הקשת
כמו חיצים, תפילות הבקשות האישיות שלנו מבורא עולם צריכות להיות קולעות למטרה, לנקודת ה"בול פגיעה" שעל הלוח.
כמו חיצים, תפילות הבקשות
האישיות שלנו מבורא עולם צריכות
להיות קולעות למטרה, לנקודת
ה"בול פגיעה" שעל הלוח.
רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שהתפילה היא כמו חץ רב עוצמה בידינו. אנחנו חייבים לדעת איך להשתמש בו ביעילות (ליקוטי מוהר"ן תורה ב). כשיעקב אבינו ע"ה אמר "בחרבי ובקשתי" – הנשק שלו – אונקלוס ורש"י מגלים לנו שהוא התכוון לתפילות ולתחינות שנשא לבורא עולם.
הרב שלום ארוש מרחיב את דבריו של רבי נחמן ואומר, שישנם שני צדדים לתפילה – תפילת שבח והודיה לבורא עולם, ותפילה של בקשות אישיות.
תפילת השבח והתודה לבורא עולם פועלת כמו חרב שקולעת למטרה בדיוק נמרץ. מצד שני, הבקשות האישיות שלנו פועלות כמו חץ, מכיוון שישנה הפרדה של רגע כאשר אנו מושכים את מיתר הקשת וכאשר החץ נורה לעבר המטרה, ופוגע בה. כך הוא הדבר כאשר התפילה היא בקשות אישיות שאז לא תמיד יענו לנו משמים מיידית.
הרבה אנשים שואלים אותי למה בורא עולם לא ממלא את משאלות ליבם? ואיך הדבר לידי ביטוי, הנה כמה דוגמאות לנקודות שהעלו בפניי:
אדם יוצא לפגישת שידוך ובבת אחת מוקסם מבן/בת הזוג. הוא/היא מתחננים לבורא עולם שהאדם הזה יהיה השידוך שלהם. אבל בורא עולם יודע שזה לא החצי השני שמתאים להם, ובטח שהחיבור איתו/איתה לא יוביל אותם לתיקון והשליחות שלהם בעולם הזה, לכן השניים לא מוצאים את עצמם מתחת לחופה.
אדם מתחנן לבורא עולם שייתן לו הצלחה כלכלית, אבל בורא עולם יודע שאם לאדם הזה יהיה הרבה כסף, לא רק שהוא יהפוך לגאוותן איום ונורא, אלא יתרחק מהשם ומהתורה ומצוותיה.
אדם מתפלל על אאודי או מרצדס (כן יש כאלה שמתפללים גם על זה…), למרות שההכנסה שלו לא מצדיקה מרדף מטורף אחרי רכב כזה. בורא עולם יודע שמכונית כזו תעורר את קנאתם של השכנים/קרובים/חברים, שהרי כולם ירימו גבה וישאלו מאיפה יש לו כסף לאוטו כזה…
אדם מתפלל יום ולילה שהשם יעזור לו להתקבל למקום לימודים מסוים או מקום עבודה, אבל בורא עולם יודע היטב שצעד כזה יהיה צרה גדולה לטווח הארוך.
אישה עם שני ילדים בריאים מתחננת לבורא עולם שייתן לה עוד ילדים, וכשזה קורה, היא סובלת מבעיות איומות בבריאותה.
למה לדחוק את השעה?!
הרשימה, כמו שאתם רואים, יכולה להיות עוד ארוכה.
רבי נחמן מברסלב נסע פעם עם תלמידו רבי חייקל. בדרכם, עברו ליד ביתו של בן דודו של רבי חייקל, שהיה ידוע כאיש עני מרוד וחסר כל, שלא ידע איך יפרנס את אשתו וילדיו. רבי חייקל התחנן לרבי נחמן שיעצרו ליד ביתו, לא להרבה זמן, ורבי נחמן הסכים.
הם נכנסו לביתו הרעוע של בן הדוד, בית שהעניות צעקה מכל פינה שבו, ורבי חייקל, כשהוא לוחש, מבקש מרבי נחמן שיברכו בשפע. רבי נחמן מושך בכתפיו ואומר לרבי חייקל: "אני לא בעל הבית של השפע…"
אבל רבי חייקל התעקש. "אם כך, רבינו, האם אני יכול לברך אותו, ברשותך כמובן?"
"עשה כרצונך" השיב הרבי.
ורבי חייקל לקח מים בכוס, התיז את הטיפות לכל ארבע פינות הבקתה העלובה ואמר: שפע בצפון, שפע בדרום, שפע במזרח ושפע במערב…"
וראו איזה פלא. לא עבר הרבה זמן והעני, בן דודו של רבי חייקל, הצליח בעסקי העולם עד שהפך לאיש עשיר.
יום אחד, שנים אחרי אותו מפגש, רבי נחמן הביט בחלון ביתו. בן דודו של רבי חייקל, איש עשיר גדול, עבר שם בריצה. רבי נחמן קרא לרבי חייקל לחלון ואמר: "תראה מה קרה עם הברכה שלך, חייקל, בן דודך אפילו לא מסתכל על השמים!…"
הסתכלת היום על השמים?
רבי נחמן שואל את כולנו, ולא רק את אותו עני מרוד שהפך לאיש עשיר. השפע, ולא משנה איך הוא בא, הרחיק את אותו עני ברגע שהצליח לעשות כסף. רבי נחמן ידע מה שפע כלכלי יעשה לאותו אדם, איך יהרוס את התיקון של נשמתו ואת המשימה שלו כאן בעולם הזה.
כמו חיצים, תפילות הבקשות האישיות שלנו מבורא עולם צריכות להיות קולעות למטרה, לנקודת ה"בול פגיעה" שעל הלוח. כלומר, בכדי שהתפילות שלנו ייענו משמים, הן צריכות להיות מכוונות למטרה מעמדה רוחנית. באופן מעשי, הנה כמה מפתחות שיעזרו לנו להפוך את התפילות ליעילות וקולעות:
מפתח א – נבקש מבורא עולם שימלא את בקשותינו כתפילת תנאי, ואם יענו לנו משמים, אז בודאי כל מה שאנו מבקשים הוא רק לטובתנו.
מפתח ב – נבקש מבורא עולם שיעזור לנו לקיים את רצונו, ולא את רצוננו.
מפתח ג – נברר היטב בראשינו ובליבנו שהבקשה מועילה לנשמה ולגוף כאחד.
מפתח ד – נברר היטב מהם המניעים שלנו ומה אנו רוצים. נוודא שהכל תואם למצוותיו של השם.
אם נשתמש בארבע מפתחות הללו, הבקשות שנפנה לבורא עולם יהיו אמיתיות וקולעות למטרה. יהי רצון שנזכה להיות קשתים יעילים וטובים ושכל משאלות ליבנו יתגשמו רק לטובה, אמן.
* * *
אתם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס"
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור