עופרת יצוקה: מלחמת ה”שובבים”

מלחמת עזה הנוכחית, המכונה מבצע "עופרת יצוקה", התחילה בחנוכה ונמשכת עתה בעיצומה של תקופת ה"שובבים". מה זה אומר? איזה מסר יש עבורנו מאירועי היום?

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

מלחמת עזה הנוכחית, המכונה
מבצע "עופרת יצוקה", התחילה
בחנוכה ונמשכת עתה בעיצומה של
תקופת ה"שובבים". מה זה אומר?
איזה מסר יש עבורנו מאירועי היום?

מלחמת עזה הנוכחית, המכונה מבצע "עופרת יצוקה", התחילה בחנוכה ונמשכת עתה בעיצומה של תקופת ה"שובבים". יש דברים בגו, לכן צריך להתבונן בשורש הרוחני של המלחמה ולנסות ולהבין את המסר שהקדוש-ברוך-הוא שולח לנו, על ידי אירועי היום לאחרונה.

מהם ה"שובבים"? 
 
שובבי"ם הם ראשי תיבות: שמות, וארא, בא, בשלח, יתרו ומשפטים, חמשת פרשות השבוע שבתקופה זו. מובא בכתבי האריז"ל, שתקופת השובבי"ם מסוגלת מאוד לתיקון הברית. לכן, בכל קהילות הקודש של כלל ישראל הנאמנים לתורה, עורכים שיעורים מיוחדים וכנסי חיזוק בענייני קדושה, כגון: טהרת משפחה, שמירת עיניים ותיקון הברית, צניעות ושמירת הלשון. על פי הטבע, תקופת ה"שובבים" היא תקופה של דינים קשים. אבל, כשעם ישראל מתחזק בכל ענייני קדושה, הדינים הקשים נמתקים בשורשם והתקופה הופכת לחגיגה של ניסים וחסד.
 
חנוכה, כידוע, הוא החג שבו אנו חוגגים את ניצחון ישראל על ההתייוונות, שלא נפלנו קרבן, רח"ל, לא רק להשתלטות יוונית אלא בעיקר לחכמה היוונית. שני המרכיבים העיקרים של חכמה זו הם כפירה ופריצות, וברוך המקום שהצילנו מהן.
 
אם נחבר את חנוכה עם תקופת השובבים – בדיוק התקופה של "עופרת יצוקה" – נגיע למסקנה שעלינו לתקן את פגם הברית ולהילחם נגד השפעות זרות וחכמות חיצוניות. שתי המשימות הללו הן בעצם אחת – שמירת המחשבה מכל רע!
 
הייתכן שיש קשר בין שמירת המחשבה לבין המלחמה הנוכחית בעזה? רבי נתן מברסלב אומר "הן", וכותב:
 
"וכל הערעורים שיש על הקרקע הם בחינת הערעורים שיש על ארץ ישראל, כי יש שבעה עממין שהם הקליפות החופין על ארץ ישראל שמהם נמשכין כל הערעורים והסכסוכים וכל המריבות שיש על קרקע איש הישראלי, שהוא בחינת ארץ ישראל כנ"ל, וזהו בחינת "ויהי ריב בין רועי מקנה אברם ובין רועי מקנה לוט והכנעני והפריזי אז בארץ", שעל ידי שהיה אז עדיין אחיזת השבעה עממין בארץ על ידי זה היה ריב ומחלוקת שהם ערעורים וסכסוכים שיש על ארץ ישראל. וכן הוא תמיד בכל דור ודור שצריכין לגרש אחיזת הקליפות מארץ ישראל ועל ידי זה מבטלין ריב ומחלוקת משם וזוכין להחזיק בחלקו שיש לו בארץ, כי כל אחד מישראל יש לו חלק בארץ ואפילו עכשיו, בגלות, שאנו רחוקים מארץ ישראל אף על פי כן בכל מקום שישראל יושבין שם אפילו בחו"ל – הוא גם כן בחינת ארץ ישראל כנ"ל. ועל כן, אפילו בחו"ל אי אפשר להחזיק בקרקע בשלווה בלי ערעור ומחלוקת עד שמגרשין אחיזת הקליפות משם, היינו בחינת הקליפות החופין על ארץ ישראל כנ"ל. ולגרש המערערים מארץ ישראל הוא על ידי בחינת רעמים הנ"ל, שעיקרם על ידי קדושת המוח, על ידי ששומרים את המוח מחמץ היינו ממחשבות זרות וכו' כנ"ל, ועל ידי זה זוכין לארץ ישראל ולגרש הקליפות המערערים משם, בבחינת "צדיקים ירשו ארץ", וצדיק הוא מאן דנטיר ברית (שומר ברית). ועיקר שמירת הברית הוא על ידי קדושת המחשבה, היינו לשמור מוחו מחמץ שלא יחמיץ את חכמתו במחשבות זרות והרהורים ח"ו, כי מחשבות רעות הם בחינת חמץ בחינת חית קנה, כמבואר שם שזה ובחינת גער חית קנה, עיין שם. נמצא, שמחשבות זרות הם בחינת חית קנה, וחית קנה הם עשיו וישמעאל כמבואר בדברי רבינו ז"ל. ועשיו וישמעאל הם הקליפות החופין על ארץ ישראל בגלות הזה שעיקר יניקתן מפגם הברית פגם המחשבה,שנקרא חמץ בחינת חית קנה הנ"ל, כי שני הפירושים על חית קנה הנ"ל הם אחד וזה תלוי בזה, כי חית קנה שהוא קנה החית של חמץ, שהוא בחינת חימוץ המוח, היינו מחשבות זרות, זהו בעצמו בחינת עשיו וישמעאל שנקראין חית קנה שיניקתם רק משם מבחינת חימוץ המוח מפגם המחשבה, וכמו שכתוב בתיקונים: אוקירו לנשייכו וכו' ואוקירו דלהון לנטרא טפה קדמאה לבת זוגיה וכו' דפסולת דאברהם ויצחק גרם שיתעבדון אומין דעלמא בבניהון וכו'. נמצא, שעל ידי פגם המחשבה נמשך גלות עשיו וישמעאל שהם שולטין עכשיו על ארץ ישראל ועל כן אי אפשר להחזיק בקרקע ולגרש הערעורים משם, כי אם על ידי שמגרשין הקליפות החופין עכשיו על ארץ ישראל, שהם בחינת עשיו וישמעאל. וזה תלוי בקדושת המחשבה על ידי שנזהרין מחמץ, היינו מחימוץ המוח בחינת גער חית קנה וכו' כנ"ל" (ליקוטי הלכות, הלכות חזקת קרקעות, הלכה ג', אות ב).
 
רבי נתן זצ"ל, בעיניי הבדולח שלו, מראה ללא כל ספק את הקשר ההדוק בין המלחמה הנוכחית לבין תקופת השובבים וחנוכה. השורש הרוחני למלחמה הוא קליפת עשיו וישמעאל המלפפים את ארץ ישראל ומערערים על עצם הנוכחות שלנו כאן בארץ ישראל. קליפה זו גם נותנת לחמס כוח לשלוט בעזה ולפת"ח כוח לשלוט בחלקים נרחבים של יהודה ושומרון.
 
רש"י, בפירושו על פרשת גנב במחתרת (ראה שמות כב,א) אומר: "כאן לימדתך תורה אם בא להרגך השכם להרגו". הרי הלכה חייבה את עם ישראל לצאת למלחמה נגד החמס בעזה כדי למנוע את ירי הטילים על תושבי דרום הארץ. אך אם נביט על המלחמה בעיניים רוחניות, וכפי שמלמד אותנו רבי נתן זצ"ל, הרי הניצחון לטווח הארוך איננו תלוי בכוח הזרוע כי אם בהתחזקות בקדושה – תיקון הברית, שמירת עיניים, טהרת המשפחה וצניעות. כדי להתקדש, עלינו לטהר את מוחנו ואת מחשבותינו מכל השפעות חיצוניות וחכמות חיצוניות. לכן, על האדם לחוס על נפשו ולהתרחק מן הכיעור והטומאה, המשודרת בעיקר בטלוויזיה, ברדיו ובאינטרנט, לא עלינו.
 
נמצא, שאם אנחנו רוצים לתרום את חלקנו לביטחון המדינה, ולהמשך בניית הישוב היהודי בארץ ישראל, עלינו לטהר את המחשבה מכל איסור, הן מצד פגם הברית והן מצד חכמות חיצוניות. התחזקות כזו תביא לידי שבירת קליפת עשיו וישמעאל ולגאולה השלמה עם ביאת גואל צדק, קיבוץ נידחים ובניין בית תפארתנו במהרה בימינו, אמן!
 
 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה