ישראל! בשבילי נברא כל העולם!   קאוצינג מפרשת השבוע ומסר לחיים

יעקב נלחם עם מלאך שרו של עשו משך לילה שלם ואז לפנות בוקר, בו המלאך אמור לעלות בחזרה השמיימה מבקש מיעקב שיעזבנו. יעקב לא הסכים מיד ושואל לשמו.

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 30.11.23

“וַיֹּֽאמֶר־ל֥וֹ ה’ שִׁמְךָ֣ יַֽעֲקֹ֑ב לֹֽא־יִקָּרֵא֩ שִׁמְךָ֨ ע֜וֹד יַֽעֲקֹ֗ב כִּ֤י אִם־יִשְׂרָאֵל֙ יִֽהְיֶ֣ה שְׁמֶ֔ךָ וַיִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ יִשְׂרָאֵֽל” (בראשית ל”ה, י ) 

יעקב נלחם עם מלאך שרו של עשו משך לילה שלם ואז לפנות בוקר, בו המלאך אמור לעלות בחזרה השמיימה מבקש מיעקב שיעזבנו. יעקב לא הסכים מיד ושואל לשמו. 

ה’ מברך את יעקב אבינו על ההצלחה במלחמה הרוחנית של הקדושה מול שיא הטומאה ומחליף את שמו מיעקב לישראל, ככתוב “וַיֹּ֗אמֶר לֹ֤א יַֽעֲקֹב֙ יֵֽאָמֵ֥ר עוֹד֙ שִׁמְךָ֔ כִּ֖י אִם־יִשְׂרָאֵ֑ל כִּֽי־שָׂרִ֧יתָ עִם־ה’ וְעִם־אֲנָשִׁ֖ים וַתּוּכָֽל (בראשית ל”ב, כ”ט).  השם ישראל אם כן הוא שם מאד מבורך, ייחודי ובעל משמעויות עמוקות. 

וַיֹּאמֶר לִי עַבְדִּי אָתָּה יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בְּךָ אֶתְפָּאָר (ישעיהו מ”ט, ג) 

ישראל מספרים תהילת ה’ בעולם, זו מהותם של ישראל “עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו”. יותר ממה שמספרים תהילת ה’ בדיבור והסברה, זה נעשה הרבה יותר על ידי ובעזרת אורח חיים יהודי של תורה ומצוות. הקב”ה מתפאר בהם כמו שאמר ישעיהו הנביא: “ישראל אשר בך אתפאר”.

תכלית יסוד הבריאה

כאשר שמע מלך כוזר שומע את הדברים הללו, בהם הקב”ה מתפאר בישראל, התפלא ואמר: וכי הקב”ה, שהוא מרומם על כל ברכה ותהילה, מתפאר בבשר ודם? האם אין כאן הפרזה? 

אמר לו החבר: אילו נאמר שהקב”ה מתפאר בשמש, האם זה כן היה מתקבל על דעתך?

אמר מלך כוזר: בודאי, מה יש להשוות? השמש הרי על ידה כל קיום העולם.

אמר לו החבר: האם האור הרוחני הא-לוקי, הוא פחות מהאור הגשמי מאור השמש? וכמו שעל ידי השמש הקב”ה מאיר לעולם ומקיים אותו, כך ע”י ישראל מתגלה האור הרוחני, האור האלוקי בעזרת המצוות, החסדים, קיום התורה, הרוחניות – המהווים אורח חיים אינטגרלי ובלתי נפרד. 

אבותינו הקדושים הם המהווים את שורש העם היהודים, ולפניהם היו בני אדם טועים ונבוכים, מחפשים כעיוורים באפילה להבין את עניינו של עולם, את מקורו, את מגמתו. הם טעו במבוכת הכפירה, ולא מצאו פשר בריאתו של העולם ולא חיפשו ולפיכך גם לא מצאו את הקיום שהוא האור האלוקי. 

עד שבאו ישראל ונתעלו, ונעשו ראויים שיחול עליהם האור הא-לוקי. ונעשו להם ניסים ומופתים על-טבעיים. ומאז נראה עין בעין שיש לעולם שופט ומנהיג ושומר. ע”י ההנהגה הא-לוקית שהקב”ה הנהיג את ישראל, נתגלה הקב”ה בעולם. מהם למד העולם להכיר את ה’ א-לוקי העולם האחד. עד שהיום רובו של העולם מודה בבריאת העולם ובא-לוקי עולם, וכל זה ע”י ישראל. 

אם-כן, אם בבריאת השמש יש מקום להשתבח, הרי בהארת האור האלוקי בעולם, על אחת כמה וכמה.

כל העולם לא נברא אלא בשבילי 

אומר רבינו הקדוש, רבי נחמן (ליקוטי מוהר”ן, תורה ה) כי צריך כל אדם לומר: כל העולם לא נברא אלא בשבילי (סנהדרין לז). נמצא, כשהעולם נברא בשבילי, צריך אני לראות ולעיין בכל עת בתיקון העולם ולמלא חסרון העולם ולהתפלל בעבורם”. כלומר שאדם ידע וירגיש את חשיבותו בעולם שכל עוד הוא חי יש לו תיקון בזה העולם ועליו לתת דעתו למלא את החיסרון והלא טוב שקיים בעולם מתוך הבנה הכרתית שהעולם נברא בשבילו. מעצם הידיעה החשובה אדם בעצם יודע ומכיר את חשיבותו ואינו מזלזל בעצמו ולפיכך גם יודע לבחור נכון בתוואי החיים. 

ישראל עם נושע בגויים 

“אַשְׁרֶיךָ יִשְׂרָאֵל מִי כָמוֹךָ עַם נוֹשַׁע בַּיהוָה מָגֵן עֶזְרֶךָ וַאֲשֶׁר חֶרֶב גַּאֲוָתֶךָ וְיִכָּחֲשׁוּ אֹיְבֶיךָ לָךְ וְאַתָּה עַל בָּמוֹתֵימוֹ תִדְרֹךְ” (דברים ל”ג, כ”ט) 

משה רבנו מברך את עם ישראל בשלושה עיקריים: א-לוקי ישראל מגרש את אויבי העם, ישראל בארץ דגן ותירוש, והניצחון של תשועת ישראל באלו-קיו, ותשועה על אויביו. 

ארץ ישראל – לעם ישראל

ארץ ישראל היא המדינה המבורכת והקדושה ביותר בעולם, לכן עיני כל העולם עליה. יחד עם זאת, ירושלים היא עיר הקודש והעיר הקדושה ביותר בעולם ולכן כל האומות מתקנאות בה. בירושלים נמצא הכותל המערבי ועתיד להיבנות גם בית המקדש השלישי במהרה בימינו אמן ומשיח צדקנו.  

סמוך לכותל נמצא הר הבית שהוא מקום קודש הקודשים בו נמצא המקום הכי קדוש בעולם ‘אבן השתיה‘ הוא המקום ממנו הושתת העולם. ויש האומרים שזהו המום שבו לן יעקב אבינו והאבנים התחברו לאחת למרשתויו, וַיִּיקַ֣ץ יַעֲקֹב֮ מִשְּׁנָתוֹ֒ וַיֹּ֕אמֶר אָכֵן֙ יֵ֣שׁ יְהֹוָ֔ה בַּמָּק֖וֹם הַזֶּ֑ה וְאָנֹכִ֖י לֹ֥א יָדָֽעְתִּי׃ וַיִּירָא֙ וַיֹּאמַ֔ר מַה־נּוֹרָ֖א הַמָּק֣וֹם הַזֶּ֑ה אֵ֣ין זֶ֗ה כִּ֚י אִם־בֵּ֣ית ה’ וְזֶ֖ה שַׁ֥עַר הַשָּׁמָֽיִם׃ וַיַּשְׁכֵּ֨ם יַעֲקֹ֜ב בַּבֹּ֗קֶר וַיִּקַּ֤ח אֶת־הָאֶ֙בֶן֙ אֲשֶׁר־שָׂ֣ם מְרַֽאֲשֹׁתָ֔יו וַיָּ֥שֶׂם אֹתָ֖הּ מַצֵּבָ֑ה וַיִּצֹ֥ק שֶׁ֖מֶן עַל־רֹאשָֽׁהּ׃ וַיִּקְרָ֛א אֶת־שֵֽׁם־הַמָּק֥וֹם הַה֖וּא בֵּֽית־אֵ֑ל וְאוּלָ֛ם ל֥וּז שֵׁם־הָעִ֖יר לָרִאשֹׁנָֽה” (בראשית כ”ח, ט”ז-י”ז). 

עיקר המוח והחוכמה הוא רק בארץ ישראל

רבנו הקדוש זכה להגיע לארץ ישראל אחרי יסורי דרך קשים וגדולים ביותר, באחת הפעמים כמעט וטבע בים, באחר הספינה בה נסע כמעט והתפרקה “כי אי אפשר לבוא לארץ ישאל כי אם על ידי ייסורין” (ליקוטי עיצות, ארץ ישראל, ד). 

בבואו לכאן אמר רבי נחמן, מי שהייתי לפני בואי לארץ ישראל ומי שאני עכשיו אחרי שהותי בארץ ישראל זה הבדל של שמים וארץ. האוויר של ארץ ישראל מחכים ככתוב בספר העיצות “עיקר המוח והחכמה הוא רק בארץ ישראל, ואפילו ישראל בחוץ לארץ הם מקבלים ויונקים כל מוחם חוכמתם מארץ ישראל וכל אחד מישראל יש לו חלק בארץ ישראל, וכפי חלקו בארץ ישראל כן יונק ומקבל חוכמתו מארץ ישראל. אבל כשפגומין בכבוד ה’ יתברך חס ושלום, על ידי זה נופלין ממוחין של ארץ ישראל למוחין של חוץ לארץ, ועל ידי זה נעשה מחלוקת ומריבות, כי מוחין של חוץ לארץ הם בחינת מחלוקת” (ליקוטי מוהר”ן תנינא תורה ע”א). 

קדושת ארץ ישראל

רבנו עוד הוסיף ואמר שההשגות הרוחניות וההתעלויות בקדושה בארץ ישראל הם פי כמה וכמה מונים לולא היה מגיע לכאן. “על ידי קדושת ארץ ישראל זוכים לאמונה.. דהיינו לשבר את הכעס והעצבות והעצלות והכבדות..” 

זו זכות עצומה שאנחנו צריכים כל יום להודות עליה שאנחנו יהודים וגרים בארץ ישראל, שהיא המקום הבטוח ביותר בעולם. תודה לה’.  

 

להזמנות ערבי העצמה רוחני וקואצ’ינג, שיעורי תורה, הפרשות חלה : 054-2176644

רוחמה אפרתי

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה