אוזני המן | פרשת השבוע בשלח

עמלק הוא התדר המרעיש את המציאות ומפר את האיזון התלוי באוזניים, אוכלים אותו כדי לפרמט את התוכנה שלנו שנוכל להתחיל להקשיב מחדש לקולו של מרדכי היהודי

2 דק' קריאה

אהרון פריבר

פורסם בתאריך 06.02.20

שלוש פעמים נזכר בתנ"ך מלחמת עמלק בישראל. פעם ראשונה בפרשתנו, פרשת בשלח, כשיצאנו ממצרים. פעם שנייה לפני כניסתנו לארץ ישראל, פעם שלישית בזמן מלכות שאול, כשנתבקש על ידי שמואל להשמיד את עמלק. והנקודה המעניינת והמרתקת בהקשר זה היא, שבכל שלושת הפעמים הוא נזכר בהקשר של חוש השמיעה, עמלק קשור לאוזניים!

 

פעם ראשונה כתיב וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם… וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ..  יוצאים ממצרים, והאויב המושבע שלנו יוצא למתקפה, והקב"ה אומר למשה לכתוב בספר את מה שעתיד להיות במערכה נצחית זו, והוא גם אומר לו להעביר ליהושע מסר בעל פה, דרך האוזניים, הכתיבה והקריאה לא מספיקים כאן, בשביל להילחם בעמלק, יהושע, שהוא כל אחד מאתנו, כל מי שמגדיר עצמו תלמיד של משה רבנו, חייב לשמוע,  לפתח יכולת הקשבה.  

 

בפעם השניה מגיע עמלק כשהוא שומע שישראל מתעצמים לפני כניסתם לארץ וַיִּשְׁמַע הַכְּנַעֲנִי מֶלֶךְ עֲרָד ישֵׁב הַנֶּגֶב כִּי בָּא יִשְׂרָאֵל דֶּרֶךְ הָאֲתָרִים…. וַיִּשְׁמַע ה' בְּקוֹל יִשְׂרָאֵל.. גם כאן נזכר חוש השמע כנושא מרכזי בפרשיה, עמלק שומע על התעצמות ישראל, הוא משתמש באוזניים כדי להילחם בישראל, ובעקבות כך ישראל מתעוררים להבין את גודל הצרה וצועקים לעזרה שמייצרת להם גלגל הצלה.

 

הפעם השלישית בו נזכרת מלחמת עמלק במקרא, והיא גם הפעם המרכזית, זו הפרשיה של שאול, שם חוש השמע מככב כמעט בכל פסוק. זה מתחיל עוד בבסיס סיפור ההמלכה, שם נאמר  "וַתִּצְלַח רוּחַ אֱלֹהִים עַל שָׁאוּל בְּשָׁמְעוֹ…" שאול שומע שנחש העמוני מבזה את ישראל והקשבתו העמוקה מעוררת בו רוח הממשיכה עליו שפע אלוהי של גבורה.

 

בשלב הבא ישראל מבקשים מלך והקב"ה נענה וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל הִנֵּה שָׁמַעְתִּי בְקֹלְכֶם, והוא מתרה בהם עם קבלת הבקשה אִם תִּירְאוּ אֶת ה' וַעֲבַדְתֶּם אֹתוֹ וּשְׁמַעְתֶּם בְּקֹלוֹ וְלֹא תַמְרוּ אֶת פִּי ה' יהיה לכם טוב, וְאִם לֹא תִשְׁמְעוּ בְּקוֹל ה' תאכלו מרורים, רואים מפורש, שהכל תלוי בשמיעה. תקשיבו, תתבוננו, תעמיקו, יהיה טוב, תהיו אטומים, ערלי אוזניים, יבואו צרות.

 

וכך היה. אחרי ששאול טועה ומרחם על עמלק, מגיע שמואל ואומר לו שְׁמַע לְקוֹל דִּבְרֵי ה'. טעית, שגית, לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל ה', חשבת שאני זקוק לפולחן, חשבת לרצות אותי על ידי טקסים דתיים אך באמת לא כך הדבר, הקשבתך חשובה לי יותר הִנֵּה שְׁמֹעַ מִזֶּבַח טוֹב, לְהַקְשִׁיב מֵחֵלֶב אֵילִים.

 

על פי הקדמות אלו יתבאר עניין פלאי, מדוע המאכל אותו נוהגים לאכול בפורים נקרא "אוזני המן", המן האגגי כידוע הוא בן בנו של עמלק, והמסורת מודיעה לנו, שהפגם הגדול ביותר שעושה עמלק הוא בהפרת האיזון, עמלק הוא התדר המרעיש את המציאות ומפר את האיזון התלוי באוזניים. בפורים אנחנו אוכלים אותו, כדי לפרמט את התוכנה שלנו שנוכל להתחיל להקשיב מחדש לקולו של מרדכי היהודי ששומעו הולך בכל המדינות.

 

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה