לא חייל צעצוע

העולם הזה הוא שדה קרב והחיים הם מלחמה מתמדת, ואנחנו לא חיילי צעצוע. אנחנו חיילים אמיתיים! ובמלחמה כמו במלחמה, משתמשים בנשק הכי טוב שיש.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 17.03.21

העולם הזה הוא שדה קרב והחיים
הם מלחמה מתמדת, ואנחנו לא
חיילי צעצוע. אנחנו חיילים אמיתיים!
ובמלחמה כמו במלחמה, משתמשים
בנשק הכי טוב שיש.
 
 
רבי חנינא בן דוסא מלמד, שכל המאריך בתפילתו אין תפילתו חוזרת ריקם (ברכות לב, ב). ומה זה אומר? שכל זמן שאנו בגלות זה בגלל שאנחנו לא מתפללים מספיק. לא מאמינים? זו כבר הוכחה לך שאינכם מאמינים בכוחה של התפילה. ואני לא מאשים אף אחד, כי זה לא משהו שמלמדים בבית הספר, ולרוב גם לא בבית. ובכלל, עניין זה לא שייך רק לדור שלנו אלא לאורך כל הדורות, עד לדורו של משה רבינו – עם ישראל אומנם עשו מעשים נפלאים וגדולים, חסדים עצומים וקיימו מצוות, אבל הם לא האמינו בכוחה של התפילה.
 
רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שהנשק העיקרי של כל אחד מאיתנו הוא התפילה (ליקוטי מוהר"ן א, ב). ואדם בלי תפילה, למה דומה? לאותו חייל מבולבל ומפוחד עד מוות שמוקף באויבים רבים חמושים בטנקים, טילים, מטוסי קרב משוכללים ומה לא?! והחייל המסכן הזה מפוחד ומבוהל מכיוון שאין לו (כך הוא חושב) נשק להילחם. אבל כמה שהוא טועה, הוא לא יודע באיזה נשק הוא מצויד. ולא רק, אלא שיש לו נשק הרבה יותר טוב מכל התחמושת והנשק של כל האויבים ביחד. והטרגדיה היא שלא רק שהוא לא יודע איך משתמשים בנשק הזה, אלא שהוא לא מאמין בו. וזה סיפור באמת עצוב.
 
ואנחנו, כשאיננו משתמשים בכוח האדיר שקיבלנו, בדיוק כמו אותו חייל. שהרי הגמרא אומרת לנו (שם): "אמר ר' אלעזר: גדולה תפילה יותר ממעשים טובים שאין לך גדול במעשים טובים יותר ממשה רבינו, ואף על פי כן לא נענה אלא בתפילה"! אתם מבינים? התפילה קודמת לכל, אפילו למעשים הטובים.
 
העולם הזה הוא שדה קרב והחיים הם מלחמה מתמדת. אין שום דרך להמתיק את העובדה המרה הזו. אולם הדרך היחידה להביס את האויבים שלנו – את היצר הרע וחילותיו ואת כל הפיתויים שמקיפים אותנו – היא להשתמש בנשק שקיבלנו: התפילה.
 
אל תחשבו שלי אין יצר הרע. אני נלחם בו ולא מוכן להיכנע ליצר ופיתוייו. מעולם לא הנחתי את הנשק מכיוון שעצם פעולה שכזו היא כבר סכנה גדולה. יש לי את החרב המאירה הזו, שלא רק שהיא מסנוורת את עיני האויב, היצר הרע שלי, אלא מבתרת אותו. והחרב הזו היא התפילה, הרבה תפילות.
 
לא פעם אני מוצא את עצמי חושב ומהרהר במושג "בחירה חופשית", ולא מזמן הגעתי למסקנה שהבחירה היחידה שלנו היא: האם להתפלל או לא? כשהרצון מהווה מרכיב חשוב במשוואה זו.
 
אולי הטבע מכתיב מצבים מסוימים, אבל תפילה היא מעל הטבע, היא זו שמכתיבה לו.
 
אחד החלקים החשובים בתשובה הוא להגיע למצב בו נעשה דברים טובים יותר מבעבר. אנשים מקבלים כל מיני החלטות וקבלות על עצמם, בעיקר כשראש השנה נושף בעורפם, אבל רובם מעולם לא משתנים למרות שקיבלו על עצמם לשנות פה ושם דברים בתוכם. התשובה שלהם לא הייתה מספיק טובה מכיוון שהקבלות הללו היו חלשות ולא באו ממקום אמיתי. קבלה אמיתית היא דבר שנעשה בכובד ראש ועם מחשבה מקדימה, עם ראיה קדימה. זו הבטחה להשתנות ולהשתפר. איננו יכולים להשתפר בכוחות עצמנו, זאת האשליה הכי גדולה שאדם נופל אליה. רק בכוחו של בורא עולם יש לנו את היכולת להשתנות ולהיות אנשים טובים יותר, כי אלמלא הקב"ה עוזרו – נופל בידו! בידיו של היצר הרע, כך מלמדים אותנו חז"ל. אנחנו צריכים את בורא עולם, אנחנו צריכים את העזרה שלו, ואת העזרה הזו אנו מקבלים בעזרת התפילה.
 
רבי חנינא בן דוסא אומר לנו לגבי רפואתו של אדם. "אני לא נביא וגם לא בן של נביא, אבל כשאני מסוגל להתפלל למען רפואתו של הזולת, אני יודע שהוא יחיה!". איך הוא ידע את זה? כי אם ניתנה לו הרשות להתפלל על רפואת הזולת אז בורא עולם בודאי ירפא את החולה, כי על פי טבע הבריאה התפילה מוכיחה שיש תוצאות אחרות בשטח – שיש שינוי! וזה יכול לבוא לידי ביטוי בכל תחום עליו נתפלל: רפואה, פרנסה, זיווג ועוד.
 
פעמים רבות אנשים באים אלי ומוחים: "כבוד הרב! התפללתי! באמת שהתפללתי! אבל אין תוצאות!"
 
ואני אומר, אין דבר כזה. עצם העובדה שזכית להתפלל אומרת שהיה פה שינוי, שיש פה תוצאות אדירות – שבורא עולם נתן לך את היכולת להתפלל. תמשיך, אל תרפה. אל תתייאש, השינוי בוא יבוא. התוצאה המדהימה תתגלה לך כהרף עין. כי בורא עולם רוצה שנתפלל על ה-כ-ל! ולכל דבר יש מניין תפילות, זו הסיבה שתפילה אחת לא משנה לנו דברים בפועל, אבל בשמים ועוד איך שהיא עושה שינויים אדירים! וכל דבר שאני משיגים בלי תפילה רק מזיק לנו.
 
לצדיקם הגדולים היו חיים קשים, מלאים בניסיונות ומבחנים שאנשים פשוטים לא היו מסוגלים לעמוד בהם. למה? כי בורא עולם רצה את התפילות שלהם! רבי נחמן מברסלב היה רק נחמן ולא יותר, אולם מה שהפך אותו לרבי נחמן (וכך הוא בעצמו אומר) היו התפילות שלו, ההתמדה שלו בעבודת השם שעיקרה הוא התפילה.
 
מטרת לימוד התורה היא ללמוד אמונה, ואמונה היא תפילה. זה אומר שתורה אמיתית צריכה להביא את לומדיה לתפילה כנה ואמיתית. אל תשמעו ליצר הרע שאומר שצריך להזדרז בתפילה גם אם הטיעון הוא שצריך עכשיו, אבל ממש עכשיו, ללמוד תורה. האריכו בתפילה! זה כלי אדיר ללימוד התורה ורזיה.
 
רבי נחמן סיפר מעשייה על "בעל תפילה" (בסיפורי מעשיות). בואו נהיה חלק מהאנשים המיוחדים של בעל התפילה. קיבלנו כלי נשק אדיר, חרב מיוחדת בעזרתה ננצח בכל מצב, כך לא נהיה חיילים נבוכים. אנחנו לא חיילי צעצוע, אנחנו חיילים אמיתיים ובעזרת הנשק שלנו נזכה להחיש את משיח צדקנו ואת הגאולה השלמה במהרה בימינו, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה