עצים יבשים

חשוב שתהיה לכם אמונה חזקה, אבל מה עם האנשים בחוץ שאין להם את זה?! אל תהיו עצים יבשים!" הרב שלום ארוש על הבקשה המיוחדת של רבי נחמן מברסלב.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

באחת הפעמים בהן הגיעו תלמידיו של רבי נחמן מברסלב אליו, הוא אמר להם "אני יודע שאתם יהודים כשרים, אבל התפילה שלי היא שתהיו יותר מזה".

 

ולמה התכוון הרבי?

 

"התפילה" כך אמר להם, "היא דבר גדול, אני רוצה שתחיו אותה, לא רק תתפללו שלוש פעמים ביום כדי לצאת ידי חובה. ולא רק, זה חשוב שתהיה לכם אמונה חזקה, אבל מה עם האנשים שם בחוץ בלי אמונה?! אל תהיו עצים יבשים!" הוא אמר להם, "צאו החוצה והפיצו את אור האמונה"!

 

מה הפלא שתלמידו המובהק – רבי נתן מברסלב, הקדיש את כל חייו בהפצת האמונה…

 

מאמרים נוספים בנושא:

השותפות הכי טובה

חבית של יין

אם אין הפצה אין כלום

זה לא מה שרואים

 

וכדי להמחיש לנו עד כמה הפצת האמונה היא דבר גדול וחשוב, רבי נחמן סיפר באותו מפגש לתלמידיו סיפור מעשייה חשוב, זה שחרט בליבם את המשמעות האדירה של הפצת האמונה.

 

זה היה באחת המדינות, שאותו מלך עשיר ונדיב (ועשיר זה לא מילה) החליט לאפשר לנתיניו להלוות ממנו כסף, וכמה שהם צריכים. נתיני הממלכה הרימו את הכפפה והגיעו בזה אחר זה אל המלך, שלא השיב ריקם אף אחד מהם ונתן להם את מבוקשם. כל הלוואה נרשמה עד לפרטים הקטנים בספר החשבונות של אוצר המלוכה עם חתימת הלווה, כעדות לכך שקיבל את הכסף.

 

באותו יום ביקש המלך את ספר החשבונות המפורסם. לאחר עיון, הבחין המלך שבאותו יום הוא הוציא מקופת אוצר המלוכה כסף רב על ההלוואות לנתיניו. אבל זה לא הפריע לו. מה כן? העובדה  שאף אחד מהלווים לא בא להחזיר את הסכום שלווה ממנו כפי שהבטיח. והדבר ציער את המלך.

 

בין כל הנתינים שביקשו הלוואה מהמלך היה סוחר שהשקיע את הכסף הרב שקיבל בסחורה יקרה, עסקה שבאותם ימים נראתה משתלמת ורווחית, אלא שהימים שעברו הוכיחו בדיוק את ההיפך. ההפסד היה גדול, עד כדי כך שאפילו פרוסת לחם עבשה הוא לא הצליח להניח על שולחן ביתו, קל וחומר להחזיר את ההלוואה למלך. העובדה שאת הכסף הוא עדיין לא החזיר הדירה שינה מעיניו והפכה לא מעט לילות שחורים ללבנים.

 

'אמת היא האסטרטגיה הכי טובה' אמר בליבו, 'אלך אל הארמון ואסביר למלך את המצב שלי ואת העיכוב להחזר ההלוואה, אספר לו בדיוק מה עשיתי עם הכסף ועל כישלונה של העסקה'.

 

אמר ועשה.

 

למחרת כבר התייצב בשערי הארמון וביקש מהשומרים להיכנס אל המלך.

 

"ולמה אתה חושב שהסכום שנתתי לך הוא הדבר שמטריד אותי?" השיב המלך לסוחר לאחר ששמע את דבריו. "אתה חושב שכמה אלפים, שהם טיפה בים לעומת כל המיליונים שכל נתיני הממלכה חייבים לי זה מה שמעסיק אותי?!?"

 

הסוחר שמע את דברי המלך ולא ידע מה להשיב. המלך ניצל את השתיקה הזו והציע לסוחר עסקה שאי אפשר היה לסרב לה.

 

"הנה ספר החשבונות שלי" הראה המלך לסוחר את הספר שאחז בידיו, "העתק ממנו את כל השמות של האנשים, כתובות והסכומים שהם חייבים לי, ולך והזכר להם את חובם למלך. בקש מהם את הכסף. שאל אותם מדוע לא החזירו את החוב כפי שהבטיחו? ואתה יודע מה, גם אם אין להם את כל הסכום, אז לפחות שיתנו משהו על החשבון, אפילו כמה מטבעות. כי מטבע ועוד מטבע בסופו של דבר מצטרפים לחשבון אחד גדול".

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

העניין שלי הוא רק אמונה

במקום שהשכל נגמר

שריר האמונה

אמונה – שיר של בועז שרעבי

 

החוב שלנו למלך

 

המלך הוא בורא עולם, וכולנו – כל אחד מאיתנו הוא הסוחר העני שחייב למלך כסף, והעבירות שלנו הם כמו החובות שלא שולמו עדיין למלך.

 

חייב – גם מלשון מחויבות וגם מלשון חייב מתוך אשמה. רובנו 'חייבים' למלך איזה סכום קטן על העבירות שלנו, אך לעומת זאת ישנם מיליוני אנשי בעולם שחייבים למלך סכומי עתק. למה? כי אין להם אמונה ולכן הם צוברים חובות רוחניים גדולים. על ידי הפצת האמונה אנחנו מקרבים את עם ישראל אל מקורו ושורשיו, מסייעים להם לשלם את החוב הרוחני למלך. זה כוחה של הפצת האמונה.

 

ואין דבר גדול מזה בימינו מאשר הפצת האמונה (וזה עוד בלי להזכיר מילה אחת על השכר העצום הבא לצד פעולה שכזו) מכיוון שהגאולה השלמה תלויה בזה. למדו אמונה, העניקו אמונה לסובבים אתכם עם הדיסקים והספרים שלנו – זהו המתנה הכי גדולה שאתם יכולים להעניק ליקרים לכם. עשו כל פעולה שתסייע להקטין את החוב הרוחני ותבטיח שהפוליסה הרוחנית שלנו לא תסתיים לעולם.

 

עשו הכל, רק אל תהיו עצים יבשים.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה