להתלהב כל פעם מחדש!

אומרים שצריך גם להתלהב בכל פעם מחדש. השאלה היא, איך עושים את זה? איך נרגיש את ההתלהבות של הפעם הראשונה? הרב שלום על המתנה הכי גדולה.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

אומרים שצריך גם להתלהב בכל
פעם מחדש. השאלה היא, איך עושים
את זה? איך נרגיש את ההתלהבות
של הפעם הראשונה? הרב שלום
על המתנה הכי גדולה.
 
 
לא רק להתחיל בכל מפעם מחדש אנחנו מתבקשים, אלא גם להתלהב בכל פעם מחדש.
 
השאלה היא, איך עושים את זה? איך נגרום לעצמנו להרגיש שכל דבר שאנחנו עושים הוא עם ההתלהבות של הפעם הראשונה? ובכלל, איך זוכים במתנה המקסימה הזו – התלהבות, זו שמתדלקת אותנו באנרגיות חיוניות וגורמת לנו תמיד להיות שמחים ומאירים?
 
רבי עקיבא, כשהיה מתפלל, כמו שמספרת לנו הגמרא, היה קופץ מפינה לפינה בבית המדרש מרוב התלהבות. רבי לוי יצחק מברדיטשוב התפלל בהתלהבות עצומה כזו, עד שהגוף והנשמה שלו היו בוערים לבורא והפנים שלו היו מאדימות. זו דרכו של יהודי, ובעיקר של הצדיקים, להתלהב מכל מצווה שהוא זוכה לקיים.
 
אז איך זוכים בהתלהבות כזו שבאה מתוך הלב ממש? רבי  נחמן מברסלב מסביר שככל שהמוח זז במהירות גדולה, כך נוצר יותר חום בגוף. ושימו לב, שתי המילים מורכבות מאותן אותיות – מוח, ובהיפוך – חום.
 
אדם עם מוח מהיר הוא אדם מלא התלהבות. ולהיפך, אדם עם מוח איטי הוא חסר תנועה והתלהבות שמתנהל באיטיות וכבדות. רבי נחמן מברסלב מסביר שהתנועה היא זו שיוצרת את החום. עיקרון נפלא זה עובד בשני המישורים המרכיבים את האדם – הרוחני והגשמי.
 
יותר תנועה, יותר חום.
 
ולא רק בתנועה, גם כאשר אדם חושב בכוונה ולעומק, מה שנקרא במוח קדחתני, אפשר לראות על המצח שלו אגלי זיעה. וככל שהוא חושב, ככל שהמוח קודח יותר, כך נוצר יותר חום. לעומתו, אדם שישן, למרות שהטמפרטורה בחדר נעימה, הוא ירגיש צורך לכסות את עצמו מכיוון שהגוף שלו לא מייצר חום.
 
דרך נוספת להשיג תנועה של המוח, ועל ידי זה גם חום, היא כאשר אדם נותן את דעתו על פלאי הבורא והיופי והעומק העצום שהעניק לנו בתורה הקדושה, ומודה עליהם בקול. כאן נוצר חום רוחני שגורם לאדם בעירה ורצון לקרבה לאור האלוקי.
 
אז כמו שאתם מבינים, למוח יש אפקט משמעותי על הגוף.
 
אבל לאן כל זה מוביל?
 
ככל שאדם חושב על תאוות ורואה במחשבתו מראות אסורים, הוא יגביר את אש התאוות שבתוכו, וככל שגופו וליבו יבערו וישתוקקו לדברים לא קדושים הוא יתרחק מהדבר האמיתי, מהחום האמיתי – בורא עולם.
 
תאוות ניאוף היא ההיפך המוחלט של השפע האלוקי. שפע אלוקי מעניק לאדם את אחת המתנות היפות והנצרכות – חכמה, המאפשרת למוח לרוץ באופן מידי מתוך התלהבות לבורא. כל פגם בקדושה האישית של האדם מכבה את להבות ההתלהבות של רוחניות האדם, נוגס ללא רחמים בשפע המיוחד ובמתנת האלוקים שקיבל.
 
מסופר על רבי נחמן מברסלב, שפעם אחת טבל במקווה קר מאוד באמצע החורף האוקראיני. וכשאומרים חורף אוקראיני מדברים על מינוס עשרים ויותר מעלות, וזה לא צחוק! בכל אופן, מסופר על טבילה עם שהות ארוכה מאוד מתחת למים, ששום אדם לא היה עומד בה, אפילו אדם עם לב החזק לא היה מסכן את חייו. אבל לאור מה שנאמר לעיל, אנחנו מבינים שרבי נחמן זכה לקבל את האור האלוקי האדיר הזה שאפשר למוח שלו לרוץ לבורא, ולגרום ללב שלו לבעור לקרבת השם מתוך כיסופים וגעגועים. עם חום כזה בהחלט אפשר לטבול במקווה קר באמצע החורף האוקראיני ולא להרגיש את הקור (ואז לא היה חימום לא במי המקווה ולא בחדר הטבילה). וזה עוד בלי להיכנס לעובי הקורה של הקדושה האישית של רבי נחמן.
 
רבי נחמן מסביר שאדם משיג את הקדושה האישית שלו על ידי שבעת הפתחים שבפניו: פה, שתי עיניים, שתי אוזניים, נחיריים, שעל פי הזוהר הקדוש הם המנורה האישית שלו, כמו זו שהכהן היה מדליק בבית המקדש והנמצאת בפניו של כל אדם. על פי הזוהר הקדוש, טהרת המוח תלויה בטהרת המנורה המיוחדת הזו שעל פנינו. פתחים אלה מעבירים את האינפורמציה שאנו מקבלים למוח. וכל מה שאדם רואה, שומע, מריח וטועם – מוקלט במוחו ומשפיע עליו.
 
את טהרת המוח מגבירים בעזרת אינפורמציה נקיה וחיובית שנקלטת על ידי שבעת פתחים אלה, ובעיקר זו שבאה ממקום של קדושה – דברי תורה, תפילה, לימוד רוחני, עשיית חסדים ועוד. וכן להיפך. אם האינפורמציה קלוקלת, לא נקיה, באה ממקום נמוך – כמו רכילות, מראות אסורים, דיבורי לשון הרע וכדומה, טהרת המוח נפגעת, וכך גם המנורה.
 
זכרו! האדם הוא המוח שלו. המחשבות שלו. והמוח שלך הוא אתה האמיתי שלך.
 
המוח הוא מה שמבדיל בין בני האדם. והאדם הוא התוצר של התוכן שבמוחו. נתונים חדשים שמוזרמים למוח משנים את האדם. עדות לכך היא כל נקודה על הגלובוס אליה הגיעו ספרים ודיסקים של אמונה לאנשים ברחבי העולם, השינוי היה מדהים ועצום, ממש מן הקצה אל הקצה. שינויים דרמטיים שעד עצם היום הזה אנשים שולחים אלינו מכתבי תודה על כך שהספרים והדיסקים הצילו את חייהם. וכל זה למה? בגלל הנתונים חדשים שהם קיבלו על מצבים שהם חשבו שצריך לפעול בהם אחרת. התוצאות, כמובן, לא איחרו להגיע והחיים שלהם קיבלו תפנית לטובה שבמקרים רבים הפכה את הקערה על פיה, כלומר מצבים של כמעט גט הפכו לשלום בית ועוד.
 
והיום, כשהטכנולוגיה מתקדמת במהירות מדהימה, העיקרון הנ"ל מובן מאוד. המוח הוא כמו מחשב, הוא מתפקד על פי תוכנות ונתונים שמוזרמים אליו לבנק הזיכרון שלו. המחשב הכי מתוחכם בעולם לא יהיה מסוגל לערוך תמונה אם לא מותקנת בו התוכנה המתאימה לפעולה שכזו. ולא רק, גם המחשב הכי מתוחכם שמותקנות בו התוכנות הכי טובות פלוס זיכרון גדול, יתקע או ייהרס לחלוטין אם יפגע בו וירוס קטלני. על אותו משקל, אדם פועל לפי התוכן שקיים במוח שלו וגם הוא חייב להיזהר ולשמור, "להתקין" תוכנות שישמרו על המוח מכל מיני "וירוסים" – תכנים מזיקים ולא ראויים שעלולים לפגוע בתהליך החשיבה ויכולת השיפוט שלו.
 
אחת המשימות החשובות שעומדות על סדר היום שלנו היא לשמור על המוח מנתונים לא ראויים, ובו זמנית להזין אותו בנתונים ראויים ומועילים, ובהזדמנות זו גם לטהר ולנקות את הלב. ולב טהור הוא התנאי הכי טוב להצית את להבות הקדושה, לאפשר לנו לזכות במתנות הנפלאות שבורא עולם מעניק לנו, וביניהם מתנת ההתלהבות שאנחנו צריכים לכל תחום בחיינו, ובעיקר בתחום הרוחני. ושום דבר לא עושה את האדם מאושר כשהוא זוכה לצמוח ברוחניות שלו עם התלהבות!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה