12 ימים בעומר

בימי ספירת העומר ישנו כוח גדול בעבודת המידות כדי שנוכל להגיע ליום מתן תורה זכים ונקיים יותר. לכל יום מימי הספירה ישנה סגוליות מיוחדת על עבודה על מידה והיום הדגש על ההוד שבגבורה.

1 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 05.05.24

במידת הגבורה יש משהו מהשיפוטיות, ואף אדם אינו אוהב שמעמידים אותו במשפט. ובעצם “המשפט לאלוקים הוא”, ומחכמתו חלק לבני אדם. וכאשר אדם לוקח על עצמו את שרביט השיפוט הוא צריך להיות ביראת שמים עצומה כדי לשפוט בצדק, לשם כך עליו להתנער מכל נגיעה אישית. שאם לא כן, איזו זכות יש לאדם לדון את חברו?!… לשם כך באה מידת ההוד שכל יופיה וחינה בא לה ממידת הענווה הטובה מכל המידות הטובות והיא מסייעת לשופט להרגיש שאין הוא יושב על כס המשפט בזכות עצמו, אלא רק מכיון שהקדוש ברוך הוא העניק לו סמכות זו כדי לסייע לזולת. לשופט כזה בעל יראת שמים שמידת ענוותנותו ניכרת ודבריו נאמרים בנחת, יש סיכוי טוב שדבריו יתקבלו ברצון.

אם כן, מכיון שכל אחד מאתנו הוא שופט בעצם. שהרי כל הזמן אנו דנים את עצמנו ואת זולתנו, אז הבה נאמץ לעצמנו את מידת ההוד כדי שתסייע לנו להרכין את ראשנו. ונזכור שאפשר ומותר לשפוט הן את עצמנו והן את זולתנו, אולם צריך ללמוד את חכמת השיפוט. לא די להיות מתון בדין, גם לא מספיק להיות רחמן בדין. צריך לדון כל אדם מתוך ענווה אמיתית, ותמיד לכף זכות. ללא ענווה לא יהיה משפטנו צודק. לשופט אסור לקחת שוחד ואפילו שוחד הקשור בהנאה רוחנית עצמית של נגיעות אישיות.

הוד שבגבורה-נמצא שמידת הענווה היא הבסיס לכל המידות הטובות ובמיוחד כאשר אנו באים לבקר, להוכיח או לשפוט את הזולת.

בדק בית

האם אני גאותן בשם הצדק (מה שאני מכנה בשם צדק)? האם אני מרגיש נעלה בכך שאני שופט אחרים? מה בדבר ילדיי, תלמידיי?

שופט חייב להיות האדם הכנוע ביותר, ביודעו שהוא יושב על כס המשפט שלא בזכותו אלא מאחר שה’ העניק לו סמכות לכך.

עיקר הלימוד למעשה

בטרם תשפוט אחרים, הבטח לעצמך שאינך פועל ממניעים אישיים ושאינך משוחד.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה