מפניני פרשת תצוה

תורתנו הקדושה שהיא תורת חיים תרתי משמע גם חיים במובן של לחיות בה וגם שנותנת לאדם את המהות של התכלית שהם החיים בעצמם.

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 25.02.21

ואתה תצוה!"

 

מפניני פרשת תצוה

 

"וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד" (שמות כז כ)

 

תורתנו הקדושה שהיא תורת חיים תרתי משמע גם חיים במובן של לחיות בה וגם שנותנת לאדם את המהות של התכלית שהם החיים בעצמם.

 

מפרשת השבוע אנחנו לומדים ייסוד עיקרי וחשוב שבו עלינו לדעת ולהבין שלפני שמבקשים ממשהו לבצע משהו, עלינו לעשותו לפני כן ולשמש דוגמא, ולא סתם להפריח מילים באוויר, סיסמאות יפות שעפות ופורחות ואין להן שחר ותכלית.

 

"ואתה תצוה!"

 

בפרשת השבוע הקדוש ברוך הוא מבקש ממשה רבנו לומר לבני ישראל לתרום שמן זית למאור. כלומר השם יתברך פונה למשה ואומר לו "אתה תצוה". נשאלת השאלה, מדוע השם פנה למשה ואמר לו "אתה" בעוד שיכול היה לומר "משה צווה את בני ישראל.."

 

התשובה נועצת בתוכה ומקפלת את הרעיון המרכזי של חיינו, בכך שאנחנו בעצמנו צריכים להוות דוגמא לאחר.

 

 

דוגמא אישית!

 

משה רבנו, אתה רוצה שעם ישראל יתרמו? ובכן, עליך בתור מנהיג ובכלל כראש העדה לשמש דוגמא, אז קודם עשה זאת אתה בעצמך. קודם אתה. קודם תקיים אתה ורק אחר כך תדרוש מאחרים. תשמש להם דוגמא אישית!

 

עלינו להבין את זה כיסוד לחיים כל מצב בחיים, בין הורים לילדיהם, מחנכים ורבנים לתלמידיהם, מנהל עבודה לעובדים – ובכלל בכל יחס וסוג של תקשורת כזו או אחרת, עלינו להנהיג "נאה דורש נאה מקיים". אם אתה מבקש ממני משהו לעשות – דרוש בראש ובראשונה זאת גם מעצמך! ואם אינך עושה זאת, כיצד אתה מצפה שאני אעשה זאת?!

 

אותו כנ"ל בחינוך ילדים. הורים מבקשים מילדיהם דברים שהם בעצמם לא עושים. אז מה הפלא שהילדים מתמרדים ולא שומעים בקולם? כי הם מזהים את הסדק..

 

 

כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם

 

בספר משלי אותו כתב החכם באדם, הלוא הוא שלמה המלך ע"ה, נכתבו מספר הסברים יפים למשפט הנ"ל, הבה נבחן אותם:

 

1.         רש"י – "כמים" – הללו הפנים שאתה מראה לתוכן הן מראות לך "כן לב האדם לאדם" – חברו לפי מה שאדם יודע שחבירו אוהבו כן הוא מראה לו פנים. זאת אומרת אם אתה לא מחייך לאחר ומכבד אותו, כיצד הינך מצפה לקבל יחס הולם בחזרה?

2.         "כמים הפנים". בספרי הנפש מתואר בצורה יפה כיצד משתקפי פניו של האדם כאשר הוא מביט במים צלולים.. כך גם המראה של זיו פנייך. האם אתה מחייך לכל אדם? מקדים לומר שלום? או פרצוף תשעה באב ומחכה שכולם יאמרו לכבודו שלום..? כשם שמים הם סוג של השתקפות, מראה כך גם הנפש שלך פנימה!

3.         "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם", הלב שולח מרוצת הדם אל כל האיברים ומחיה את כולם, וכל האיברים מחזירים את מבחר הדם אל הלב, נמצא הלב נותן אל האדם בחזרה מה שקבל ממנו, והוא דומה כמים שהרואה בם יראה פניו, שהפנים שיתנו המים אל עין הרואה הוא עצמו הפנים שקבלו מצורת האדם העומד לנגדם, כן מה שיקבל הלב חוזר ונותן. והנה הלב מגיד לאדם מה שיחו, כי כל כחות האדם יתראה צורתם בלב, וע"כ הוא החוזה בכל כחותיו ומנבא לו טוב או רע, כמו שצורת פני האדם יתראה במים, ויש לו נמשל אל הלב הכללי של הגוף הכללי, כמו המלך שהוא לב במדינה, הת"ח שהוא לב העדה, שמה שיתנו אל המלך מסים וכדומה ישובו ויקבלו, כמו שיקבלו האיברים מן הלב אשר השפיע לו, וכן מה שיתנו להחזקת ת"ח יקבלו השפע בזכותו. וה' הוא לב הבריאה, וכפי שיכינו מעשיהם יתנו אותך לגבורה של מעלה להשפיע עליהם שפע ברכה, וציון היה לב א"י, והשפע שהביאו אל ציון והבהמ"ק חזר אל העם, כמ"ש כי שם צוה ה' את הברכה, וכדומה.

הלב החשוב הוא האיבר האחראי על הרגשות. האם יש לך לב חם ואוהב? האם אתה מלא ברגשות טובים? האם אתה מכבד את הזולת, חס ומרחם? האם אתה בעצמך מקיים את מצוות אהבת לרעך כמוך.. ובכן, זהו – נאה דורש נאה מקיים!

4.         מצודת דוד "כמים" – כמו דרך המים מראים את הפנים בדומה להפנים המסתכלים בה, אם שוחקות שוחקות ואם עצבות עצבות, כן לב האדם לאדם, אם לבו טוב על חבירו ייטיב גם לבו ואם רעה תרע גם היא.

דוגמא נוספת להשתקפות הפנים במים שהם צלולים ושקופים ניתן לראות מה קורה פנימה..

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה