להבין איך זה עובד?

אם איננו מבינים את עצמנו או את הרכבים בהם אנו נוהגים, איך נצפה להבין את הגלקסיות העצומות והמימד הרוחני?

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 17.03.21

אם איננו מבינים את עצמנו או
את הרכבים בהם אנו נוהגים,
איך נצפה להבין את הגלקסיות
העצומות והמימד הרוחני?
 
 
שלמה המלך ע"ה, החכם באדם, אמר פעם: "ועושי אמונה – רצונו" (משלי יב, כב).
 
אדם שרוצה להבין את התורה לפני שהוא מאמין בה, לא יצליח. דוד המלך ע"ה אמר: "כל מצוותיך אמונה" (תהלים קי"ט). אפילו המצוות שנראות כהגיוניות, למשל אלה האוסרות לרצוח, לגנוב וכדומה הן מעל להבנת השכל האנושי. אדם לא יכול לקיים את המצוות בלי אמונה, ואם המצוות "מתנגשות" עם השכל והאינטרסים של האדם עליו להשליך את השכל הצידה. כי בעוד מצוות התורה הן אמת שלעולם לא משתנה, שכלו של האדם לא עקבי, נתון לשינויים תמידיים, השפעות, נוחות ואינטרסים אישיים.
 
אם ההיגיון, כביכול, של מצוות התורה נוגד את הרציונאל, אז לאדם בלי אמונה אין סיכוי להבין את ההיגיון הפשוט העומד מאחורי מצוות כמו שבת, כשרות או טהרת המשפחה. אלה מצוות שאדם מקיים בראש ובראשונה בגלל האמונה. כשאדם אוכל אוכל כשר או שומר שבת מכיוון שהוא חושב שזה הגיוני, יבוא היום בו השכל שלו יאמר לו שיש כאן משהו לא הגיוני והוא ישליך הכל.
 
למשל, הרבה "חכמים" טוענים שהתורה אסרה אכילת בשר חזיר בגלל שבתקופת משה רבינו לא היו מקררים והטריכינוסיס (מחלת השערונית, וסוג של טפיל) היווה בעיה גדולה. אולם, וכמובן מכיוון שהם סובלים מחוסר אמונה מזעזע, הם טוענים שהיום יש מקררים ומקפיאים והתנאים הסניטריים הרבה יותר טובים, לכן כבר אין עניין לא לאפשר לאדם לאכול את הבשר הזה. אבל אנחנו לא אוכלים בשר חזיר מכיוון שאנחנו מאמינים בתורה ובמה שכתוב בה, כולל האיסורים שמלווים אותנו עד עצם היום הזה ולנצח. להיגיון ולמדע אין שום קשר למצוות התורה, שהן כולן חכמה אלוקית שאין לאדם שמץ של הבנה ויכולת תפישה בה.
 
מצד שני, שום כוח בעולם לא יכול לגרום לאדם לסטות מן הדרך ולא לקיים את התורה ומצוותיה אם יש לו אמונה חזקה ונחושה. האמת ברורה לאדם כזה בראשו – 'זאת הדרך שהשם רוצה שאעבוד אותו בין אם זה נראה הגיוני או לא'. אמונה כזאת מהווה הגה שמוביל אותו תמיד בדרך הישרה גם בזמנים של סופות.
 
זו הסיבה שדוד המלך ע"ה אומר: "דרך אמונה בחרתי" (שם). רצונו של הבורא הוא הדבר הראשון בסדר העדיפויות של האדם המאמין, מכיוון שהאמונה מקדימה את השכל. בין אם הוא מבין או לא, האמונה שלו מכוונת ומנחה אותו בכל פעולה ופעולה. לכן הוא יציב ומתמיד, חסין מפני אינטרסים אישיים ותאוות הגוף. הוא דבק באמונה.
 
וכמו האבא כך הבן. שלמה המלך ממשיך את דרכו של אביו – דוד המלך, ואומר: "ועושי אמונה – רצונו" (משלי). השם רוצה שנעבוד אותו בדרך האמונה, ולא בדרך השכלתנית והחיפוש אחרי ההיגיון שמאחורי כל ציווי ומילה. ויש לאדם רווח ותועלת גדולים מאוד אם הוא פועל כך: כאשר אדם מקדים את האמונה לשכל הוא משיג הבנה ושכלים גדולים יותר ממה שהיה לו קודם לכן. רבי נחמן מברסלב מלמד, שאם אדם מקיים את המצוות עם אמונה פשוטה, בסופו של דבר הוא יבין את השכל וההיגיון שיש במצווה הזו, מכיוון שכוח האמונה הוא גדול ומסוגל להעלות את האדם לדרגות גבוהות, מעל לשכלים של אדם רגיל. איך? פשוט מאוד: אמונה מאפשרת לנו לדבוק בבורא עולם, ועל ידי הדבקות הזו אנו משיגים מידה גדולה יותר בחכמה האלוקית, כל אדם כפי מדרגתו והקשר שלו עם השם.
 
"אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה'", דברי החכם באדם, שלמה המלך בספרו משלי (כא, ל).
 
אנחנו חייבים לדעת שהשכל האנושי, ועד כמה שזה יישמע צורם לאנשים מסוימים, הוא כאין וכאפס לעומת החכמה האלוקית. אדם שמתיימר להבין את הבורא ואת דרכו, למעשה, מנסה ואפילו רוצה להבין את האינסוף. ועוד לא קם האדם שהצליח לעשות את זה. אפילו המדענים הכי חכמים שיש בעולם – בין אם אלה ממציאי האטום, פצצות גרעיניות ועוד דברים ששכל של אדם פשוט לא היה מצליח להגיע אליהם – הם רק חלקיק קטן שבקטנים מהחכמה האלוקית. חז"ל, למרות שהצליחו להגיע להישגים אדירים ולהבין במשך שנים את הלימוד העמוק והנסתר, תמיד חזרו לנקודת ההתחלה של האמונה. והם עשו את זה לא בגלל מידת הענווה שלהם, אלא בגלל שאמונה היא אמת.
 
למרות שלרובנו יש רישיון נהיגה, מעטים יכולים להסביר או להבין איך פועלת מערכת הבעירה וההתנעה של המנוע. כולנו רואים את זה, אבל כמה מאיתנו יכולים להסביר את הפעולה הזו על פרטיה? אם איננו מבינים את עצמנו או את הרכבים בהם אנו נוהגים, איך נצפה להבין את הגלקסיות העצומות והמימד הרוחני? איך נוכל להעיז פנים ולחשוב שהמוח האנושי והמוגבל יכול להבין את דרכו של הבורא, או את הבורא עצמו וחכמתו האינסופית?
 
גם אם אדם הוא גאון שבגאונים, הוא לא יכול אפילו להתחיל להבין את הבורא. זה מה ששלמה המלך מתכוון באומרו "אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה'". בהשוואה לחכמתו של הבורא, החכמה שלנו היא כלום.
 
וכשחסרה לנו החכמה וההבנה, העצה היא לדבוק באמונה. ועל ידי הדבקות באמונה, אנו דבקים בבורא ובחכמתו.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה