אחד מאלף

כולם מדברים על המלחמה שבאופק, מה יהיה ואיך יהיה? ולאף אחד אין תשובה. אבל בקרב מסוג אחר, רק אחד מאלף יוכל לנצח את המלחמה הגדולה.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 17.03.21

כולם מדברים על המלחמה שבאופק,
מה יהיה ואיך יהיה? ולאף אחד אין
תשובה. אבל בקרב מסוג אחר, רק אחד
מאלף יוכל לנצח את המלחמה הגדולה.
 
 
כבר תקופה ארוכה שבכל הערוצים – בין אם בתקשורת ובין אם בדיבור בין איש לחברו – שמדברים על המלחמה שבאופק. מכינים את העורף עם מסכות אב"כ, את הצבא ומה לא? אבל המלחמה האמיתית מתנהלת דווקא במקום אחר: במוח שלנו. לכן, כשרבי נחמן מברסלב מדבר על "כוח המדמה", הדמיון, הוא רומז בכך על היצר הרע שעושה כל שביכולתו לתעתע באדם עם הכוח שיוצר אשליות וספקות, עד לנקודה בה האמת כבר לא ברורה יותר. הטוב הפוך לרע, והרע הופך לטוב.
 
החכם באדם, שלמה המלך ע"ה, מזהיר אותנו באומרו: "שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי" (משלי, לא, ל). הוא מזכיר לנו שהיופי הוא רק אשליה, הבל וריקנות של ממש. אולם, אנשים עדיין נכשלים בזה ונופלים כמו טרף קל במלתעותיו של הכוח המדמה. היצר הרע גורם לאדם להאמין שלראות דברים שאינם שייכים לו, כמו נשים אחרות או חפצים שאינם שייכים לו, זה יופי אמיתי. אז מה העצה לאדם כזה? למי שהולך שולל אחרי שקר החן והבל היופי? מתאווה וחומד את מה שלא שלו?
 
הרמב"ם מלמד שרק אחד מתוך אלף מנצח בקרב מול האשליות. רבי נתן מברסלב, תלמידו המובהק של רבי נחמן, מציין שזאת המשמעות העמוקה ביותר של האלף הקטנה של המילה 'ויקרא' שמתחילה את פרשת ויקרא בתורה. מדוע המחבר כותב אלף קטנה, חצי מגודל הכתב המקובל? רש"י נותן כמה הסברים, אבל רבי נתן אומר שהאות אָלֶף מתייחסת למילה אֶלֶף, מכיוון שרק אחד מאלף מגלה אומץ לעמוד איתן בקרב הזה ולהילחם ביצר הרע שלו. ולמה כל השאר לא עושים זאת? מכיוון שהם מפחדים, הם חושבים שזה בלתי אפשרי לנצח. "מי היום יכול להימנע מלהסתכל על נשים שעוברות ברחוב? אף אחד!" אמרו לא פעם. אבל מה גורם לאדם להאמין לאשליה הזו? חוסר שלווה ורוגע פנימיים. זו הסיבה שאנשים נכשלים בשקר. או במילים אחרות ופשוטות יותר, הם פשוט לא מתפללים.
 
רבי לוי יצחק בנדר זצ"ל, אחד ממשפיעי ברסלב בדור האחרון, אמר ששלווה ורוגע פנימיים קשורים בקשר הדוק להתבודדות. ההיבט החשוב ביותר של רוגע פנימי הוא לעצור כדי לחשוב לפני שאנחנו עושים או אומרים משהו, כדי להגיע לאמת הברורה והיחידה. כשאנחנו יודעים מה בורא עולם רוצה מאיתנו, ויודעים מה אנחנו חייבים לעשות, אין בליבנו יותר שום ספקות. כשהאמת ברורה ונחושה בדעתנו ובמוחנו, אנחנו כבר לא פגיעים ורגישים לשקריו ופיתוייו של היצר הרע. את זה משיגים רק בהתבודדות, התפילה האישית של האדם עם בוראו, כלי הנשק העיקרי בעזרתו אדם מתגבר על כוח המדמה – אשליות, דמיונות ושקרים.
 
בורא עולם נתן לנו מתנה נפלאה שקוראים לה התבודדות. פריווילגיה לשיחה אחד-על-אחד עם המלך בהא הידיעה, וזה לא הולך ברגל!תחשבו על זה לרגע. אתם יודעים מה זה אומר? לדבר עם מלך מלכי המלכים כל יום מתי שרוצים וכמה שרוצים? הוא מצידו מוכן לעצור הכל ולהקשיב לנו. אז לא נתבודד?
 
רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שקדושה אישית היא תנאי מקדים לחיזוק התפילה האישית. אבל מה קדם למה – התרגולת או הביצה? באמת, הדבר הראשון שאדם צריך להתפלל עליו הוא הקדושה האישית שלו. זה התחום העיקרי בו כוח הדמיון שולט. בלי קדושה אישית אדם נעשה עבד לסיטרא-אחרא (הצד האחר, צד הטומאה).
 
בכל אופן, זו לא סיבה להתייאש, מכיוון שבורא עולם הוא אבא רחמן ואוהב והוא יודע  כמה אנחנו באמת רוצים להתקרב אליו. הפתרון לבעיה זו הוא די פשוט: על האדם לא לאפשר לנוכל הגדול לרמות ולהוליך אותו שולל. כל מה שצריך לעשות הוא להשקיע חצי שעה בתפילה האישית ולבקש מבורא עולם שיעזור לנו להתמודד עם התאווה הזו, לתקן את כוח המדמה.
 
בדרך זו אדם יכול לשחרר את עצמו מהשקרים והאשליות ולאמץ את היופי האמיתי של האמונה, התורה הקדושה והתפילה. אז הוא יזכה להרגיש את העולם הבא כבר בעולם הזה. זו הסיבה שקוראים לו "העולם הבא" – מכיוון שהוא תמיד בא לקראתנו, כדי שנזכה לחוות אותו כבר כאן. וזה קורה בעזרת הקשר שאנו מפתחים עם בורא עולם בתפילה האישית ועם האמונה. יהי רצון שנזכה לקבל ולהשתמש כראוי במתנה העצומה הזו – התפילה האישית, ולשחרר עצמנו מכבליו של כוח המדמה ולדבוק באמת, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה