לב מלך ביד ה’ מפניני פרשת השבוע
בספר משלי כ"א, כ כותב החכם באדם: "פַּלְגֵי מַיִם לֶב מֶלֶךְ בְּיַד ה' עַל כָּל אֲשֶׁר יַחְפֹּץ יַטֶּנּוּ".
לכאורה אנו נוטים לחשוב בטעות גדולה מאוד שלמלך היושב על כסא המלכות יש כוחות עילאיים ומיוחדים. נכון שהוא בדרך כלל אדם עשיר מאוד, פופולרי, מוכר כדמות ציבורית, בעל סמכויות נרחבות ורחבות ביותר, רוב האנשים חולקים לו כבוד מפאת מעמדו הרם שבדרך כלל עבר בייחוס.
“וַיֹּ֤אמֶר הֹ אֶל־משֶׁ֔ה בֹּ֖א אֶל־פַּרְעֹ֑ה כִּֽי־אֲנִ֞י הִכְבַּ֤דְתִּי אֶת־לִבּוֹ֙ וְאֶת־לֵ֣ב עֲבָדָ֔יו לְמַ֗עַן שִׁתִ֛י אֹֽתֹתַ֥י אֵ֖לֶּה בְּקִרְבּֽוֹ” (שמות י, א)
ה’ יתברך מבקש ממשה לבוא אל פרעה ומציין שהכביד את ליבו וגם את לב עבדיו כי ישנה מטרה מסויימת.
לב מלך ביד ה’
בספר משלי כ”א, כ כותב החכם באדם: “פַּלְגֵי מַיִם לֶב מֶלֶךְ בְּיַד ה’ עַל כָּל אֲשֶׁר יַחְפֹּץ יַטֶּנּוּ”.
לכאורה אנו נוטים לחשוב בטעות גדולה מאוד שלמלך היושב על כסא המלכות יש כוחות עילאיים ומיוחדים. נכון שהוא בדרך כלל אדם עשיר מאוד, פופולרי, מוכר כדמות ציבורית, בעל סמכויות נרחבות ורחבות ביותר, רוב האנשים חולקים לו כבוד מפאת מעמדו הרם שבדרך כלל עבר בייחוס.
ולמרות כל זאת ואף על פי כן הוא רק בשר ודם – כמוני כמוך בדיוק. גם לו יש לב פועם ולב שחושב, אוזניים שומעות עיניים רואות. כלומר האיברים הפיזיים מתפקדים בדיוק באותה הונקציה שלנו. יש לו גם רגשות, מחשבות וכיוצ”ב אלא שהוא נבחר מאת בורא העולם להיות מולך.דבר שני, מלבד שנבחר מאת הבורא יתברך הוא נמצא בתפקידו ועליו לעשות את המוטל עליו ולהיטיב עם בני אדם, גם אם הוא מלך גוי.
ה’ יתברך הוא זה שהמליך אותו ושם אותו בתפקידו.
‘לב מלך ביד ה” פירושו שלמלך מעצמו אין לו בחירה חופשית לגמרי וה’ מחזיק בידיו לעשות כך או כך. המלך קיבל מאת ה’ תפקיד רם מעלה וחשוב ביותר וככזה הוא גם אחראי ומולך על הרבה מאוד אנשים והוא שולט בציבור ויש לו כמעט כוח בלתי מוגבל ולכן ה’ לא נותן בידיו לעשות כל מה שהוא רוצה.
אולם במקרים מסוימים כדוגמת פרעה מלך מצרים, ה’ נתן לו מרחב של בחירה שהיא חלקית ביותר והוא מצידו הרשה לעצמו להתחצף ולזלזל. בחמשת המכות הראשונות הייתה לפרעה אפשרות בחירה ולאחר מכן ה’ הכביד עוד יותר את ליבו והקשיח אותו וכבר לא הייתה לו בחירה.
ה’ הוא המלך!
גדול ככל שיהיה מלך או מלכה וכל סוג של מונרכיה שקיימת גם כיום, הם רק בשר ודם ובסך הכל בני תמותה, הם נשלטים על ידי כבוד הקדוש ברוך הוא שהוא ריבון כל העולם והוא המלך האמיתי. היה. הווה. יהיה.
אני ה’
“אֲנִי ה’ חֹקֵר לֵב בֹּחֵן כְּלָיוֹת וְלָתֵת לְאִישׁ כדרכו (כִּדְרָכָיו) כִּפְרִי מַעֲלָלָיו” (ירמיהו י”ז, י). וכעת אלינו עם ישראל. הבה לא נתבלבל יהודים יקרים וחביבים, גם הלב שלנו נמצא בידיו הנאמנות של כבוד בורא העולם. שהרי ה’ יתברך הוא זה שברא אותנו והוא גם זה המחייה אותנו, את זה כולנו יודעים. אבל האם אנו שטים את ליבו בבחינת ‘שויתי ה’ לנגדי תמיד‘? שהרי כבוד הקדוש ברוך הוא יודע הכל עלינו, על המחשבות והרגשות שלנו ויחד עם זאת נותן לנו את אפשרות הבחירה.
אם כך, גם ליבנו נמצא אצל הקדוש ברוך הוא, ולנו יש את אפשרות הבחירה. לב הוא מחסן הרגשות ושם המידות שלנו נמצאות.. וגם לנו ישנה ממשלה כזו או אחרת על בני משפחה חברים וכיוצ”ב – אז הבה נבנה עולם עם הממשלה הקטנטנה שלנו, והעיקר זו השמחה! כפי שמסביר רבנו הקדוש, רבי נחמן בסיפורי מעשיות, “מעשה משבעה קבצנים”, בו המלך מודיע לבנו כי ירד מן המלוכה ואף על פי כן עליו להמשיך ולהיות בשמחה, והמלך ימשיך לאוהבו כרגיל.
הֱיוֹת שֶׁאֲנִי חוֹזֶה בַּכּוֹכָבִים, וַאֲנִי רוֹאֶה שֶׁאַתָּה עָתִיד לֵירֵד מִן הַמְּלוּכָה
בְּכֵן תִּרְאֶה שֶׁלּא יִהְיֶה לְךָ עַצְבוּת כְּשֶׁתֵּרֵד מִן הַמְּלוּכָה רַק תִּהְיֶה בְּשִׂמְחָה
וּכְשֶׁתִּהְיֶה בְּשִׂמְחָה, גַּם אֲנִי אֶהְיֶה בְּשִׂמְחָה
גַּם כְּשֶׁיִּהְיֶה לְךָ עַצְבוּת, אַף עַל פִּי כֵן אֲנִי אֶהְיֶה בְּשִׂמְחָה
עַל שֶׁאֵין אַתָּה מֶלֶךְ
כִּי אֵינְךָ רָאוּי לִמְלוּכָה, מֵאַחַר שֶׁאֵינְךָ יָכוֹל לְהַחֲזִיק עַצְמְךָ בְּשִׂמְחָה כְּשֶׁאַתָּה יוֹרֵד מִן הַמְּלוּכָה
אֲבָל כְּשֶׁתִּהְיֶה בְּשִׂמְחָה אֲזַי אֶהְיֶה בְּשִׂמְחָה יְתֵרָה מְאד
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור