טו בשבט עם רבי נחמן

כאשר אדם נולד מתחנך ומקבל שורשים טובים הם הכוח הגדל והצומח שלו - יש באותם כוחות גם בזמני דחק סטרס אימה וצרות לצמוח ולהחיות את האדם ממש, כי הם, הם השורשים שלו. וכאשר השורש חזק יציב איתן - אז כל סערה שלא תהיה לא תוכל לפרק אותו - כך גם בכוחות הנפש. מהו אותו כוח צומח וגדל? האמונה.

2 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 18.01.24

כוח הצומח וכוח הגדל

“כְּשֶׁמַּנִּיחִין חִטָּה בְּאֶרֶץ טוֹבָה אֲזַי הוּא גָּדֵל וְצוֹמֵחַ יָפֶה, וְאֵינוֹ מַזִּיק לוֹ שׁוּם רוּחַ וְלא זִיקִים וּרְעָמִים וְזֶה מֵחֲמַת שֶׁיֵּשׁ כּחַ הַצּוֹמֵחַ וְכחַ הַגּוֹדֵל עַל כֵּן אֵינוֹ מַזִּיק לוֹ שׁוּם דָּבָר אֲבָל כְּשֶׁנּוֹתְנִין הַחִטָּה בְּאֶרֶץ שֶׁאֵינָהּ טוֹבָה לִזְרִיעָה אֲזַי הוּא נִרְקָב בָּאָרֶץ מֵחֲמַת שֶׁאֵין לוֹ כּחַ הַצּוֹמֵחַ וְכחַ הַגּוֹדֵל וֶ אֱמוּנָה הִיא בְּחִינַת כּחַ הַגּוֹדֵל וְכחַ הַצּוֹמֵחַ” (ליקוטי מוהר”ן קנה) 

כאשר אדם נולד מתחנך ומקבל שורשים טובים הם הכוח הגדל והצומח שלו – יש באותם כוחות גם בזמני דחק סטרס אימה וצרות לצמוח ולהחיות את האדם ממש, כי הם, הם השורשים שלו. וכאשר השורש חזק יציב איתן – אז כל סערה שלא תהיה לא תוכל לפרק אותו – כך גם בכוחות הנפש. מהו אותו כוח צומח וגדל? האמונה.

ריקבון מנטלי

בהמשך דבריו הקדושים מבאר רבנו הקדוש, רבי נחמן דבר עצום וגדול מאד בבחינת ההפך של האמונה, היינו ריקבון’ וכך כותב אֱמוּנָה זֶה סֵדֶר זְרָעִים וְעַל כֵּן כְּשֶׁיֵּשׁ לוֹ אֱמוּנָה שֶׁהִיא בְּחִינַת כּחַ הַגּוֹדֵל וְכחַ הַצּוֹמֵחַ אֲזַי אֵין מַזִּיק לוֹ שׁוּם דָּבָר וְאֵינוֹ יָרֵא מִשּׁוּם אָדָם וְשׁוּם דָּבָר וּמִתְפַּלֵּל בַּחִיּוּת כָּרָאוּי וְנוֹסֵעַ לְהַצַּדִּיק כִּי אֵינוֹ מִתְיָרֵא וּמִתְפַּחֵד מִשּׁוּם עִנְיָן שֶׁבָּעוֹלָם אֲבָל כְּשֶׁיֵּשׁ חִסָּרוֹן בָּאֱמוּנָה אֲזַי אֵין לוֹ כּחַ הַגּוֹדֵל וְכחַ הַצּוֹמֵחַ וַאֲזַי הוּא נִרְקָב מַמָּשׁ, כְּמוֹ הַחִטָּה הַנַּ”ל וְעַל כֵּן יֵשׁ לוֹ עַצְבוּת וְעַצְלוּת וּכְבֵדוּת, וְהוּא נִרְקָב מַמָּשׁ.. 

היינו אותו כוח של אמונה הוא הכוח המחייה, המצמיח ומפרה את האדם! הוא, הוא הכוח שנותן לאדם את היכולות להמשיך לגדול ולצמוח! זהו כוח אדיר ועצום ואינסופי שניתן לנו במתנה מאת הבורא. 

לעומתו חוסר בו או קלקול באמונה יוצר ריקבון נפשי מנטלי והוא נרקב ממש, אז מה הפלא שיש עצבות, ייאוש ודיכאון? בחג טו בשבט ה’ מוריד לעולם כוחות ושפעים עצומים טרם נראו בבריאה, ה’ מחדש את כל הכוחות כולם ובעיקר בצמחים, בייבול, פירות וירקות. וככזה גם ניטע כוחות חדשים באדם. זהו זמן מצויין להתחדשות, התעוררות, צמיחה פריחה ולבלוב – חזקו את יסודות האמונה והביטחון שלכם בה’, את מידת השמחה שהיא, היא רפואת הנפש. היא כה פשוטה וכה נצרכת. תזרעו בעצמכם זרעים של שמחה, תקווה, אופטימיות ואמונה. 

טו בשבט שמח ומבורך מלא שפעים רוחניים וגשמיים. אמן 

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה