טיפים לראש השנה

השנה החדש כבר ממש בפתח ואם אתם מרגישים שאתם עדיין לא מוכנים, אז רוחמה אפרתי הכינה לכם כמה טיפים טובים, מועילים ומושקעים לראש השנה, עצות מקסימות והנהגות נפלאות.

5 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 25.09.19

תחילת שנה, ראש השנה… בעצם, כל חגי תשרי הנפלאים והקדושים, ימים מלאי הוד ויראה, ימים של עשייה רוחנית וגשמית, פרטית וכללית, בין אדם למקום ובין אדם לחברו. אל תשכחו שהמלך בשדה והוא קרוב לכולנו, לכל מי שקורא לו באמת, לכל מי שמחפש אותו, מצפה לו ומתפלל אליו. אלה ימים של יכולת אדירה לשנות את חיינו על הצד הטוב ביותר, וזו סיבה מספיק טובה לארגן את כל הטיפים שאני מכירה ולתת לכם מתנת חינם לכבוד השנה החדשה!

 

ורגע לפני שמתחילים, הדבר הכי חשוב בימים אלה הוא לדעת לבקש סליחה! מבורא עולם, מהסובבים אותנו, ממי שפגענו בו וכן הלאה. אל תתביישו, בקשו ותיראו ישועות!

 

טיפ מספר 1 – אחד מראשי התיבות של חודש אלול – אני לדודי ודוד לי, המשפט מתחיל במילה "אני" כלומר, שהשם יתברך רוצה שנפנה אליו, שנראה נכונות ונעשה את הצעד הראשון ואז נקבל עזרה. אנחנו צריכים לרצות ולעשות. רצון טוב לחזור בתשובה באמת! וזה לא רק בחודש אלול, אלא גם עכשיו, בשנה החדשה – בכל יום מימיה!

 

טיפ מספר 2 – "אל מלך יושב על כיסא רחמים ומתנהג בחסידות מוחל עוונות עמו .. מעביר ראשון ראשון… מרבה מחילה לחטאים.. וסליחה לפושעים.." – איזה משפט חזק! הקב"ה יושב על כיסא רחמים וחסידות, מעביר אותנו בדין – לא תנצלו את ההזדמנות?

 

את עבודת הנפלאה של לבקש סליחה ומחילה נעשה באופן הבא: (לפי מה שהרב שלום ארוש מלמד) אך לפני כן יש לומר את הנוסח הבא: "הריני מקשר/ת את עצמי בהתבודדות זו, בתפילה זו אל השם יתברך, לשפוך שיחי לפני בוראי במילים שלי, לכל הצדיקים האמיתיים שבדורנו ולכל הצדיקים האמיתיים שוכני עפר קדושים באשר המה, ובפרט לרבינו הקדוש, צדיק יסוד עולם נחל נובע מקור חכמה רבנו נחמן בן שמחה ובן פייגא זכותם תגן עלינו ועל כל עם ישראל. אמן" (ניתן לומר את הנוסח הזה לפני כל דבר ודבר – נתינת צדקה, בישול לכבוד שבת, קניית בגד וכן הלאה).

 

טיפ מספר 3: סדר הימים – בשבוע-יום האחרון של השנה יש לעשות תשובה לפי אותו היום. למשל יום ראשון אחרון של השנה כנגד כל ימי הראשון של כל השנה שחלפה, יום שני כנגד כל ימי השני וכן הלאה.

 

טיפ מספר 4: שבתות וחגים – לעשות תשובה בשבת האחרונה על כל השבתות שעברו ועל החגים. האם קיבלתי אותם בזמן? האם קיבלתי בשמחה ובסבר פנים טובות? האם השתדלתי והקדשתי מעצמי? האם דקדקתי במצוות? האם התלבשתי יפה והכנתי את עצמי לקדושה? האם ניתן לשפר?

 

טיפ מספר 5: תשובה לפי האיברים בגוף – לעבור איבר איבר בגוף ולהתבונן. למשל, נתחיל מהראש, מהמוח – האם חשבתי מחשבות טובות, ומה זה עורר בי, אילו מידות? האם שמרתי על העיניים שלי שהן סרסורי העבירה? האם קידשתי את שבעת הקנים – עיניים, 2 נחיריים של החוטם, 2 אוזניים, ופה? האם שמעתי דברים טובים? התרחקתי מלשון הרע ורכילות? פה – האם אכלתי אוכל כשר בהידור? לעסתי את האוכל לאט ובמתינות? האם ברכתי בכוונה, ידיים – נטילת ידיים כמו שצריך, כתבתי דברים טובים, בישלתי אוכל טוב, רגליים – האם הוליכו אותי למקומות טובים. איברים פנימיים – האם הלב היה תמיד נקי? האם הלב מחובר רק לבורא עולם או גם לתאוות שלי ח"ו? וכן הלאה.

 

 

האם אכלתי כראוי לאט ובמתינות?…

 

טיפ מספר 6: תשובה לפי מידות – רצוי להשתמש בספר המידות של רבי נחמן מברסלב ולעבור מידה מידה ולראות איפה היא נמצאת אצלי. למשל : מידת האהבה – האם אני מספיק אוהב'ת ומכבד'ת את עצמי? איך אני אוהב'ת את הזולת? איך זה בא לידי ביטוי? האם יש בי מידת חסד ונתינה או שאני רק מצפה לקבל או נותנת על מנת לקבל? האם אני באמת אוהב/ת אותו או את האינטרס שלי? כעס – כמה כעסתי? כי ידוע, שברגע שאדם כועס הנשמה הקדושה שלו מסתלקת ונכנסת הסטרא אחרא (הצד האחר, צד הטומאה), שלטון זר. נבקש שבורא עולם ייתן לנו כוחות טובים לעבוד אותו, להאמין באמונה שלמה שהכל ממנו והכל טוב ואין עוד מלבדו! בספר המידות מוצגות כל המידות לפי סדר ה-א"ב וזה מאוד עוזר.

 

טיפ מספר 7: התבודדות – זו המעלה העליונה מן הכל, כפי שאומר רבי נחמן מברסלב לכן נצלו אותה היטב ביום האחרון של השנה, בראש השנה, בחגי תשרי הנפלאים ובכלל – בכל יום של החיים עצמם! אתם לא מתארים לעצמכם מה היא מסוגלת לחולל בנשמה שלנו, בחיי היומיום, בדברים בהם אנו עוסקים, בקשרים עם הסובבים אותנו, בעבודה וכן הלאה. ההתבודדות (התפילה האישית) היא אחת העצות הכי עצומות שרבי נחמן נתן לנו, כי היא המשפט שאנו עושים לעצמנו כאן למטה, וכשיש משפט (דין) למטה אין דין למעלה! בקשו מבורא עולם הכל, דברו איתו, ספרו לו, שתפו אותו, ואל תשכחו – שני ימי ראש השנה הם ימי ההמלכה שלו, לכן בקשו להמליך אותו עלינו בדעת, בשכל, בלב, באמונה, ברוחנו ובנפשנו, בכל מאודנו ובכל הווייתנו!

 

טיפ מספר 8: קברות צדיקים – ידוע שזו מעלה גדולה ללכת לקברות צדיקים ולבקש מהצדיקים שיהוה מליצי יושר וסנגורים עלינו ועל כל עם ישראל.

 

טיפ מספר 9: להדליק נר לעילוי נשמת צדיקים – למשל, רבי נחמן מברסלב, רבי יהודה זאב ליבוביץ בן יחיאל צבי, רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זיע"א, האבות והאימהות הקדושים ועוד צדיקים שאתם אוהבים ומחוברים אליהם.

 

טיפ מספר 10: ספר תהילים – בשני ימי ראש השנה מומלץ לקרוא את כל ספר התהילים ואת ספר שמות הצדיקים, על כך אומר רבי נחמן שעצם הזכרת שם הצדיק כבר מעוררת זכות.  

 

יש לומר את התיקון הכללי ביום ראשון הקרוב כ"ט אלול תשעט 29.10.19 למניינם, בשעה 12.00 בדיוק ביחד עם כל עם ישראל באמירת התיקון העולמי באומן ובעולם כולו, וככה מתחברים כולם ביחד ולצדיק רבי נחמן מברסלב.  יש לתת צדקה לפני כן וכדאי ליטול ידיים.  

 

טיפ מספר 11: חשוב מאוד להיות שמחים בכל ימות ראש השנה, לחייך הרבה לדבר דיבורים נעימים טובים ומתוקים של אמונה ולא דיבורי סרק ובטלים תזכרו שהכל הולך אחרי הראש, כך אומר רבי נחמן. ככל שנוסיף קדושה, טהרה, צניעות, שמחה, אמת אמונה – כך תהיה לנו שנה טובה מבורכת מוצלחת פורייה בריאה מתוקה. שנזכה ב"ה לכל הישועות ולגאולה השלמה באהבה רחמים וללא ייסורים. שנת שלום ואהבה עם מידות טובות, לזכור תמיד את הסוד הגדול – חיבור הענף לשורש. אנחנו מחוברים תמיד לחיי החיים. כל מחשבה, דיבור ומעשה-פעולה כדאי לחבר לשורש, לבורא העולם. "תחזק בשורש אז גם האור יבוא לפרטים!"כפי שאומר המקובל הרב יעקב עדס שליט"א.

 

 

תהיו שמחים ודברו דברים טובים ונעימים, כי הכל הולך אחרי הראש…

 

בראש השנה נידונים על כל העניינים של השנה הקרובה ואלו שאחריה, מה יהיה לעתיד, בעולם הזה ובבא, נידונים גם לדורות שלי, וצריך לקחת ברצינות את קרבת השם בכל לב ובכל נפש כי זה לא רק ימין דין אלא של קרבת השם. הגמרא אומרת שבעשרת ימי תשובה השם קרוב אלינו יותר, לכן צריך לנצל את הקרבה הזו. "יידרשו השם בהימצאו כי ראו בהיותו קרוב". הקב"ה תמיד נמצא, אבל עכשיו יותר קרוב. כמובן שהיצר הרע רוצה לקחת לנו את זה – לא רק את העולם הבא אלא גם את העולם הזה על ידי שלא ייתן לנו להתענג על קרבת השם ולהתקרב אליו. אל תיתנו לו את המתנה הזו!

 

טיפ מספר 12: זה בידיים שלנו! להתעורר ולהתחדש, לא ליפול ברוחנו ולהמשיך תמיד הלאה! תמיד לעשות התחלה חדשה, גם אם צריך לעשות אינספור התחלות חדשות ביום! כך גם נהג רבי נחמן מברסלב. זה היה הסוד ההצלחה שלו!

 

טיפ מספר 13: יסוד האמונה, הבסיס – שיש בורא לעולם. במעמד הר סיני הבורא התגלה לעם ישראל בשנת 2453 לבריאת העולם וכיום אנחנו בשנת 5780 לבריאת העולם. מעמד הר סיני הוא עובדה שהתרחשה! ואת הכל ברא הקדוש ברוך הוא! ושלא יספרו לכם אחרת!

 

טיפ מספר 14: הרצון מהווה פרמטר מאוד חשוב בכל דבר בחיים, ובעיקר כשמגיעים למצוות התשובה. ותשובה היא, בפשטות היא לעזוב את החטאים, לסור מדרך הרע ולעשות טוב, ללכת בדרך הטובה והנכונה עם בורא העולם ועם הסובבים אותנו. כי כל התשובה בעיקרה נמדדת בין אדם לחברו.

 

טיפ מספר 15: – לזכור את הדברים הבאים ועל ידי זה להיות אנשים שמחים ומאושרים – א. הקב"ה לא מצפה מאיתנו שנהיה משה רבינו, אבל בהחלט מצפה שננסה ונרצה לחזור בתשובה ולהתקרב אליו יתברך. לרצון יש משמעות מאוד חשובה מהותית וחיונית בכל התהליך. ב. רבי נחמן מברסלב אמר משפט חכם מאוד: "גם מעט מאוד מן האור מסלק הרבה מאד מן החושך" –גם מעשה קטן של חסד, מצווה, אמירת התיקון הכללי, מילה טובה, התבודדות ועוד – הכל המצטרף למכלול שלם של עשייה נאצלת, חיובית, בונה, ומקרבת את הגאולה הכללית והפרטית.

 

 

המאמר מוקדש לעילוי נשמת אמי עטרת ראשי ברכה כתון בת שרה ז"ל תנצב"ה מנוחתה עדן אמן, ולהבדיל, לכל עם ישראל וחזרה בתשובה באהבה ברחמים וללא ייסורים ולהמלכת מלך מלכי המלכים הקב"ה על כל עם ישראל, ביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד.

 

 

* * *

רוחמה אפרתי – B.A בפסיכולוגיה ותקשורת. -Master NLP קליני רפואי בטיפול לפחדים וחרדות, כאב, בעיות נפשיות ופיזיות, טראומות ועוד. מרצה בכירה. לפרטים 054-2176644 ruchama_ef@netvision.net.il

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה