דרך עוקפת שודדים

הם יודעים בדיוק איפה לחכות והיכן לארוב לך. הם מכירים את כל הדרכים ומחכים לקרבן התמים. לכן, כדי לעקוף את השודדים אתה צריך דרך חדשה!

3 דק' קריאה

הרב אברהם יהושע גרינבוים

פורסם בתאריך 05.04.21

הם יודעים בדיוק איפה לחכות והיכן
לארוב לך. הם מכירים את כל הדרכים
ומחכים לקרבן התמים. לכן, כדי לעקוף
את השודדים אתה צריך דרך חדשה!

מבצר המרגליות, חלק 17

אמר רבי נחמן מברסלב: התבודדות היא מעלה עליונה וגדולה מן הכל! דהיינו לקבוע לו על כל פנים שעה או יותר להתבודד לבדו באיזה חדר או בשדה, ולפרש שיחתו בינו לבין קונו בטענות ואמתלאות בדברי חן וריצוי ופיוס, לבקש ולהתחנן מלפניו יתברך שיקרבו אליו לעבודתו באמת.

ותפילה ושיחה זו יהיה בלשון שמדברים בו, כי בלשון שמספרים ומדברים בו קל וקרוב יותר לשבר ליבו, כי הלב נמשך וקרוב יותר אל הלשון מחמת שהוא מורגל בו. ואזי הוא יכול לפרש כל שיחתו ואת כל אשר עם לבבו ישיח ויספר לפניו יתברך, הן חרטה ותשובה על העבר, והן בקשת תחנונים לזכות להתקרב אליו יתברך מהיום ולהלאה באמת, וכיוצא בזה כל חד לפום דרגיה (כל אחד לפי דרגתו). ויזהר מאוד להרגיל עצמו להתמיד בזה מדי יום ביום שעה מיוחדת כנ"ל, ושאר היום יהיה בשמחה.

והנהגה זו היא גדולה במעלה מאוד מאוד, והוא דרך ועצה טובה מאוד להתקרב אליו יתברך, כי זאת היא עצה כללית שכוללת הכל! כי על כל מה שיחסר לו בעבודת השם, או אם הוא רחוק לגמרי מכל וכל מעבודתו יתברך, על הכל יפרש שיחתו ויבקש מאתו יתברך כנ"ל.

ואפילו אם לפעמים נסתתמין דבריו ואינו יכול לפתוח פיו ולדבר לפניו יתברך כלל, אף על פי כן, זה בעצמו טוב מאוד – דהיינו ההכנה שהוא מוכן ועומד לפניו יתברך וחפץ ומשתוקק לדבר, אך שאינו יכול, זה בעצמו גם כן טוב מאוד, וגם יכול לעשות לו שיחה ותפילה מזה בעצמו, ועל זה בעצמו יצעק ויתחנן לפניו יתברך שנתרחק כל כך עד שאינו יכול אפילו לדבר, ויבקש מאתו יתברך רחמים ותחנונים שיחמול עליו ויפתח פיו, שיוכל לפרש שיחתו לפניו.

ודע, שכמה וכמה צדיקים גדולים מפורסמים סיפרו שלא באו למדרגתם רק על ידי הנהגה זו. והמשכיל יבין מעצמו גודל מעלת הנהגה זו העולה למעלה למעלה, והוא דבר השווה לכל נפש! מקטן ועד גדול! כי כולם יכולים לנהוג הנהגה זו, ועל ידי זה יבואו למעלה גדולה. אשרי שיאחז בזה!

גם טוב לעשות מהתורה תפילה, דהיינו כשלומד או שומע איזה מאמר תורה מצדיק האמת, אז יעשה מזה תפילה, דהיינו לבקש ולהתחנן לפניו על כל מה שנאמר שם באותו המאמר, מתי יזכה גם הוא לבוא לכל זה וכמה הוא רחוק מזה, ויבקש מאתו יתברך שיזכהו לבוא לכל הנאמר שם באותו המאמר. והמשכיל והחפץ באמת, יוליכו השם בדרך אמת ויבין בעצמו דבר מתוך דבר איך להתנהג בזה, באופן שיהיו דבריו דברי חן וטענות נכונות, לרצותו יתברך שיקרבהו לעבודתו באמת, ועניין השיחה זו עולה למקום גבוה מאוד, ובפרט כשעושה מתורה תפילה, מזה נעשה שעשועים גדולים מאוד למעלה (ליקוטי מוהר"ן ח"ב, כה).

כמו אל חבר

הלא כשהשם יתברך עוזר בהתבודדות, אזי ההתבודדות הוא "כאשר ידבר איש אל רעהו" (שמות לג, יא) (ליקוטי מוהר"ן ח"ב, צט).

איך התפללו אבותינו

בתחילה זה היה עיקר התפילה, מה שהיה כל אחד מדבר מה שבליבו לפני השם יתברך בלשון שהיו מדברים בו, כמבואר ברמב"ם בתחילת הלכות תפילה (פרק א, ב-ד), שמבאר שם זאת היטב, שבתחילה היה זה עיקר התפילה, אך אחר כך ראו אנשי כנסת הגדולה ותיקנו סדר התפילה. אבל על כל פנים מדינא זהו עיקר התפילה.

על כן גם עכשיו שמתפללין סדר התפילה שתיקנו אנשי כנסת הגדולה, טוב מאוד להאדם להיות רגיל להתפלל לפני השם יתברך תפילות ותחינות ובקשות מליבו בלשון שמבין שיזכהו השם יתברך לעבודתו באמת, כי זה עיקר התפילה, ועל ידי הנהגה זו דייקא באו כל הצדיקים למדרגתם (שיחות הר"ן רכ"ט).

לעקוף את השודדים

התפילות ותחינות ובקשות הסדורות מכבר, כבר יודעין מהם כל המחבלים והמקטרגים, והם אורבים על הדרכים של אלו התפילות מחמת שיודעים מהם מכבר. כמו למשל, על הדרך הכבושה ומפורסם לכל, שם אורבים רוצחים וגזלנים תמיד מחמת שיודעים מדרך זה כבר. אבל כשהולכין בנתיב ודרך חדש שאינו נודע עדיין, שם אינם יודעים לארוב כלל. כמו כן לעניין ההתבודדות, כי השיחה שמדבר האדם עצמו בינו לבין קונו הוא דרך חדש ותפילה חדשה שהאדם אומרה מליבו מחדש, על כן אין המקטרגים מצויים כל כך לארוב (ליקוטי מוהר"ן ח"ב, צז).

התבודדות הוא לכולם!

מקטן ועד גדול – אי אפשר להיות איש כשר באמת כי אם על ידי התבודדות!!! (ליקוטי מוהר"ן ח"ב, ק).

להתפלל על כל דבר

על כל דבר צריכין להתפלל. היינו אם בגדו קרוע וצריך לבגד, יתפלל להשם יתברך שייתן לו בגד ללבוש. וכן בכל כיוצא בזה דבר גדול ודבר קטן, על הכל ירגיל עצמו להתפלל תמיד להשם יתברך על כל מה שיחסר לו. אף על פי שהעיקר להתפלל על העיקר – דהיינו על עבודת השם יתברך לזכות להתקרב אליו יתברך, אף על פי כן גם על זה צריכין להתפלל.

ומי שאינו מתנהג כך, אף על פי שהשם יתברך נותן לו בגדים ופרנסה והצטרכות חיותו, אבל כל חיותו הוא כמו בהמה שגם כן השם יתברך נותן לה לחמה וכו’, כן הוא חיותו שנותן לו השם יתברך. כי מאחר שאינו ממשיך כל חיותו על ידי תפילה מהשם יתברך, על כן כל חיותו הוא כמו חיות בהמה ממש. כי האדם צריך להמשיך כל חיותו והצטרכותו מהשם יתברך על ידי תפילה ותחנונים דווקא.

אפילו על דבר קטן ופחות מאוד שהוא קצת מוכרח לך, לך תתפלל על זה להשם יתברך יתברך. אין זה כבודך שתתפלל להשם יתברך על דבר קטן כזה?! (שיחות הר"ן רל"ג).

(מתוך מבצר המרגליות מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה