חוזרים ללימודים עם 10 טיפים

אז רגע לפני שהצלצול מתחיל הבה נעשה סדר בדברים והכנה מאד משמעותית שעשויה לתרום רבות ולסייע בלעבור את הימים הראשונים בצורה הרבה יותר קלה, נינוחה ומסתגלת. וכמו בכל דבר ועניין שרצוי מאוד לעשות הכנה בין גשמית ובין רוחנית , גם פה אנחנו כמבוגרים צריכים לקחת אחריות ולהחזיר את ילדינו בהדרגה נכונה ומועילה לחיי השגרה.

4 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 22.08.23

חוזרים ללימודים – עם עשרת הטיפים של רוחמה אפרתי!

ימי החופש הגדול מגיעים אוטוטו לסיומם והשגרה הברוכה של אחרי החופשה טרם נכרת בבתים. רובנו עדיין בחופשה, נסיעות, בתי מלון וצימרים, אטרקציות, פארקים ועוד שאר מיני כיף ותענוגות.

 

החופש עובר לו צ’יק צ’ק ביעף ובקרוב ממש יחזרו יקירנו לספסל הלימודים, לגנים ולמסגרות השונות. האם טרחנו לעשות להם הכנה לכך או שהם ימצאו את עצמם ביום בהיר אחד ודיי בקרוב חוזרים לשגרה בבת אחת, מחופש נטול גבולות למסגרות מלחיצות , איסורים והרבה משמעת.

 

אז רגע לפני שהצלצול מתחיל הבה נעשה סדר בדברים והכנה מאד משמעותית שעשויה לתרום רבות ולסייע בלעבור את הימים הראשונים בצורה הרבה יותר קלה, נינוחה ומסתגלת. וכמו בכל דבר ועניין שרצוי מאוד לעשות הכנה בין גשמית ובין רוחנית , גם פה אנחנו כמבוגרים צריכים לקחת אחריות ולהחזיר את ילדינו בהדרגה נכונה ומועילה לחיי השגרה.

 

נותרו לנו עוד מספר ימים עד לחזרה לשגרה היומיומית המבורכת. נשאלת השאלה, מדוע ההכנה הזו כל כך חשובה ומהותית?

 

ובכן, כאשר הילד מוכן מנטלית ופיזית לקראת החזרה לספסל הלימודים המעבר החד והקיצוני בין חופש לכל הפריבילגיות שבו לבין המסגרות לכל האיסורים והנלווים שבהם תורמת בהחלט לביטחון עצמי, רוגע, שקט נפשי ונחיתה רכה ומוצלחת למסגרת המחייבת. שימו לב, הילד עובר ממצב של פריקת עול – קם והולך לישון מתי שבא לו, אין צלצול מחייב, אין שעות מלחיצות, לובש בגדים רגילים ולא “מדי בית ספר”, עושה מה שרוצה, משחק קופץ וכן הלאה לעומת זמנים מחייבים, מטלות הכרחיות כדוגמת ש”ב ובחינות, סדר יום לחוץ וצפוף. לכן חסד גדול ומחויבות גדולה לנו כהורים לתת להם את הקרקע הבטוחה והפורייה להצלחה.

 

כאשר מדברים על נושא חזרה למסגרות, המעבר האקוטי/החד נהיה כבר הרבה יותר בטוח, נעים ורגוע ובכך הילד כבר נרגע כי הוא יודע למה לצפות ואיך להתארגן. זה עושה לו כבר סדר בראש, והוא לא סתם נוחת ביום הראשון ישירות לתוך המסגרת המלחיצה.

 

המוח יודע שבעוד כמה ימים הוא חוזר ומכין את עצמו בתת המודע. לכן חשוב לשתף את הילדים לדבר ולשוחח איתם שהנה, בקרוב ממש בעוד כמה ימים חוזרים למסגרות השונות כל אחד ומה ששייך לו (גן, בתי ספר תלמודי תורה). כן, גם את הילדים הקטנטנים טוב לשתף בשיחת ההכנה הזו. גם אם נראה לכם שהם לא מבינים, הם מבינים היטב. תחושת הביטחון חשובה ביותר בכל גיל שהוא!

 

לכן, בשלב הראשון יש לשוחח עם הילדים שנשארו עוד “איקס” ימים עד החזרה וניתן אפילו להכין טבלת ימים שבהם אפשר לסמן כל יום שעבר, מה שמגביר את הציפיה לבאות. והזמן גם נהיה מוחשי ולא ערטילאי.

 

כמו גם יש לשוחח על התחושות הנלוות לחזרה למסגרות. איך זה מרגיש לך? מה אתה מצפה, חוש, מרגיש? האם אתה שמח, מתרגש, מצפה, חרד או חלילה מפוחד (ואם כן יש לבדוק מדוע, אולי יש חבר שמאיים או מורה מלחיצה מידי או חוויה שלילית במסגרת).

 

שימו לב האם ההרגשה של הילד היא אמביוולנטית מצד אחד שמח ומצפה ומצד שני לא רוצה לחזור למסגרת המחייבת, שזו תחושה בריאה המשלבת רצונות מנוגדים. בשלב הזה חשוב להיות קשוב למה שהילד אומר, בהבעת דעתו הזו ניתן ללמוד ממנו מה הוא מרגיש וחושב על כך. תכבדו אותו ותענו לו בהתאם. אתם יכולים לשתף אותם גם בסיפורים אישיים שלכם, מה אתם הרגשתם לפני החזרה למסגרת ואיך עברו עליכם הימים הראשונים בבית הספר – זה ייתן להם הרגשת הזדהות וביטחון עצמי, הנה אני לא לבד גם אמא ואבא עברו תהליך דומה.

 

הסבירו לו גם את משמעות החזרה, השגרה וכן האחריות הבין אישית שעליו כעת לקחת. אחריות בינשית היא ערך מאוד חשוב להצלחה בחיים 

ובכלל. זה ערך חובה שיונחל לילדים כבר בהיותם רכים. לכן אחרי שיחה 

 

שגורמת לקירוב לבבות תחושת הזדהות עברו לשלב הנחיות מסודרות.

בעזרת השם יתברך כותבת לכם מספר טיפים שעשויים בהחלט להקל משמעותית על כל ההתנהלות בבית לקראת החזרה לשגרה.

 

  1. הבה נתחיל לעשות סדר בחדר. לזרוק או למסור את הספרים של שנה שעברה. לא להשאיר סתם בבית. מה שלא צריך לפח
  2. המקום שהתפנה בספרייה מוכן ומזומן לספרים ולמחברות החדשים. הימים שלפני סוף החופשה הינם ימים מצוינים לעטוף אותם, לסדר ולהניחם במקום. לא לחכות לרגע האחרון , היו מסודרים ונקיים ובכך גם תשמשו דוגמא למופת לילדיכם. הכנה סדר וניקיון מבעוד מועד תורמת לתחושה פנימית של ביטחון עצמי שמחה ורוגע תוך ניצול זמן מרבי.

 

  1. להכין את הציוד הנדרש. התיק המוכן תורם לילד תחושת הכנה מצוינת שהנה, השימוש בו יהיה בקרוב ממש וזה כבר בעצמו מכניס לאווירה שהנה, החופש הגדול מגיע לקיצו. יתרום גם להתרגשות חיובית ולשמחה.

 

  1. מאד חשוב להכין גם את הגוף להרגלים שקצת שכחנו במהלך החופשה, איך שלא יהיה, חופשה היא סוג של פורקן שבה אנחנו מרשים לעצמנו דברים שלא היינו מרשים במהלך השגרה, כמו למשל שעות שינה וקימה לא מסודרים, ארוחות חטופות ולא מסודרות ועוד הרגלים שונים ומגוונים ובעיקר לא מסודרים, שיש בהם אתנחתא טובה, אבל הגיע הזמן גם אותם לעצור ולחזור לסדר. לכן זה הזמן המצוין ביותר לחזור לשעות שינה וקימה מסודרת.
  2. הכינו את הבגדים שיהיו מכובסים, מגוהצים ומוכנים ליום הראשון ליד התיק. הארגון באופן ויזואלי תורם משמעות במשמעת ובלקיחת אחריות.

 

  1. חסר לכם ספר, מחברת, או ציוד כלשהוא? זה הזמן הטוב ביותר לעשות את כל ההשלמות ויתר הקניות. אל תחכו לרגע האחרון. אל תשלחו את ילדכם ללא הציוד המתאים ו/או חסר. התחושה איומה עבורו, זה עלבון צורב. זה נקרא לקחת אחריות על הילדים שלנו.
  2. אקט פשוט אבל מועיל מאד , להתקשר לחברים ולשאול לשלומם לרענן את הקשר החברי ולחזור ליצור שותפות וקשרים, ובפרט לילדים ביישנים, חסרי ביטחון ושקטים. ליזום שיחות טלפון ומפגשים טרם החזרה ללימודים. זה תורם המון מבחינת תחושת הביטחון העצמי, השייכות והרצון לחזור ללימודים. הילד מרגיש שהוא לא לבד ויש לו חברים שמחכים ומצפים לו וביחד חוזרים למסגרת.

 

  1. דברו על היום של החזרה ללימודים ועשו מזה ביג דיל. כי זה בהחלט יום חשוב מאוד מרגש ומעצים לילדים. גם רבי נחמן אומר שהכל הולך אחרי ההתחלות. לכן ערב לפני ההכנה צריכה להיות מיוחדת במיוחד, שוחחו על התחושות וההתרגשות, על השמחה הציפייה וכן גם על החששות, ללכת לישון מוקדם ולקום בהתאם להתארגן ולצאת בזמן. חשוב להגיע כמה דקות לפני שהילד לא ישר ינחת ויכנס בצלצול, זכרו זה היום הראשון וזה יום חדש ולא מוכר, למרות שייתכן והוא חוזר לאותו המקום, אבל בכל אופן מבחינתו זה עדיין חדש, כי אולי המורה התחלפה, חלק מחברים עזבו ישנם כאלה חדשים, ובכלל כאשר מגיעים בזמן התחושה שונה בתכלית אם מאחרים ששם יש גם נזק וחבל.
  2. הכנה רוחנית לא פחות חשוב בכך שנתפלל לשם יתברך שיאיר ויצליח את דרכנו ודרך ילדנו, ושתהיה שנה טובה ומוצלחת במסגרות ובלימודים. שיתחברו לילדים טובים שיהיה לכולנו ולכל ילדי ישראל שמח כיפי ובריא, מוצלח ומבורך.

 

  1. ליום הראשון מומלץ לפנק בכריך טעים ומיוחד ואולי אפילו גם ממתק  חטיף או מעדן – לא לשכוח לצרף פתק אישי מאמא ואבא שבו אתם מברכים את הילד בשנה טובה ובהצלחה רבה בלימודים. כתבו לו פידבקים אל תחסכו במילים חיוביות משפטי העצמה וברכות שיש בהם המון כוח לעזור

 

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה