ט”ו בשבט – זמן מצוין להתחדשות ולהתרעננות

האדם הוא נזר הבריאה, וכפי שאומר ר' נחמן, "כל העולם לא נברא אלא בשבילי" אז וודאי שכל העולם נועד לשרת את האדם כדי שיגיע לתכלית כראוי.

4 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 09.01.22

כוחות רעננים נטעים גם באדם, עץ השדה.

“כי האדם עץ השדה” (דברים כ, י”ט). כי וודאי שכל מה שמתחולל באילן-מתרחש גם באדם, שהרי האדם הוא נזר הבריאה, וכפי שאומר ר’ נחמן, “כל העולם לא נברא אלא בשבילי” אז וודאי שכל העולם נועד לשרת את האדם כדי שיגיע לתכלית כראוי.

בעל “זיכרון שמואל”, כותב שבו “יורד שפע התחדשות גדול מאד על הנשמות בעולם הזה, ומקבלים כוחות חדשים ומתחילים לצמוח בחיות חדש“.

אם כך, אלו כוחות מתעוררים גם באדם? זו שאלה מתבקשת!

שימו לב היטב, כוחות של : צמיחה וגדילה , לבלוב ופריחה, העצמה , התחדשות , התעוררות , רעננות , רצונות טובים וכוח רצון , שפע חדש הן רוחני והן גשמי , תקווה ואופטימיות , דף חדש. כל השפע הזה ויותר יורד בחמישה עשר בשבט.

כעת נשאל שאלה נוספת מתבקשת לא פחות, איך וכיצד ניתן לקבל את כל השפע הנפלא והעצום הזה? מה בעצם צריך לעשות? שהרי הדברים ידועים כפי שאומר אותם האר”י ז”ל; שכל חג וחג יורד השפע האלוקי הרוחני של אז, כלומר מושפעים אותם שפעים והם יורדים לעולם. אלא מה, מי שזכאי ומכין כלי לקבל את השפע מקבל וזה גם בהתאם לרמתו הרוחנית והקיבולת שהכין.. מי שלא השפע חומק לו מבין הידיים, ודעו לכם קוראים נכבדים, יותר ממה שהעגל רוצה לינוק, הפרה רוצה להניק – כלומר הקדוש ברוך הוא מתאווה, שש ושמח לתת שפעים הן רוחניים והן גשמיים ובלי סוף.. רק תבקשו, תתפללו, תברכו כראוי, תצרו כלי , תבנו אותו תכינו קיבולת לקבלת השפע!

כל יסודות הבריאה בנויים מארבעת היסודות

אש, רוח, מים, עפר. כמו האדם, כך העץ משתמש לצורך התפתחותו בכל אותם ארבעת היסודות:

האש – היא חום השמש שמחמם אותו, וגם האדם זקוק לשמש, אנטרקטיקה אזור בלי שמש, בלי חיים וחיות, מעט אסקימוסים ופינגווינים שחיים שם, ממש צל מוות. השמש מעניקה לנו ויטמין די החיוני מאד, השמש נעימה, מלטפת ומרגיעה. כייף לצאת למפרסת או לגינה ליהנות מחומה ואורה.

הרוח – שנושבת ומחזקת אותו. שתיל שנשתל באדמה פורייה ודשנה יצמח להיות עץ איתן, לעומתו, שתיל הצמח וגדל באדמת לס יגדל להיות עץ שכל רוח תעיף אותו ותשבור אותו. הנמשל מובן. מלמד ר’ נחמן שכך הם גם כוחות הנפש והסביבה שבה גדל האדם, אם היא איתנה, וטובה, מחבקת חמה ואוהבת יהיו לו כוחות בנפש וגם אם תהיינה סערות בחוץ, זה לא ישבור אותו, הוא יוכל לדלג מעליהן ולהמשיך הלאה, קדימה בכוחות מחודשים.

המים – השקיה ויניקת העץ. התורה משולה למים שהיא מקור החיים. בלי מים אין חיים, ראה ערך מדבר. גם גופנו מכיל 70-80% נוזלים שבכללם הדם שמוביל חמצן והכרחי לחיים.

העפר – מקום גידולו. “מן העפר באת ואל העפר תשוב”, האדם בתחנה הסופית נטמן באדמה. הלוואי כל ע”י יזכה לחיות בארץ הקודש שהיא מקודשת ומבורכת מכל ארצות העולם, ושבה עין השם יתברך מאחריתה ועד סופה. הצדיקים אומרים במפורש שבא”י ישנה הגנה מיוחדת על עם ישראל, מה שאין בשום מקום אחר בעולם. ומה שהיה הזוי לפני משנה שאמרו שיסגרו השערים ולא יוכלו לעלות לכאן, כיום נשמע נהיר ומובן לאור המצב הגלובאלי. פניה זו מוקדשת לאחינו שבגולה, עשו עלייה לא”י! רק היא מוגנת בעבורנו. המקום של כל היהודים, יהיו מי שיהיו, זה ישראל בלבד.

כשהאדם עושה מצוות ומעשים טובים, “כאשר הוא שתול על פלגי מים”  ונטוע ברוחניות, אזי הוא פועל נכון וארבעת היסודות מתחברים אליו ומסייעים להתפתחותו ואז הוא חי בהרמוניה ובשלווה לא רק עם עצמו, יש לו יישוב הדעת ונחת אלא גם עם הסביבה שלו.

לא הרבה יודעים אבל..! ישנו סוד גדול שיורד בט”ו בשבט..

כותב רבי נתן מנימירוב, “בראש השנה לאילנות, חמשה עשר בשבט, יוצאים ניצוצות קדושים, נשמות קדושות, מעומק הקליפות”. חודש שבט זמן מסוגל לחזור למוטב, לצאת ממעמקי העוונות, ולשוב להשם יתברך בעזרת ובהתקשרות לצדיק האמת, ה”בעל כח גדול”, המתפלל עבורנו תפילה בבחינת דין.

לכן בבואנו לאכול , לפני כן תתרכזו בברכה עצמה. כאשר אנחנו נגשים לברך – תתבוננו בפרי, בירק בשפע שיש לנו על השולחן. זה לא מובן מאליו, תתפעלו ממנו, תודו לשם יתברך! תשמחו בזה. תפארו את שולחן החג שלכם במינים שונים של פירות, ירקות וכן גם פרחים ועלים ירוקים. זה החג של האילנות, הבריאה כולה, של הטבע, של היבול, העצים, העלים האדמה – וכל זה כאמור נברא עבורו, אז בשורות ההתחדשות גם נמצאת בנו. תודו לבורא העולם ותשמח בזה מאד. רוצים לאכול תפוח? עצרו רגע! אל תתנו ישר ביס! חכו.. התבוננו בתפוח. בצבע האדום העסיסי והמרהיב שלו, בטעם המתקתק הניתז, בוויטמינים.. ושום דבר לא מובן מאליו! זכינו לראות את הצבע –העין עובדת והתפקוד המוחי תקין ואנחנו לא עיוורי צבעים  כבר כמה יש להודות ולשמוח.. הבורא נתן צבע בפירות ובירקות כדי שיגרו אותנו לאכילה – האין זו רחמנות? תארו לעצמכם שהיו לבנים או שקופים? מי היה רוצה בכלל לטעום.. ריח התפוח – ב”ה אנו מריחים יש חוש ריח תקין. חולי קורונה מדווחים שאחד מהסימפטומים הסתלקות חוש הריח האוכל נהיה טפל ואין חשק לאכול כלום כי זה פשוט לא טעים.. תתבוננו תודו תשמחו ואח”כ תברכו – ותוכלו להוציא נשמות מעומק הקליפות. דיינו.

בתלמוד הבבלי נמצא ברכה יפיפה בהקשר של חמישה עשר בשבט :

אִילָן אִילָן בַּמֶּה אֲבָרֶכְךָ – אִם אוֹמַר לְךָ שֶׁיְהוּ פֵּירוֹתֶיךָ מְתוּקִין –  הֲרֵי פֵּירוֹתֶיךָ מְתוּקִין – שֶׁיְהֵא צִלְּךָ נָאֶה –  הֲרֵי צִלְּךָ נָאֶה – שֶׁתְהֵא אַמַּת הַמַּיִם עוֹבֶרֶת תַּחְתֶיךָ – הֲרֵי אַמַּת הַמַּיִם עוֹבֶרֶת תַּחְתֶיךָ – אֶלָא יְהִי רָצוֹן שֶׁכָּל נְטִיעוֹת שֶׁנוֹטְעִין מִמְךָ יִהְיוּ כְּמוֹתְךָ

ואנחנו נבקש ונברך, אזובי הקיר, שנזכה להיות כמו אבותינו ואמותינו הקדושים לעילא ולתפארת.. שהם הפאר והיסוד וההוד וההדר של כל ע”י.

תכלית האדם היא מה שאומר דוד המלך, “וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם, אֲשֶׁר פִּרְיוֹ יִתֵּן בְּעִתּוֹ וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל, וְכֹל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה יַצְלִיחַ” (תהילים א, ג).

כלומר, שידמה לעץ פרי, נותן פרי, שכל מעשיו להשפעה ולתועלת. עץ סרק או עץ בוסר ללא פירות הוא נמשל לאדם ללא משפחה וילדים וללא תכלית וקיום תורה ומצוות שהוא מהלך כחי המת.

יש להשתדל לאכול פירות וירקות שהשתבחה בהן א”י ולא טורקיה, כלומר שגדלו וצמחו פה. ולברך ברכת הנהין, “מגע אש” :

מזונות – (פרנסה) ויהי רצון שבזכות ברכת “בורא מיני מזונות”, נבקש מבורא עולם שירעיף על כל בניו אהוביו מזונות ופרנסה בשפע ובקלות.

פרי הגפן – (זיווג) ויהי רצון שבזכות ברכת “בורא פרי הגפן”, נבקש מבורא העולם שיחיש במהרה את התגשמות הנאמר “ענבי הגפן בענבי הגפן דבר נאה ומתקבל”, וכל הזקוקים לזיווג יזכו במהרה לשידוכים הגונים וטובים.

פרי העץ – (זרע קודש בר קיימא) ויהי רצון שבזכות ברכת “בורא פרי העץ”, נעתיר להשם יתברך שיזכו בני ישראל בפירות טובים ומתוקים, וכל המייחלים להיפקד בילדים, יתברכו במהרה בבנים ובנות בריאים ושלמים וצדיקים.

פרי האדמה – (בריאות) ויהיה רצון שבזכות ברכת “בורא פרי האדמה” נבקש מבורא העולם על אריכות ימים ושנים על פני האדמה לכל בניו ובנותיו אהוביו, והזקוקים לרפואה שלמה יושעו בקרוב בבריאות הגוף והנפש, והבריאים תתמיד בריאותם עד 120.

שהכל – (לכלל ההצטרכויות)  ויהי רצון שבזכות ברכת “שהכל נהיה בדברו” נייחל להשם שבניו ובנותיו אהוביו יתברכו בכל הישועות הנזקקות להם, וימלא הבורא כל משאלות לבם במידה טובה, ישועה ורחמים.

תפילה לאכילה בקדושה – “אבינו אב הרחמן, שנזכה באכילת פירותיך בקדושה ובטהרה, שתאיר לנו בהארת הרצון, בהארת הנועם העליון, עד שנזכה לכסוף ולהשתוקק מאד אליך ברצון מופלג, אשר יוציא אותנו מגשמיותנו לגמרי”

רוחמה אפרתי B.A בפסיכולוגיה ותקשורת, Master & Trainer NLP  תת מודעי קליני רפואי, מרצה בכירה, מעבירת סדנאות וערבי הפרשת חלה. לפרטים: 054-2176644

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה