אייכה?

אדם לא פעם ולא פעמיים שואל את עצמו: 'מה הולך איתי', 'איפה אני', 'מה עשיתי' וכו... חשוב מאוד שאדם יכיר את עצמו כדי שיוכל להתקדם, שידע מה צריך לתקן

2 דק' קריאה

דבורה ישראלי

פורסם בתאריך 18.01.24

אדם לא פעם ולא פעמיים שואל את עצמו: ‘מה הולך איתי’, ‘איפה אני’, ‘מה עשיתי’ וכו… חשוב מאוד שאדם יכיר את עצמו כדי שיוכל להתקדם, שידע מה צריך לתקן ואיפה עשה לא טוב, ורק ככה בן אדם יוכל להתקדם ולהשתפר במקומות הנדרשים, וכך יוכל להיות טוב יותר ומוצלח יותר.

 

הרב שלום ארוש שליטא מביא לנו מחטא אדם הראשון: לאחר החטא שטעם אדם הראשון  מעץ הדעת, התחבא. בורא עולם קורא אליו ושואל אותו: ‘אייכה’. מה? ה’ יתברך לא ידע איפה נמצא האדם?!. אלה, בורא עולם קורא אליו ושואל אותו מה מקומך, האם לאחר החטא אתה מכיר את עצמך, אתה מתחרט או ששוב תחטא?!. הרבי מקוצק אומר שאדם הראשון עונה ‘ואוכל’ לשון עתיד, וזו התשובה, אדם הראשון אומר שהוא נמצא במקום שאם שוב יגיע אליו ניסיון, לא יעמוד בו אלה ייפול, וכשאדם יודע את מקומו יוכל למצוא את בורא עולם ולקום מתוך הניסיון.

 

עוד כותב הרב ארוש שליטא בספרו: ”הכוונה העיקרית של אייכה היא שתכיר את עצמך באמת, עד שיהיה לך ברור שכל כולך רצון טוב, נקודת האמת שלך היא הטוב האלוקי שנמצא בתוכך”. בן אדם שמוכן להכיר בזה שקשה לו ולא מתכחש לכך רק אז יוכל לצמוח ולקום מהניסיון, כמו שאומרים: ‘הכרת הבעיה חצי פתרון’, כשאדם יודע מה תוקע אותו, מה החולשות שלו, איפה נכשל, רק אז יוכל לעבוד על עצמו ולהתקדם.

 

לכל אחד יש את הנפילות שלו, לפעמים אין כח לקום, או שלא מאמינים שאפשר ושה’ יקבל אותנו. אבל צריך לזכור שהבורא יתברך נותן לנו את הנפילות כדי שנקום, ה’ יתברך לא רוצה שנשאר תקועים בבוץ, והוא ידע את יכולותינו ונותן לנו ניסיונות שאנו יכולים לעמד בהם, וחלילה לא נכחיש את חולשותינו אלה נכיר ונקבל אותם ורק ככה נוכל באמת לצמוח.

 

אדם שמרגיש שזה למעלה מכוחותיו ידע שהבורא יתברך מחכה שידבר אתו ויפנה אליו, ועצם הדיבור עם הבורא יתברך יעזור לו ויאיר לו את הדרך, צריך לפנות לבורא במילים פשוטות ‘אבא קשה לי אני מרגיש שזה למעלה מכוחותיי, אין לי כח לקום ובטח שלא להמשיך בדרך’, ובמילים פשוטות להסביר לבורא יתברך את הקושי, והוא יעזור ויושיע.

 

למדנו שאדם קודם כל צריך להכיר את מקומו, ואחרי שידע את מקומו ויבין שה’ יתברך מלווה אותו, ורצונו שיקום ויתקדם, יתפלל כמובן שה’ יאיר לו את הדרך, וכל הזמן לא ישכח את רצונו הפנימי והטוטר שהוא לעשות רק טוב. והנפילות והמחשבות הרעות הם מהיצר הרע.

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה