מה מתבשל?

בישול ואפיה קשורים לשינויים. איך? עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, מגלה לנו שבמטבח הביתי מכינים לא רק תבשילים טעימים אלא גם שינויים שלא יביישו אף שף!

4 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 04.04.21

אם לא ידעתם, אז הנה ידיעה מאוד מעניינת: בישול ואפיה קשורים לשינויים. איך זה בא לידי ביטוי? שימו לב לדברים הבאים:

 

שינויים

 

במטבח אנחנו עובדים עם כוחות ויסודות שקיימים בטבע: אש, חום, קור, מים, מתכת, חימר, ירקות, פירות ושאר מוצרים. מודדים כמויות, מערבבים ובוחשים, מקציפים וטוחנים… ותמיד תמיד צריך לחכות. יש לתת למים, לקור, לחום ולאש לשנות את האוכל.

 

בזמן שאנו מחכים, יש לשים לב להתרחשות בסיר, להרים את המכסה מדי פעם ולהסתכל פנימה. מדי פעם הטבח בודק מה קורה בסיר.

 

הנמשל: בחיים שלנו מכינים את החומרים לחיים, לומדים, עובדים, קונים, מבלים, מתארגנים בבית, חוגגים, ישנים… כן, מדי פעם צריך לבדוק את החיים, להרים את המכסה. לעצור ולהתבונן, לשאול שאולות ולבדוק – מה אנחנו מרגישים? שמחים או לחוצים? רגועים או עצבנים? מרוצים או שחוקים ועייפים? מה להוסיף? מה להוריד? מה לשנות?

 

פרק א – החיים כמטבח

 

מצרכים

 

בבישול רואים מה המצרכים שיש תחת ידינו, או מתארגנים וקונים את המצרכים הנדרשים לבישול. מנסים להכין מהם את הארוחה הטובה ביותר שניתן.

 

הנמשל: בחיים של המצרכים הם הגוף, המחשבות, ההרגשות, המעשים שלנו, בני המשפחה, החברים, המקום בו אנו גרים, הנוף… טוב וראוי להכיר את הסביבה שלנו "ולהשתמש" במצרכים הקיימים, ולהיכן מהם את החיים הכי טובים, טעמים ומלאים שאפשר.

 

אם יש מצרכים ששמנו במדף גבוה ונסתר מהעין, כדאי לקחת אותם ולבדוק איפה הם יוסיפו וישפרו את הארוחה. גם בחיים, טוב להשתמש ולהתאים את כל האפשרויות שיש, גם אלו שנסתרות או מנוחות במקום לא נגיש.

 

למשל, מנהל עבודה בודק את תכונות וכישורי העובדים, אם יחליט שאינו צריך אדם מסוים – אולי יפסיד, כי כישוריו הם חלק ממה שהחברה שלו צריכה. השאלה היא, איך להשתמש בכישורים שלו כדי שלא ירקבו וירקיבו את החברה.

 

הבהרה: אדם אגרסיבי, יתכן והאנרגיה הזו יכולה לסייע במשימות מסוימות.

 

דוגמה נוספת, אדם שם לב לפרטי פרטים ולא רואה תמונה כוללת. יכול מאוד להיות שתכונה ויכולת זו מתאימה לתפקיד מסוים במקום העבודה שלו.

 

אם מרכיב האוכל לא מתאים לארוחה – אולי לא נשתמש בו, אך גם לא נתכחש לו. נהיה מודעים מכיוון שאולי נוכל להשתמש בו בהקשר אחר. וכך הוא הדבר בחיים – אולי לא נשתמש בכישרון מסוים עתה, אבל צריך שתהיה מודעות לקיומו ותועלתו בהקשר או זמן אחר בחיים.

 

מאמרים נוספים בנושא:

גם קצת בריא זה בריא

האזורים הכחולים

אמרו לקפוץ, אז קפצתי!

לא רק גוף בריא

לאכול כדי לחיות

יש מה להפסיד

מה בתפריט?

אם תרצו לחיות, הדיאטה תצליח!

והפעם: כמו דלעת!

 

דחיה

 

דחיה של מזון מסוים אינה רצויה, כי לפעמים המזון הזה דווקא הוא הרפואה שלך. מי שאוהב ונמשך למזון מתוק – דווקא ייטב לו אם יתרחק ממנו. מי שדוחה מזון מריר, דווקא המר יהיה לו לתרופה. כי מר בפה = מרפא.

 

הנמשל: בחיים ישנם אנשים שאנו דוחים אותם והם אלו שמשקפים לנו את החלקים בתוכנו, אותם חלקים שאנו דוחים. או, שהם מקפים לנו את הנקודות החלשות שלנו שאנו לא רוצים לראות. האמת היא, שאם נהיה בקשר עם החלקים הללו, אם נלמד לעבוד עם החלקים אליהם אנו מתכחשים או דוחים זה יהיה צעד גדול וחשוב.

 

יותר מדי

 

עודף מזון הוא דבר מסוכן. אכילה עודפת של טעם מסוים – לא טעימה. למשל, לאכול יותר מדי מהטעם המתוק זה מעורר תחושה לא טובה, בחילה, כאבי ראש. עודף מהטעם המלוח מעורר צימאון, יובש ועקצוץ בפה.

 

הנמשל: בחיים, בכל דבר צריך מידתיות. לעבור יותר מדי, לקרוא יותר מדי, או כל דבר אחר שעושים יותר מדי – זה משהו שיכול להזיק.

 

תבלינים

 

יש האוהבים אוכל תפל. יש האוהבים תיבול עז ופיקנטי. להעז בתיבול חדש ולהביא טעמים חדשים ומרתקים, זה משהו שיגרום למזון להיות מרגש בטעמו.

 

הנמשל: בחיים, לשים תבלינים זה כמו להיות 'סוכן של שינוי', המוכן לקחת סיכונים מסוימים ואינו מפחד מכישלון.

 

ניקוי המטבח כמו ניקוי הראש

 

טבח טוב יודע שלא יוכל להכין ארוחה אם המטבח מבולגן ומלוכלך, אם הכיור מלא כלים מאתמול. כדי לראות את המצרכים ולהתארגן להכנת הארוחה, צריך לפנות מקום ולעשות סדר. לפני כל הכנת ארוחה כדאי לנקות את המטבח, אפילו אם הוא נראה נקי.

 

הנמשל: כך הוא הדבר בחיים. לפני התחלת פרויקט חדש, עסק חדש, או לפני התחלת מערכת יחסים חדשה, טוב לפנות מחשבות ורגשות ישנים, טוב לפנות זמן וכדאי להתחיל את היום עם התבודדות או מדיטציה. פשוט, לשבת ולנשום. פעולה זו היא חלק מהצרכים הבסיסיים שנותנת כוח, יציבות, אושר ובהירות.

 

מקום

 

המטבח הוא המקום בו מבשלים. לפעמים אנו משתמשים בתירוצים כמו, 'אם היה לי מטבח גדול יותר…' או 'אם היה לי מיקסר חדש הייתי מבשלת ואופה…'

 

הנמשל: בחיים כמו בחיים, אדם אומר לו היה לי בית מול הים או מול נוף פתוח… לו הייתה לי משפחה אחרת, עבודה אחרת… הייתי חי חיים אחרים, הייתי מצליח, הייתי… והייתי…. אבל כל אלה רק תירוצים. הטוב נמצא בכל מקום ותלוי רק בנו. ויתירה מזו, המקום – נמצא בתוכנו!

 

יש מקום המיועד לכל כלי ותבלין. כאשר אינכם משתמשים במלח, אתם לא זורקים אותו אלא שמים אותו בארון או במקום שייחדתם למלח. כך הוא הדבר בחיים, עם המחשבות והדאגות, אם אינכם זקוקים להן הניחו אותן בצד.

 

גישה של מתחיל

 

רבים מאיתנו רוצים להיות 'מומחים' בטרם התנסו. אם נכשלו, הרי שירגישו תסכול ויעזבו. במטבח טוב להתחיל בבישול פשוט ובהדרגה להוסיף שיטות בישול מתקדמות, כלים, טכניקות ולימודים.

 

תופעה נוספת, רבים 'קוראים' ספרי בישול ואפיה או רואם תוכניות העוסקות בנושא, יש המתעניינים בבישולי עמים שונים ועוד, אך לא מגיעים ליישום מה שלמדו.

 

הנמשל: בחיים, טוב להתחיל בצעדים המיועדים למתחיל ולהתקדם לפי הצורך. כמו תינוק שלומד ללכת, התינוק מתחיל ללכת ולא מיד רץ או מטפס על הרים גבוהים. התינוק לא קורא ספרים על הליכה ואין לו סדנאות או מכינות קדם הליכה. הוא נעמד בפשטות, הולך ונופל, מנסה שוב ושוב בלי להתייאש ולא מתרגש מהנפילה (גם היא כואבת לו) והיא גם לא עוצרת אותו מלנסות שוב.

 

בחיים, טוב לנסות שוב ושוב עד אשר יתמעטו הנפילות. וטוב ליישם באופן מעשי את מה שלומדים, לחיות מסדנה לסדנה – זה לא מספיק. יש היום נטייה ללמוד בסדנאות שונות. טוב שהסדנה תהיה קשורה לחיי היומיום וטוב שאדם יביא את הנלמד לחייו באופן מעשי. אין תועלת בלימוד שנשאר בראש. העיקר הוא ללמוד ולעשות!

 

גם בפרק זה של סדרה זו כדאי להתבונן ולהחליט, איזו נקודה אחת אני לוקח/ת לחיים באופן מעשי?

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה