רק להרוויח

אנו ממשיכים בע"ה ללמוד על המיומנות הראשונה מתוך חמש המיומנויות, שהן: סדר וארגון, ניהול זמן, התמקדות, ריכוז ומוטיבציה. הזכרנו שתלמיד מסודר ומאורגן, מגיע לגן/לכיתה/לתיכון/לישיבה עם "ארגז כלים" שונה לגמרי מאשר תלמיד שאינו מאורגן ומסודר. ומכאן הדרך להצליח בלימודים היא קצרה.

3 דק' קריאה

הרב יצחק אבוחצירא

פורסם בתאריך 21.06.23

אנו ממשיכים בע”ה ללמוד על המיומנות הראשונה מתוך חמש המיומנויות, שהן: סדר וארגון, ניהול זמן, התמקדות, ריכוז ומוטיבציה.

הזכרנו שתלמיד מסודר ומאורגן, מגיע לגן/לכיתה/לתיכון/לישיבה עם “ארגז כלים” שונה לגמרי מאשר תלמיד שאינו מאורגן ומסודר.

ומכאן הדרך להצליח בלימודים היא קצרה.

 

רק להרוויח

לא רק בלימודים הילד המאורגן יוכל בע”ה להצליח,

אלא, ילד הרוכש סדר וארגון, החיים שלו נהפכים לחיים מסודרים והוא לומד אגב זה גם לקבל “משמעות בחיים”.

הוא מבין שהחיים אינם הפקר, או שהוא חי בהם סתם כך, כי הוא נולד לפני כך וכך שנים ואין לו ברירה יותר טובה אלא “להעביר” את הזמן עד ש…

ילד מסודר, מקבל “אחריות” על חייו ופעולותיו, כי הוא חי עם מטרות ויעדים בחיים, הוא גם מפתח עצמאות והבנה של המושג “תהליך” בצורה מסודרת.

כל אלו גורמים לו “לחיות את החיים” ולא רק להיסחב לידם. זה תורם להעלאת ערכו העצמי בעיני עצמו וסביבתו ובכך מעלה את ביטחונו העצמי ביכולותיו.

ילד מסודר, גם מפתח התחשבות בסביבתו ובזולת- כי הוא חי בצורה מסודרת המאפשרת לו לראות שיש מישהו שחי לצידו וגם הוא בעל צרכים ורצונות משלו.

כלים אלו שהוא יקבל הינן נכס ערכי רב וחשוב ביותר להתפתחותו התקינה בגיל בית הספר, ומהווים הכנה חשובה לחיים תקינים כאדם בוגר, שמועיל לעצמו, למשפחתו ולחברה.

 

איך נשפר את תכונת הסדר והארגון?

כמו תמיד ע”י דוגמא אישית. הילד רוכש את גיבוש אישיותו מסביבת גידולו, ולכן אנו-ההורים הם הראשונים שמהווים מודל לחיקוי עבור הילד בענייני סדר וארגון. אין ספק שילדים שחיים בבית מסודר, מאורגן ונקי, לומדים להעריך סביבה מסודרת וישאפו להיות מסודרים בעצמם. סדר חיצוני משפיע על הסדר הפנימי וכך מתגבשת האישיות המסודרת. ולהיפך- אם הילד מתרגל לחיות בסביבה מבולגנת, הוא יבין שאלו הנורמות המקובלות ויתרגל לחיות בחוסר סדר חיצוני, שכמובן ישפיע גם על הפנימי.

 

לחיות עם סדר יום

כחלק בלתי נפרד מתוכנית העבודה לבניית אישיות מסודרת ומאורגנת, עלינו לבנות לילד בכל גיל עד כמה שניתן “סדר יום קבוע”. ילד שחי בתוך “סדר יום” קבוע פחות או יותר, זה תורם לו בראש ובראשונה לתחושת ביטחון עצמי. ילד שחי בתוך סדר יום מובנה, מרגיש בטוח ונוח כי הוא אינו צריך להשקיע מאמצים, אנרגיה וכוחות לחשוב מה לעשות בכל רגע נתון, כי חייו מאורגנים ומסודרים.

נשפר את רמת הסדר והארגון שלנו בבית ע”י קיום בית מסודר ומאורגן, סדר יום קבוע (מגוון ולא משעמם) של הפעילויות, יצירת רוגע ושקט בחיי הילד בכל התחומים וכך נשפיע ונעצב את אישיותו מחדש והוא ייהפך עם הזמן לילד מסודר ומאורגן.

חשוב מאוד שכל הדמויות הקרובות אל הילד, יהיו מעורבות בעבודה על שיפור הסדר והארגון שלו. כאשר כל הדמויות הללו יהוו עבורו דוגמא אישית בעניין זה דהיינו: ההורים, סבא וסבתא המטפלת/הגננת/המורה וכו’  הילד “יפנים” את תחושת הסדר והארגון הזו לאישיותו.

סביבה מסודרת ללא לחץ, תשפיע בראש ובראשונה לטובה גם על השלווה והרוגע של הילד ותקנה לו את היכולת לסדר, לארגן ולמיין בצורה טובה את חייו הרגשיים והסביבתיים ומכאן תשפיע בביצוע משימות שונות בבית ובבית הספר על הצד היותר טוב וכמובן מכאן להצלחה לימודית הדרך קצרה.

 

באיזה גיל מתחילים?

החינוך וההרגל לסדר וארגון, מתחיל מהיום שבו התינוק נולד ומתפתח בעקביות לאט לאט מתוך הפנמה תוך כדי התפתחות הילד.

בגיל 0-2

החינוך וההרגל לסדר וארגון, נעשה בעיקר ע”י “דוגמא אישית”.

דהיינו: הילד גדל בבית מסודר ונקי, סדר היום שלו מאורגן ועקבי והוא לומד שהחיים שהוא גדל בתוכם, יציבים, ברורים, מאורגנים ומסודרים.

החל מגיל חצי שנה

אפשר להכניס אותו לתוך “העניין”. נסדר את הבית ואת חדרו, מיטתו, ארון הבגדים, פינות המשחק וכדו’ “בנוכחותו”.

תוך כדי הארגון והסידור “נשוחח” איתו ונגיד לו: “אמא מסדרת למשה את המיטה, המיטה של משה תהיה מסודרת כי משה הוא ילד מסודר” אותו הדבר עם הניקיון בבית, עם סידור הארון, הבגדים והמשחקים.

בקיצור- נדאג לסביבה מסודרת וניידע את התינוק שאנו מסדרים בשבילו כי אנו אנשים מסודרים.

לפני המקלחת וכדו’ נכין לו בגדים נקיים ונגיד לו: “אמא מכינה כאן בגדים נקיים למשה, כדי שהבגדים יהיו מוכנים מיד בסיום המקלחת” (ארגון). אותו הדבר בזמן הכנת האוכל וכדו’.

 

בגיל שנה וקצת

כאשר הילד מתחיל לזחול וללכת, ביחד עם כל פעולות הדיבור והשיחה הנ”ל, יש להוסיף לו פעולות שהוא יעשה בעצמו וילמד דרכן את עקרונות הסדר והארגון- ושוב זה מתחיל בנו-ההורים, ילד שפותח את ארון הבגדים, האוכל, הכלים או את המקרר וכדו’ תוך כדי זחילה/הליכה ורואה שהבגדים או המצרכים מסודרים בקופסאות ומונחים בצורה הגיונית ולא בבלאגן, יקלוט בעצמו שהחיים מתנהלים מתוך ארגון וסדר.

ילד שרואה את אמו מקפלת את הכביסה בצורה מסודרת ומכניסה את הבגדים בסדר לתוך ארון מאורגן- מַפְנִים את עקרונות הסדר והארגון.

הלאה בגיל…

עם התקדמות הגדילה והיכולות המוטוריות, יש לשתף את הילד לסדר וארגון בעצמו: ע”י עזרה לאמא בסידור הבית, נניח לאחוז בסל הכביסה כשהיא מקפלת את הכבסים, לעזור לו להחזיר את הצעצועים למקומם תוך מיונם לקטגוריות: קוביות, בובות, מכוניות וכדו’.

פעולות אלו יקנו לו הרגל לסדר וארגון. 

המשך בע”ה בשבוע הבא.

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה