ולישרי לב שמחה
הסיבה הטובה(האמיתית) ביותר בעולם לא מצדיקה להיות בעצבות כי עצבות כתוב בשיחות הר"ן שהוא כמו מי שבא בכעס וברוגז כמו שמתרעם ומתלונן על הבורא יתברך על שאינו עושה לו רצונו"
התורה הקדושה קוראת ליעקב אבינו ע”ה לעיתים בשם “יעקב” ולעיתים בשם “ישראל”, למרות שנאמר לו שיותר לא יקרא שמו יעקב כי אם ישראל, אצל אברהם אבינו ע”ה מצינו שהקב”ה שינה את שמו של אברהם אבינו מאברם לאברהם והגמ’ במסכת ברכות (דף יג.) אומרת: “תני בר קפרא כל הקורא לאברהם אברם עובר בעשה שנאמר והיה שמך אברהם רבי אליעזר אומר עובר בלאו שנאמר ולא יקרא עוד את שמך אברם”, אולם יעקב אבינו ששמו שונה לישראל התורה חוזרת וקוראת לו בשמו הראשון -“יעקב”.
אולי היה אפשר לחלק ולומר שלאברהם קרא אביו תרח אברם, ואכן שמו שניתן ע”י תרח לעומת שמו שניתן לו ע”י הקב”ה, אבל ליעקב ה’ קרא “יעקב” כמבואר בפ’ רש”י תולדות על פסוק “ויקרא שמו יעקב” – הקב”ה “אני אקרא לבני בכורי שם “.
האור החיים הקדוש (בראשית מז כח) מקשה למה לעתים נקרא שמו יעקב ולעתים נקרא שמו “ישראל”? ומחדד יותר את הקושיא בכך שמסביר שלכלל עם ישראל קוראים “ישראל” כאשר עושים רצונו של מקום, ונקראים “יעקב” כאשר להיפך ח”ו, אבל על יעקב אבינו שהיה צדיק בכל מעשיו ואיך שייך אצלו בחי’ “יעקב” הרי היה עושה רצונו של מקום תמיד?
ומתרץ “האור החיים” הקדוש תירוץ נפלא מאוד ומוסר עצום מאוד לכל אחד מאתנו: כל זמן שלא היה ליעקב שום עצבות ויגון זכה לשלמות הקדושה והטהרה וממילא היה בבחינת בבחינת שבת וזכה לנשמה יתירה שמכונה “ישראל” וכאשר יארע שם דבר מבחי’ העצב והיגון, זאת אומרת כאשר יעקב אבינו לפי’ בחי’ וקדושתו לא היה בשמחה –יוצאת ממנו הנשמה היתירה ומאבד את השם “ישראל”.
כל אלו דברי קדשו של האור החיים הקדוש שמהם רואים עד כמה חשובה ועצומה מעלתה של השמחה כמו שמסביר מו”ר של בשיחותיו שיעקב אבינו כל זמן שהיה בצער על בנו יוסף לא זכה לרוח הקודש ומכאן נלמד שאפי’ הסיבה הטובה(האמיתית) ביותר בעולם לא מצדיקה להיות בעצבות כי עצבות כתוב בשיחות הר”ן שהוא כמו מי שבא בכעס וברוגז כמו שמתרעם ומתלונן על הבורא יתברך על שאינו עושה לו רצונו” אף שהדברים הללו לא נאמרים ח”ו בשום אופן על יעקב אבינו ע”ה)
כמו”כ מבואר במקומות בלי שיעור בדברי רבינו ומוהרנ”ת, שכל הריחוק מעבודת ה’ וכל שורש החורבנות והנפילות הכל מקלקול השמחה וחלישות הדעת והעצבות, וכאן אפשר לראות בפירוש בתוה”ק ובדברי האוה”ח הק’. שהרי השם “יעקב” מסמל את מצב עם ישראל כאשר אינם עושים רצונו של מקום ח”ו, וידוע שמעשה אבות סימן לבנים .
עוד רמז שאפשר לבאר דברי האוה”ח הק’ הנ”ל, על פי מה שכותב רבינו נחמן (ליקו”מ ח”ב סי’ כב’): “וכל החולאת הבאים על האדם כולן באים רק מקלקול השמחה וידוע שיעקב אבינו היה הראשון בעולם שהיה חולה. וע”פ זה נבין את הפסוקים “ויהי אחרי הדברים האלה וכו’- הנה אביך חולה” ואח”כ כתוב “ויגד ליעקב הנה בנך יוסף בא אילך ויתחזק ישראל וישב על המטה”, כאשר היה “יעקב” שכב במיטתו חולה נקרא הוא בשם “יעקב”, וכאשר מתחזק בשמחה נקרא הוא בשם ישראל, בבחי’ “ויתחזק ישראל “.
יהי רצון שנזכה להתחזק בשמחה תמיד, ותמיד נהיה בבחי’ עושים רצונו של מקום.
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור