עדכונים חיוביים

ואני, לעצור אותו – אני לא יכול. אני רק שותק ומקשיב וממתין שיסיים. בתוך תוכי אני מתפלל על עם ישראל, וכלפי חוץ נראה שאני מסכים לדבריו.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 27.05.21

המאשים הוא האשם

 

בנימין אוהב "לעדכן" אותי בדרכו המיוחדת. בכל פעם שהוא רואה אותי הוא בא אלי ואומר לי כבוד הרב: "ראית? שמעת? מה הם עושים? מה הם רוצים לעשות?" וכך במשך כמה דקות הוא בוכה לי על המצב, ועל עד כמה הדת נרדפת, ואיפה עם ישראל מונחים; ובתוך התלונות הוא שוזר את כל החדשות האחרונות: מה עשה פלוני, וממה אמר שדרן פלוני, או חבר כנסת אלמוני.

 

ואני, לעצור אותו – אני לא יכול. אני רק שותק ומקשיב וממתין שיסיים. בתוך תוכי אני מתפלל על עם ישראל, וכלפי חוץ נראה שאני מסכים לדבריו.

 

בפעם האחרונה זה היה שונה. אני תמיד זוכה להרגיש את עם ישראל ולהתפלל על עם ישראל, אבל מאז האסון במירון שקיבלתי על עצמי להתפלל על עם ישראל חצי שעה ביום בקבלה חזקה ובמסירות נפש – מאז מתברר לי יותר ויותר כמה התפילה הזאת היא חובת השעה וחובתו של כל יהודי ויהודייה ומאז אני רואה הרבה דברים בצורה שונה לגמרי. ובהשפעת התפילות האלה החלטתי הפעם לענות לבנימין, וכשבנימין סיים את הדרשה שלו אמרתי לו: "לפי מה שאתה אומר אתה ממש לא בסדר. אתה אשם בכול…"

 

מה אתה רוצה מהקטנים?

 

לזה בנימין לא ציפה ואני מיד הסברתי: "אם ההורים יצאו מהבית לסידורים והשאירו ילדים קטנים וגדולים והקטנים עושים בלגן בבית – למי יבואו ההורים בטענות, לקטנים שלא מבינים מהחיים שלהם או לגדולים שהיו יכולים למנוע את כל הבלגן הזה אם רק היו רוצים?" "ברור שלגדולים" אמר לי בנימין אבל במבט שלו הוא גם הראה לי שהוא ממש לא מבין מה אני רוצה.

 

"גם אתה, בנימין, הָיִיתָ יכול למנוע את כל מה שאתה מתאר בפני", אמרתי לו. "אני?!" הוא כמעט צעק "מה בן אדם כמוני כבר יכול לעשות?…" שתקתי. נתתי לו להירגע. כשהרגשתי שהוא מוכן לקבל, אמרתי לו בשקט:

 

"להתפלל – התפללת? אתה יכול להתפלל על אותו שדרן שיחזור בתשובה, ועל אותה מפלגה, שכל הבוחרים שלה יתקרבו לה' באמת, ועל הפושעים שייצאו מהתאוות, ועל ערוצי התקשורת למיניהם שיתחילו להפיץ את האמת והאמונה במקום להפיץ כפירה ותאוות.

 

"אני מבין שהמצב כואב לך. זה כואב לכל יהודי. אבל השאלה היא מה אתה עושה עם הכאב. האם אתה רק בוכה ומיילל מתלונן ומתרעם, מפיץ פירוד וזורע ייאוש; או שאתה אומר 'אין הדבר תלוי אלא בי' כל אדם חייב לומר 'בשבילי נברא העולם', ואת כל הצער שלי אני אקח לתוך תפילות על עם ישראל.

 

"אנחנו הילדים הגדולים. אנחנו שמענו על כוח התפילה. אנחנו באים בשם האמונה. לכן התביעה הגדולה היא עלינו ולא עליהם.

 

"איפה האמונה שלנו? אתה מאמין בה', אתה מאמין בתורה, ואתה מאמין במצוות, ואתה מאמין שאפילו ילד קטן שלומד אל"ף בי"ת בחיידר מקיים את כל העולם כולו – ואתה לא מאמין בתפילה של עצמך?! אתה לא מאמין שהתפילה שלך כמו שאתה יכולה להכריע את כל העולם כולו לכף זכות?!

 

אתה משנה את המציאות

 

"תודה רבה לך על כל העדכונים, בנימין, אבל לא זו הדרך. אין לנו מה להסתכל על המציאות ולשקוע בייאוש ובבכיינות. אנחנו רואים מה קורה בעם ישראל גם בלי לשמוע חדשות, ומה שרואים ושומעים ויודעים, זה כבר מספיק בשביל לתת לנו דלק לארבעים יום וארבעים לילה של תפילות. אבל לפחות לפחות, נקבל על עצמנו את המינימום, נקבל על עצמנו לְשַׁנּוֹת את עם ישראל. ותפילה משנה את עם ישראל. זו מציאות. זו האמונה. תפילה מחזירה אנשים בתשובה, ולכן חכמים תקנו לנו לבקש על זה שלוש פעמים ביום.

 

"גם התפילה הקטנה ביותר מצטרפת לחשבון הגדול של התפילות והזעקות והדמעות של עם ישראל. גם הבניין הגדול ביותר נבנה מלבנים קטנות. גם כשאתה חוסך לילדים שלך אתה שם בצד סכום קטן, אבל בסוף זה מצטרף לחשבון גדול מאוד. אם רק תשקיע זמן בכל יום, אתה תראה שבסוף יהיו לך עשרות ומאות שעות בשנה. כשכל יהודי עושה את החלק שלו ומתפלל חצי שעה בכל יום, אז עולות ביחד בכל יום עשרות אלפי שעות של תפילה על עם ישראל. זה מה שמקרב באמת את הגאולה, ואם רק תזכה לקחת חלק – גם לך יהיה חלק בגאולה.

 

"אם תזכה להתפלל על עם ישראל שיחזרו בתשובה, אתה תראה בשמיים ערמות של מצוות שלא שייכות לך, וכשתשאל מאיפה כל זה? מי ילד לי את אלה? יגידו לך: אתה רואה את משפחה פלונית? הם חזרו בתשובה בזכות התפילות שלך, וכל המצוות שלהם נזקפות לזכותך."

 

"לכן בנימין היקר, בוא נתחזק ביחד. גם את כל מי שאתה רואה, תחזק אותו להתפלל על עם ישראל. תיקח כל צער וכל כאב – רק לתוך תפילות, ואם יותר כואב לך, אז תצעק לה'. בגאולה הראשונה צעקנו ונושענו, וגם בגאולה האחרונה נצעק כולנו וניוושע במהרה".

 

"כבוד הרב, אני מקבל על עצמי, מהיום בכל פעם שאני אראה אותך, אני אתן לך דיווח שעות לכמה שעות כבר הגעתי…" אמר בנימין, ונפרדנו בשמחה. לעדכונים כאלה אני אצפה בכליון עיניים.

 

 

הפתעה למחנכים

 

לא פעם ניגשו לרב מרדכי אליהו מחנכים להתייעץ על תלמיד מסוים שהסב להם קשיים לא רגילים, הם ציפו לעצה או להדרכה, והם הופתעו מאוד שהרב היה שואל אותם: "הם הִתְעַנִּיתָ על הילד? האם קיבלת על עצמך יום של צום ותפילה בשבילו?" וזו הייתה דרכו שלו. כאשר היה מלמד דרדקי, היה מתענה ומתפלל על כל בעיה שהייתה לאחד הילדים. שכל ישר של גדול בישראל אומר שלפני כל העצות והתחבולות ישנה תפילה.

 

תפילה משנה את הטבע. תפילה משנה ילדים. תפילה משנה בעיות התנהגותיות. תפילה מחזירה אנשים למוטב. תפילה עוזרת לך ולכל עם ישראל להתגבר על התאוות, להתגבר על היצר הרע, לתקן את המידות, לשמור את הברית ואת העיניים, להתנתק מהמכשירים ומכל הדברים המושכים של העולם הזה. תפילה מגלה את מלכות ה' בעולם, מגלה את האמונה בעולם, מעלה חן על יראי ה' שכל בני העולם ירצו להיות כמותם.

 

תפילה זו אמונה פשוטה. תפילה היא מצווה, תפילה היא חובה, ותפילה היא זכות גדולה. ולהימנע מתפילה זה בדיוק ההיפך גמור מכל זה. לכן שמואל הנביא למרות שעם ישראל עשו לו חיים לא קלים, לפני פטירתו הוא מבטיח להם: "גַּם אָנֹכִי חָלִילָה לִּי מֵחֲטֹא לַה' מֵחֲדֹל לְהִתְפַּלֵּל בַּעַדְכֶם". 'אם אני אפסיק להתפלל עליכם, אני חוטא לבורא עולם' אומר להם שמואל הנביא שהיה שקול כמשה ואהרן. על פי זה אומר רבי נחמן בספר המידות: "מִי שֶׁאֵין מִתְפַּלֵּל עַל צָרַת יִשְׂרָאֵל, נִקְרָא חוֹטֵא".

 

רבי נחמן אומר לנו: "כי צריך כל אדם לומר: 'כל העולם לא נברא אלא בשבילי'. נמצא כשהעולם נברא בשבילי, צריך אני לראות ולעיין בכל עת בתיקון העולם. ולמלאות חסרון העולם, ולהתפלל בעבורם". זו גמרא מפורשת וזו והמסקנה המתבקשת והפשוטה מדברי הגמרא.

 

אחים יקרים, חייבים להבין שהמצב בידיים שלנו. אין לנו מה להתלונן. נקום ונתעודד. נתחזק להאמין בתפילות שלנו. נקבל על עצמנו להתעורר מהאסון הגדול ולקבל על עצמנו תפילה על עם ישראל במסירות נפש, ונרבה בתפילה כי הגמרא קובעת עובדה שכל המאריך בתפילתו אין תפילתו  חוזרת ריקם. ובזכות זה נזכה לגאולה שלימה ברחמים גדולים במהרה בימינו אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה