סמן את המטרה

המטרה שלנו בליל הסדר היא שהילדים שלנו ייצאו מליל הסדר מאמינים יותר, בוטחים באמת בטובו וחסדו ובאהבתו, מדברים עם ה' ומתפללים על כל צעד ושעל, ומצפים תמיד לגאולה וישועה בימים ההם בזמן הזה

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 14.04.24

אין תכנון בלי מטרה

לפני כל מהלך גדול בחיים הפרטיים והכלליים או לפני מבצע אזרחי או צבאי חייבת להיות מטרה מוגדרת וברורה, מה בדיוק אתה רוצה להשיג. חג הפסח הוא ללא ספק אחד המבצעים המשמעותיים ביותר בחיים היהודיים. כל כך הרבה נקיונות, כל כך הרבה קניות, כל כך הרבה הכנות. זה מבצע ענק מימדים שבסופו של דבר מתנקז ללילה מאוד מאוד מיוחד שיש בו סדר עשיר הכולל כל כך הרבה מצוות ודברים מיוחדים .

זה הלילה שמעצב את העולם הפנימי של היהודי המאמין: החל מהילדים הרכים שבלילה זה שותלים את זרעי האמונה בלבם ועד לחכמים הגדולים שגם עליהם מִצְוָה לספר זה עם זה ביציאת מצרים, כי גם הם חייבים להתבונן בכל שנה מחדש בניסים הגדולים ונעשים משובחים יותר .

אז כל הורה רציני בוודאי משקיע וחושב הרבה על סיפורים ומדרשים חדשים על שאלות וחידודים, ומעודד את הילדים ללכת וללקט בעצמם, וכל אחד מאתנו מתכנן דרכים שונות, המחשות פרסים ומתנות כדי לשמור על העירנות של הילדים ולחבר את כל ארבעת הבנים והבנות לסיפור של העם הקדוש שלנו .

אבל לפני כל ההכנות אנחנו חייבים להגדיר את המטרה! מה אתה רוצה להשיג ?

תיזהר מפספוסים

הרי המטרה היא בוודאי לא יֶדַע! אין ספק שהמטרה היא לא רק לספר לילדים עוד כמה סיפורים. אז מה כן ? איך אתה רוצה שהילדים ייצאו מהלילה הקדוש הזה? האם תסתפק רק בכך שהילדים ייצאו מהלילה הזה עם כמה חידושים ושקית של אגוזים ושוקולדים? האם בשביל זה טרחנו כל כך הרבה ? האם זו הסיבה שבגללה יציאת מצרים היא דבר כל כך מרכזי בתורה הקדושה? בוודאי ובוודאי שלא !

אלא ודאי שסיפור יציאת מצרים לא מסתכם בידע ואפילו לא בחוויה. הסיפורים והחידושים והחוויות הנפלאות הן רק כלי להחדיר בלב הילדים משהו הרבה הרבה יותר גדול ובסיסי. את עיקר היהדות: האמונה הקדושה !

אם זכינו והיה לנו לילה מרומם ומאחד וחווייתי וכל הילדים שרו וקראו את ההגדה בהתלהבות ונהנו עד השמים והלבבות היו פתוחים כאולם, ובסוף לא נָתַנּוּ את העיקר – זה פספוס אדיר .

ולכן כשאתה וְאַתְּ מתכננים ו”מסרטטים את המפה” שלכם לליל הסדר, אתם חייבים להציב מטרה שתעמוד לנגד עיניכם שכל הפעולות שלכם יהיו מכוונות לאותה מטרה: להחדיר אמונה, לסיים את הלילה הזה עם יותר אמונה !

יעדים מוגדרים ומוחשיים

וכאן צריכים לפרט . “אמונה” היא מילה גדולה מאוד, ובשביל להגדיר מטרה כראוי, צריכים להגדיר בדיוק מה אנחנו רוצים לפרטי הפרטים .

כשאנחנו מדברים על אמונה בכל המאמרים והספרים, אנחנו לא מדברים על אמונה כללית במציאות ה’. לרוב העולם יש אמונה במציאות ה’. אלא אנחנו מדברים על “צדיק באמונתו יחיה” – לחיות את האמונה בתוך החיים שלנו ממש !

והביטויים של האמונה בחיי היומיום הם: תפילה, ביטחון, וציפייה לגאולה .

אם נספר לילדים על הניסים ועל הגאולה כמו סיפורי עבר והיסטוריה יהודית – פספסנו את המסר בגדול. כל העניין של הסיפור הוא לחיות את כל אותם ניסים כאן ועכשיו, כי “בכל דור ודור צריך אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים .”

כי לכל דור ודור יש את ה”מצרים” שלו, וגאולת מצרים היא לא רק גאולה שהייתה פעם, אלא היא גאולה שמתחדשת בכל רגע ורגע לכל סוג של מצרים בחיים בכלל ובפרט .

וכמו שאז יצאנו ממצרים בזכות האמונה, כך גם היום ככל שנתחזק באמונה ובביטחון בה’ שרוצה לגאולה אותנו מכל סוג של מצרים – כך נוכל לעמוד בתפילה ולפעול ישועות ולצפות לגאולה שלימה גם כאן ועכשיו .

המטרה של ליל הסדר היא שהאמונה והביטחון והציפייה לגאולה יהיו משהו מוחשי

בחיים שלנו ושל הילדים שלנו :

כי כמו כל עם ישראל בימים אלה של פחד ומלחמה, גם הילדים שלנו מרגישים את הצער הגדול שעם ישראל שרוי בו. זה ה”מצריים” שלנו בעת הזו. ליל הסדר הוא ההזדמנות לתת להם את המענה של האמונה לבעיות שלהם, לחיים שלהם. זה נקרא לחבר את האמונה ואת יציאת מצריים לילדים שלנו ממש. צריכים לחזק להם את החוסן הנפשי, את הביטחון שה’ אוהב אותם ועושה איתם רק את ההכי טוב לא רק אז במצרים אלא בימים האלה ממש .

“נכנסים לראש” של אבותינו וניגע בדוגמה אחת מסיפור יציאת מצריים כיצד מְחַיִּים סיפור מוכר ומדגישים בו את מסר האמונה, ועל זו הדרך ניתן לעשות בכל שאר הסיפורים :

תארו לעצמכם את הניסיון של עם ישראל בשעת מכת בכורות. כל אחד מהם יושב בבית אוכל את קרבן הפסח בקרב משפחתו. ופתאום הם שומעים צרחות אימים בכל רחבי מצריים. מהומה אדירה. מהי הנטייה הטבעית? לצאת החוצה ולראות מה קורה, להגן על המשפחה וכדומה. אבל ה’ אומר להם “ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו”. אם יש לכם דם על הפתח, אתם מוגנים. צריכים הרבה מאוד ביטחון בה’ בשביל להישאר בבית שלווים ורגועים ולהמשיך לאכול בנחת כאשר כל האדמה רועדת מתחתיך .

פעם חשבתם על זה? פעם תיארתם לעצמכם את הרגע הזה בגאולה של “ויהי בחצי הלילה”? פעם ניסיתם לחשוב איך הרגישו עם ישראל באותו הרגע ולהבין את הניסיון העצום שעמדו בו ?

זה נקרא באמת לספר ביציאת מצרים, ממש “להיכנס לראש” ולאווירה. וכשאתה “נכנס לראש” של בני ישראל, מאוד קל לך למצוא את התחושות האלה גם עכשיו במציאות של הטבח הנורא, ולחשוב על הפחד העצום שחוו אחינו ואחיותינו כאשר ניתנה רשות למשחית

להשחית וכל הרחובות השקטים הפכו לדם ואש ותימרות עשן והשמים רעמו בטילים ובפצצות .

ובליל הסדר צריכים לשאוב את אותה אמונה של בני ישראל אז למרות כל הפחד, ולהחדיר אותה בקרבנו ובקרב הילדים שלנו, להחדיר בהם את הביטחון הנפלא הזה של “ייפול מצידך אלף ורבבה מימינך, אליך לא ייגש”, ושל “כל גויים סבבוני בשם ה’ כי אמילם” ועוד .

שמירה מובטחת וזו כל המטרה בכך שמְחַיִּים לנגד עינינו את סיפור יציאת מצרים: לחוות את אותן תחושות קשות ולהחדיר לתוכן את האמונה, ולראות איך האמונה היא העוגן והמשען שמאיר את כל הגלויות, בבחינת “והיו מספרים כל אותו הלילה”, שדורשים את המילה “מספרים” בספרי החסידות מלשון אור מלשון אור יקרות כמו אבן ספיר, שזה אותו אור של אמונה שמאיר את הלילה והחושך שבחיים .

והביטחון הזה הוא מה ששומר על האדם. ולכן ליל הסדר שכולו אמונה וביטחון הוא לילה משומר מן המזיקים, כמבואר בספר החינוך שכאשר אדם מעורר את לבבו לחסות בה’ יתברך ולשים בו כל מבטחו ולקבע בלבבו יראתו ולסמוך על חסדו וטובו – מתוך ההתעוררות על זה יהיה נשמר בלי ספק מכל נזק !

ולכן הגאולה הייתה בזכות יוסף הצדיק. כי יוסף הצדיק היה בשיא החושך: עבד עולם במצריים. אבל הוא לא הפסיק לבטוח בה’ ולהתפלל בבית פוטיפר ובבית האסורים שלוש עשרה שנים בלי להתייאש, עד שזכה להגיע מבור האסורים ישירות לכס המלכות, ורק לאחר שנים התברר איך הכול היה לטובה !

וצריכים להחדיר לילדים ולעצמנו את אותה התנהגות של יוסף הצדיק שמסופר במדרש שלפני כל דבר שעשה בבית פוטיפר היה ממלמל ומתפלל בינו לבין עצמו: “ריבון העולם, אתה הוא בטחוני, אתה הוא אדוני התומך בי ומגן עלי תמיד, תנני לחן ולחסד בעיניך ובעיני כל רואי ובעיני פוטיפר אדוני” ואז היה מבקש כל הצטרכותו.

ולכן המטרה שלנו בליל הסדר היא שהילדים שלנו ייצאו מליל הסדר מאמינים יותר, בוטחים באמת בטובו וחסדו ובאהבתו, מדברים עם ה’ ומתפללים על כל צעד ושעל, ומצפים תמיד לגאולה וישועה בימים ההם בזמן הזה.

פסח כשר ושמח, פסח של אמונה וישועה, לכל בית ישראל

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה