התקרב לאט ובזהירות למסעדה ואז לפתע ראה משאית גדולה של בשר , סוחרים ערבים ואת בעל הבית.

הוא נדהם והיה המום למראה הזוועה שנגלה לעיניו. החל מבין כעת מדוע הבטן שלו התהפכה ואיך משמיים הצילו אותו מנתינת כשרות גבוהה וכן מהכשלת הרבים מאכילת טריפות!! 

המחזה שלפניו עשה לו טראומה וזעזע את כל אמות הסיפים. בעל המסעדה המוכרת ביחד עם הערבי לוקחים חותם מזויף ומחתימים את הבשר פיגולים אותו אוכלים אחינו עם ישראל יראי ה’.. ה’ ישמור ויצילנו! בשר שמגיע מהשטחים והוא טרף לחלוטין!! 

מזון רוחני 

חברים יקרים, לצערי הסיפור האמיתי הזה מייצג הרבה מאוד מחברות, מסעדות ובתי קפה למיניהם – אנא מכם, בדקו היטב כל כשרות וכשרות לגופו ואם צריך תתקשרו גם להשגחה עצמה. אותו כנ”ל להתייחס גם בזמן הקניות שאתם קונים בסופר לשים טוב טוב דגש על המוצרים שאתם קונים ולא לקחתם כלאחר יד. לפעמים מורידים כשרות ו/או מחרימים מוצר כזה או אחר – תנו דעתם לאיכות המזון הרוחני שאתם מכניסים לגופכם כי הוא משפיע ישירות עליכם במימד הרוחני הנפשי הגשמי והפיזי.  

שימו לב גם על כשרויות מחו”ל שהן עלולות להשתנות תדיר. וגם על מוצר כלשהו שמקבל כשרות במדינה מסוימת אין זה אומר שבמדינה אחרת הוא גם יקבל כשרות כי יש הבדלים משמעותיים.

בנוסף, מוצרים המיובאים מחו”ל וגם מהארץ יכולים להיות כשרים לפי סוגים, למשל עוגיות בטעם בננה כשר אבל עוגיות בטעם שוקולד מאותה הסדרה לא יהיה כשר, כי יש שם רכיב לא כשר. לכן תבדקו כל מוצר בפני עצמו ואל תסתמכו באופן כללי. 

תחנכו את עצמכם לקנות אך ורק מוצרים עם כשרות, וכשרות טובה כזו שניתן לסמוך עליה! אל תקלו ראש בזה. תיקחו אחריות על כל מה שאתם מכניסים לפה ולגוף. 

אל תהיו פתים ואל תוותרו לעצמכם כי אתם משלמים אחר כך ביוקר , כי הנשמה משחירה וקשה אחר כך לזכך אותה וחבל.

 

סיפור ‘אהבה’ עם אוכל..

אני רוצה לספר לכם משהו אישי עלי;

חסדי ה’ יתברך מאז שאני זוכרת את עצמי היו לי רגישויות ובעיות במערכת העיכול. עוד בהיותי בת 14 עשיתי בדיקת גסטרוסקופיה באותו הערב בו החליט סדאם חוסיין ימ”ח לירות על תל אביב.. אני זוכרת את התזמון כי שניהם היו לי טראומטיים; הן הבדיקה עצמה והן הטילים שהתעופפו עלינו, שלא נדבר על הטיפשות להיכנס לחדר אטום ומסכות לא תועלתיות אבל זה כבר באמת נושא אחר.. 

התגלה שיש לי בקע סרעפתי, כיבים בקיבה ועוד הרבה רגישויות כאלו ואחרות. הכאבים שהיו תוקפים אותי היו בלתי נסבלים. תחושת שתיית חבית שמן הייתה תחושה כמעט תמידית אצלי במערכת העיכול. הפינג פונג של להיות רזה או מלאה אף הוא היה תלוי בתזונה הסופר קלוקלת שפתחתי לעצמי עם הרגלים חסרי ארגון של פעם לאכול ופעם לצום. פעם ארוחות גדולות ופעם צומות. פעם ג’אנקיה, כלומר ג’אנק פוד ופעם אוכל בריא. מתולתלת נוראית לקיצוניות של כאן או לכאן חרף הידיעה הברורה של הנזקים והכאבים. 

עשיתי ניקוי רעלים פעמיים, צום של שלושה ימים ועוד הרבה אתגרים באכילה ותזונה כדי להבריא.

יום אחד פניתי לצדיק גדול מאוד שנתן לי תיקון שלא יכולתי לעמוד בו.

פניתי למורי ורבי בבהלה , כבוד הרב שלום ארוש שליט”א , מה אני הולכת לעשות עם המידע הזה. הייתי היסטרית. 

הרב אמר לי “רוחמה, את יודעת מה התיקון שלך?!”

בגלגול הקודם כנראה שאכלת והאכלת את הרבים טרפות ונבלות

אחחח.. כן כן.. זה מה שהרב ענה לי. שבגלגול הקודם כנראה שהאכלתי רבים במאכלות אסורות ולכן העינוי הגדול הזה עם מערכת העיכול והאוכל. פחד פחדים!! הייתי מזועזעת עמוקות מעצם הידיעה. 

“אני? מאכלות אסורות? ועוד האכלתי אחרים?!” שוק של החיים. ואז צחקתי ואמרתי שאולי היתה לי מסעדה או בית קפה שם מדובר בכמות כזו גדולה של אנשים. 

אז כמובן שקיבלתי על עצמי עם החזרה בתשובה חסדי ה’ יתברך לאכול אוכל בכשרות גבוהה בלבד. ועם הזמן גם לקחת על עצמי עוד ועוד הידורים כדוגמת פסח להדר יותר בכשרות , לא לאכול בחוץ ועוד הרבה דברים טובים. לבחור לאכול רק את הכשרויות הגבוהות ביותר בלבד. לא להתפשר על מקום שבו אני קונה את האוכל ואם צריך אז לשלם יותר.

לא לזלזל , להקפיד ולשים דגש ולב. לחנך את עצמי לא לאכול במקום שיש בו ספקות. וכבר קרה לי מספיק פעמים אחרי כמה ביסים פתאום הבנתי שהתוצרת הייתה ביתית של הדודה שאני בכלל לא מכירה.. אז להפיק לקחים ואם לא אוכלים אז לא אוכלים. קבלו החלטה לעצמכם רק טוב יצא לכם מזה! חסדי ה’ יתברך שנזכה שעלון זה לזיכוי הרבים שיהיה לרפואתי בריאותי והחלמתי המהירה מכל הבלגן במערכת העיכול ויומתקו מעלי כל הדינים ואזכה לעשות תשובה שלמה ואמיתית ויכופר לי בגלגול הזה ובקודמים. וכן שיהיה לרפואת כל עם ישראל במערכת העיכול שכולנו נזכה לאכול אוכל כשר בלבד ובכשרות הכי גבוהה וטובה שיש לעבודתו יתברך!  

כמה מדברי רבנו הקדוש בעניין האכילה (ספר המידות, “אכילה”):

  1. “על ידי ברכת המזון נתוודע ה’ יתברך בעולם”
  2. מי שנזהר ממאכלות אסורות, הוא ניצל מחיות רעות”
  3. האמת מביא שובע”
  4. “על ידי שנאת חינם נכשל בטרפות”
  5. “על ידי ריבויי באכילה נופלים באמונה וגם עלולה להפיל” 
  6. “סגולה לכעס שיאכל פת שחרית. כעס אחר אכילה מזיק” 
  7. לחן ישמור עצמו ממאכלי איסור” 
  8. “שלושה דברים מביאין את האדם לידי עניות.. והמזלזל בנטילת ידיים” 

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה