אידיאלי השקר ואריזת המתנה של תרבות יוון

היוונים ניסו לפרק את היהדות, כלומר את הקשר העיקרי והחשוב של היהודי עם ה'. כיצד עשו זאת? בעורמה. בדרך פתלתלה מפתה ולא ישירה. אתה אוהב ספורט? בבקשה בוא תעשה מזה אידיאל. אישיו. מרכזי. תחיה את החיים שלך וכל החיים שלך והמהות וההגדרה שלך זה ספורט. כל החיים שלך זה פוליטיקה. כל החיים שלך זה עבודה. כל החיים שלך זה יופי. כלומר ההגדרה משתנה כאן לחלוטין מטפל זה נהיה עיקר.

4 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 31.12.24

תרבות יוון

היוונים ביקשו להכניס את תרבות יוון בצד מאד אליטיסטי ובדרך מדופלמת ולכאורה מתורבתת. הם לא בקשו לעשות את הדברים בצורה לכאורה דרסטית וחדה אלא בדרך ערמומית, פתלתלית, עקבית ועם רשמים קשים ביותר.

מכירים את החברים הישרים האלה, שאומרים לכם את הכל בפרצוף? נכון זה לעיתים מאד לא נעים ואפילו מתסכל ומביך, אבל לפחות אתה יודע שהאדם ישיר וישר איתך, אומר לך את הכל בפנים לטוב ולמוטב. לעומת זאת, אדם לכאורה נחמד עם לשון חלקלקה שקונה אנשים בפה שלו, יכול להיות מאד ערמומי שאצלו אחד בפה והשני בלב, עושה דברים מאחורי הגב והמילה שלו אינה מילה אזי צריך להיזהר ממנו פי שבעתיים ואפילו להפסיק חברות עם אחד שכזה.

אתה לא יודע למה לצפות, ולו זו בלבד אלא שהוא לא אמיתי ומה שיוצא מהפה שלו צריך לקחת בערבון מוגבל, עם אחד כזה אי אפשר לבנות קשר ובטח שלא לחיות.

אריזת המתנה של תרבות יוון

כך היו היוונים, הם לא היו ישירים אלא עשו דברים בחכמה, עורמה וצורה פתלתלית שאינה ישירה; שהרי וודאי שאם אומרים ליהודי משהו ישיר הוא לא יסכים, אבל אם לוקחים דבר הקשור לתאוות שלו שממילא לפעמים קשה לו לעמוד בהם ומכניסים בהם סוג של טעם (אומנם טעם שקרי) ואורזים את זה באריזה יפה ומתוקה – אז הלב נכנע ונכנסים הספקות ומכאן מתחילה גם המפלה. 

יכולים לקחת מוצר דיי פשוט וקטן ערך, ברמת מחק או מחדד ולעטוף אותו באריזת מתנה ייחודית, צלופן שקוף להוסיף סרטים, פפיונים מיוחדים והנה לנו מוצר יפיפה ששוויו עולה פי כמה וכמה לכאורה אבל זה אותו מוצר פשוט שרק נארז בצורה אחרת.

כך גם תרבות יוון הם ייחסו חשיבות לנראות ולאריזה, לחיצוניות. בגיליונות של שנים עברו דיברנו אודות ‘תרבות החיצוניות’ וכל הנלווה אליה על כל המשמעויות הנוראיות, הפעם בע”ה ברצוני להסב את תשומת ליבכם לנקודה מהותית אחרת – אידאלי השקר.

הגמישות לעשות את הכל   

אומר הרב פינטו דבר נפלא, התורה הקדושה מאפשרת לנו את הגמישות לעשות את הכל בחיים כמו למשל לאכול, לשתות, מצוות פרו ורבו. אדרבא תקנה את הדברים היפים והטובים ביותר. תתחתן ואל תהיה כמו הכומר שלא מתחתן. תשתה יין בשמחות זה מותר אבל בגבול ובזמן הנכון.

אידיאלים אחרים  

לפתע צצים היוונים ואומרים בואו נשנה את הקו של התורה. אנחנו אוהבים יופי, בואו נאמין ביופי. אנחנו אוהבים ספורט? בואו נאמין בספורט. וכך, אנשים בונים בתוך החיים עבודות זרות קטנות ולא עבודה של ה’ לבד.

אתה אוהב ספורט? מצויין! אדברא תתעמל זה גם בריא התורה אינה אוסרת זאת, כך שאתה יכול בשמחה וברצון להיות ספורטאי ולעבוד את ה’. שה’ יהיה העיקר ולא הספורט.

את אוהבת יופי? יש לך אידיאל כזה? מצויין. אדרבא התורה מצווה אותך להיות יפה ומקושטת לבעלך. תתגנדרי בבית ולא בחוץ. תתלבשי בגדי עלמה ונסיכה בתוך ביתך ולא באירועים בחוץ ששם תראי מיליון דולר וכל העיניים ותשומת הלב תהיה מופנית אלייך. זו תרבות יוון החיצונית. 

עיקר וטפל – אז מה נכון?

ברגע שלוקחים את הספורט, היופי ועושים מזה העיקר זה נקרא לעבוד עבודה בשביל הדבר הזה. עלינו לדעת ולהבין שיהודי כל חייו אמורים להיות מוקדשים לה’ יתברך, הכל צריך להיות למען ובשביל ה’. עם ה’. ה’ הוא העיקר.

תרבות יוון – לפרק את היהדות. הכיצד?

היוונים ניסו לפרק את היהדות, כלומר את הקשר העיקרי והחשוב של היהודי עם ה’. כיצד עשו זאת? בעורמה. בדרך פתלתלה מפתה ולא ישירה. אתה אוהב ספורט? בבקשה בוא תעשה מזה אידיאל. אישיו. מרכזי. תחיה את החיים שלך וכל החיים שלך והמהות וההגדרה שלך זה ספורט. כל החיים שלך זה פוליטיקה. כל החיים שלך זה עבודה. כל החיים שלך זה יופי. כלומר ההגדרה משתנה כאן לחלוטין מטפל זה נהיה עיקר. 

אתה אוהב פוליטיקה? אפשר לדבר קצת במינון אבל אל תעשה את זה אלוקים שלך! יופי וספורט זה נחמד אבל במינון, אל תעשה את זה אלוקים שלך. 

ברגע שאדם לוקח את הדברים האחרים ועושה מהם עיקר , כלומר שזה הדבר החשוב בחייו זה נקרא כעובד עבודה זרה ואת זה היוונים ניסו לעשות.

יהודי עובד רק את ה’ יתברך!

ואנחנו עם ישראל צריכים להיות עבדים ושפחות רק של ה’ יתברך בלב ובנשמה ובכל הווייתנו ומהותינו.

אסור לנו להיות משועבדים לשום תרבות ושום אידיאל ושום רצון אחר. אפשר לעשות הכל במינון, בגבול הטעם הטוב ולעלות את הגשמי לרוחני ואזי אדרבא מקדשים את החומר אבל לא להיות מכורים ומשועבדים לשום דבר.

התמכרות ושעבוד

ברגע שאתה מכור, משועבד אתה מאבד את האמונה התמימה בה’ ומכניס עבודה זרה, שזה לא רק להשתחוות לפסל או לעגל אלא כמו שהיוונים ניסו להכניס כפירות של תרבות כאידיאל היופי, ספורט, פוליטיקה הלניסטיות וכיוצ”ב ניסו בעיקר לקרר ולצנן את הלב בעבודת ה’ ולהרחיק אותנו מה’ חלילה.

 יוסף הצדיק

יוסף לרגע לא אבד את האמונה התמימה בה’ יתברך למרות שעבר ייסורי תופת בגוף ובנשמה שלא ניתר לשער, ונשאר עבד נאמן לה’ יתברך. וגם כשעבר מה שעבר עם אחיו, הגיע לבית פרעה לא התפתה ולא הסתחרר משום אידאל. כי זוהי דרכם של צדיקים להיות דבקים רק בה’ יתברך ומסנוורים מאורו יתברך שהוא, הוא החיות השלמה והאמיתית והכל בחיים. 

ביקור חולים בחנוכה

רבי נחמן קורא לחג החנוכה “ביקור חולים”. מדוע? כי בחנוכה יורד הקדוש ברוך הוא לנשמות הכי חולות ועצובות שלו ומרפא אותן! 

וכולנו ללא יוצא מן הכלל נגועים בתרבות יוון על צדדיה בצורה כזו אחרת, צריכים לבקש מה’ שירחם עלינו שנזכה להסיר, להשיל את קליפת יוון הנוראית. 

בחג החנוכה יורד אור ושפע עצום לעולם, נרות החנוכה קדושים המה ומלאים באור הגנוז המבורך. בזמן הדלקת הנרות ישנו שע רצון גדולה ועצומה. תרבו בתפילות על עם ישראל אהבת חינם וקירוב הגאולה ברחמים. 

אלומת האור

כמו שהאור יכול להיות חזק או חלש, מאיר או מסנוור ובכל זאת אור הוא אור, כי גם מעט מהאור מסלק הרבה מאד מהחושך לכן דעו לכם שכל תודה שמודים וכל ידיעה באהבת ה’ מסלקת הרבה קרירות, חושך ומרבה אור אלוקי עצום ונשגב בעולם ומושכת שפעים אינסופיים.

בחג חנוכה יורד שפע אלוקי ואור עצום תנצלו אותו היטב בתפילות ובברכות על כל עם ישראל! 

בחצי שעה הראשונה בהדלקת הנרות מופיע האור הגנוז, נצלו את הזמן

בברכת שבת שלום וחג מלא אורות ושפעים, רוחמה 

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה