היכן אני בסרט הזה?

שאלות כאלו נראות, לכאורה, תוצאה של מבוכה ובלבול. אך האמת היא, ששאלות מסוג זה בדרך כלל 'עולות' להן כאשר אנו עומדים בפני מציאות או זמן חדש בחיינו...

5 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 06.04.21

שאלות כאלו נראות, לכאורה, תוצאה של מבוכה ובלבול.
אך האמת היא, ששאלות מסוג זה בדרך כלל ‘עולות’ להן
כאשר אנו עומדים בפני מציאות או זמן חדש בחיינו…
 
 
לא פעם מצאנו את עצמנו מתעוררים משינה טרופה, הגוף קצת כואב, הבעיות עדיין לוחצות (לא, הן לא נעלמו לשום מקום…הם פשוט שם…). אנו מסתכלים סביב – מה שמוכר נראה זר ומנוכר. דברים שהיו רלוונטים כבר לא אקטואלים (מי צריך את זה בכלל?). לכל מקום שניסינו לפנות היה נדמה כאילו נתקלנו בכל מיני שלטים האומרים ‘אין מעבר’ או ‘סכנה’ – והרגשנו בתוך מבוי סתום או במקום ללא מוצא.
 
ואז…אנו עוצמים שוב את העיניים, מנסים להבין, ושואלים את עצמנו: היכן אני בעולם? מה אני עושה פה בכלל? מה זה הסרט הזה, ובאיזה חלק של הסרט הזה אני נמצא?
 
קרה לכם?
 
מי מאיתנו יכול לומר ששאלות מסוג זה לא היו מנת חלקו? טוב, אולי לא בדרמטיות כזאת, אבל בהחלט עלו ונשאלו, ולא פעם גם הטרידו…
 
ובכן, שאלות כאלו נראות, לכאורה, תוצאה של מבוכה ובלבול. אך האמת היא, ששאלות מסוג זה בדרך כלל ‘עולות’ להן כאשר אנו עומדים בפני מציאות או זמן חדש בחיינו, והן סימן ברור להתעוררות פנימית המצריכה חיפוש פנימי.
 
מחלה או כל אירוע קשה עלולים להביא איתם סערה נפשית מלווה במחשבות ורגשות רבים ושונים. סביב החולה ישנם אנשים בריאים ללא בעיות. הם ממשיכים לנהל עסקים כרגיל. אף אחד לא מודע לכאב הפנימי, לדאגות ולצער שתקפו אותו. בזמן הזה מתפתחים להם כל מיני רגשות זעם, מרירות וכעס מלווים בשאלות כמו: למה דווקא אני? האם עלי לסבול כך כל הזמן? מה יהיה?
 
זה טבעי לשאול שאלות. גם ראוי להתייחס אליהן ברצינות כאשר מדובר בנו – בגופנו ובנשמתנו. אך חשוב מאוד לדעת, לא להניח לשאלות מסוג זה להוביל אותנו הישר לזרועותיו הפתוחות של הייאוש. כשאדם מודע לקיומה של בעיה מסויימת בגופו, ההתמודדות הופכת להיות יותר קלה (בעיקר מבחינה נפשית). אך אין זה אומר שבעיה זו חייבת להישאר כך תמיד.
 
שלב ההכרה במוגבלות או בעיה מסויימת של הגוף מהווה התחלה לדרך של התמודדות ורצון להשתקם, כך גם כשמדובר בנשמה. ההכרה והרצון להתמודד עם השאלות, שהן בעצם קריאות פנימיות, מהווים את תחילתו של טיפול פנימי, מעמיק ומקיף של עצמנו וחיינו. (וכשם שבעניין הפיזי לא בהכרח שהבעיה תישאר וימצא פיתרון, כך גם לגבי בעיות ותהליכים פנימיים-נפשיים, שימצאו את פתרונם בעזרת הכרה זו והרצון להתמודד ולטפל בהן).
 
כשם שרופא מתחיל בבדיקות מקיפות כדי לאבחן בעיה מסויימת, ורק אחר כך מחליט על דרכי הטיפול בה, כך גם כל אחד מאיתנו צריך לבחון ולבדוק את עצמו ואת חייו ביסודיות ובכנות. וזה אומר – לבדוק מה פשר הקריאות הללו.
 
לרוב, קריאות אלו מובילות אותנו לעשות בדק בית פנימי, לבחון את תחומי חיינו, את המטרות שהצבנו לעצמנו – האם הן רלוונטיות? האם כדאי להתמקד בדבר אחר? ועוד. שאלות אלו חשובות מכיון שהן מהוות את הבסיס וההתחלה של תהליך הנקרא – חשבון נפש. וצעד זה, של חשבון נפש, הוא צעד חשוב מאוד בדרך להערכה נכונה של החיים ושל מה שיש לי, תוך כדי השגת הבנות עמוקות יותר ממה שהיו לי לפני כן.
 
ההבנות שאגיע אליהן בתהליך של חשבון הנפש, יעזרו לי להיות משוחרר יותר ולשמוח ביתר קלות ולהשלים עם מצבים מסויימים, שפתרונות עבורם לא נראו באופק, אך הם בהחלט יכולים להשתנות בעתיד. זה יקרה אומנם לאט או כעבור זמן מסויים. אולם ברגע שחשבון הנפש יהפוך למשהו בלתי נפרד מחיי היום-יום שלי (בדיוק כמו שאני צריך לאכול, לשתות, לנשום וכו’ – פעולות הכרחיות לקיומי) התוצאות יראו בשטח! ואם הזכרנו את עניין השמחה – הרי שהשמחה היא המפתח לרפואה ולבריאות הגוף והנפש כאחד.
 
אחד הדברים שנראה כחלק המאיים מאוד בזמן ששאלות מסוג זה מציפות אותנו הוא – האם מדובר כאן באיבוד שליטה? כלומר, האם אני (עדיין) שולט בעניינים, או שמא יש משהו מעבר לזה.
 
אם אדם מתעורר כתוצאה מהשאלות ויש לו רצון לקבל תשובות, משמע הדבר שהוא מתעורר לחפש אחר תכליתו הרוחנית. במקביל מתעורר גם מעין ‘הד’ של הרצון האלוקי לכוונו לשם הגשמת רצונו, כי "בדרך שאדם רוצה לילך – בה מובילים אותו", כמו שאמרו חז"ל. לכן, אם הוא חפץ באמת ובתמים למצוא את האמת, את תכליתו האמיתית, באותה עת ממש מתחיל, כביכול, הקב"ה ‘למשוך בחוטים’ מלמעלה ולהובילו אל דרך האמת.
 
הרצון, כמו שהזכרנו קודם – שהוא חלק חשוב מאוד בתהליך ההתמודדות עם השאלות ביחד עם ההכרה, הוא כוח פעיל וממשי, וכפי עוצמת הרצון כך תהיה עוצמת התגובה האלוקית, כלומר האופן שבו נוהגים עם האדם מלמעלה נובע מהאופן שהאדם מתנהג למטה, בעולם הזה.
 
ואם אנו נמצאים בחלק הזה של הסרט, משמע הדבר שלא מדובר פה באיבוד שליטה (מה קורה לי? ולמה דווקא לי?). אלא, כשאדם מתעורר לחיפוש תכליתו הרוחנית, לעשיית חשבונות נפש ובדק בית בתוכו, לא פעם מתעוררים גם קשיים ובעיות הגורמים לחייו להראות סבוכים במידה מסויימת. אך אל לאדם להיות מופתע ומבוהל ברגע שהוא יגיע למציאות הזאת. רבי נחמן מסביר לנו שחלק זה, הנקרא הטהרות פנימית, הוא חלק חשוב מאוד. על האדם לעבור בו בכדי להתנקות מכל מה שדבק בו וגרם לו להדרדרות מוסרית. ואדרבא, כל החפץ לצאת למסע זה של חיפוש אחר התכלית והתקרבות אל האמת – בהכרח שיעבור בשלב הזה בזמן החיפוש.
 
המידע הזה שנותן לנו רבי נחמן, הוא מעין ‘ידיעה מוקדמת’ לגבי העתיד להתרחש עימנו בזמן ההתעוררות והחיפוש. ובעזרת מידע זה יש לאדם את היכולת להתגבר על הקשיים שנערמו בדרך, בהבינו את תכליתם ואת זמניותם.
 
מכאן שהחלק המאיים הזה, לכאורה, הגורם לבלבולים ומבוכות בעניין איבוד שליטה, הוא רק קולו של היצר-הרע שבא ‘להזכיר’ לאדם שהוא (האדם), כביכול, בעל הבית של עצמו, מבלי להזכיר ולהתחשב כלל בעובדה שיש שליט ומנהיג בבירה, בורא-עולם, לכן על האדם ‘לבדוק’ האם הוא עדיין בשליטה. ובנוסף לכך, למנוע ממנו את היענותו לאותן קריאות פנימיות המובילות לחיפוש וקבלת תשובות, ולהבנת מטרתם ותכליתם של הקשיים שנערמו ‘לפתע’ באמצע הדרך. היענות לקולו של היצר היא זו הגורמת לכל אותן שאלות, שכל מטרתן לעורר את האדם ולהובילו למסע של חייו, להראות כסבוכות, מביכות ומבלבלות. אך כמו שהזכרנו בתחילת המאמר, אין זה נכון מכיון שקריאות אלו מעידות על מציאות או זמן חדש שיכולים להשפיע רק טוב לחיינו.
 
חשבון נפש, אם כן, הוא הדרך היעילה להבין מספר דברים:
 
את התשובות לשאלות, בירור מצבי הפנימי, המטרות, ההישגים, הקשיים והנסיונות והדרך להתמודד איתם – לכולם ימצא מענה בזמן עשיית חשבון נפש. מכיון שבזמן זה האדם בוחן את עצמו ואת חייו. לכן, בזמן שעורכים בדק-בית אנו מגיעים למסקנות והבנות האם אורח חיינו, הרגלינו או הגישות השונות שלנו לחיים – הם הגורמים לבעיות והקשיים מהם אנו סובלים, ואם כן, הדבר מצריך טיפול ושינוי. בזמן של עשיית חשבון נפש, בנוסף לחרטה על העבר, אנו מקבלים על עצמנו להשתדל ולהשקיע יותר התבוננות על כל מחשבה דיבור ומעשה, וכמובן, שזהו הזמן הטוב ביותר להרבות בתפילות לעזרה משמים כדי שהקב"ה יוביל אותנו בדרך הנכונה.
 
בנוסף לכך, הידיעה המקדימה של רבי נחמן לגבי תהליך ההיטהרות והקשיים המתגלים במהלך החיפוש – הכל לטובה וזה חלק הכרחי בכל התהליך הזה, דבר המקל מאוד על האדם בזמן שהוא עושה חשבון נפש, במידה ועולות השאלות של ‘למה אני, ולמה לי?’.
 
ומי מנהיג ומשגיח על כל צעד שאני עושה? בורא-עולם, שתכנן ויצר את כל הבריאה האדירה הזאת וכל אשר בה. הוא המקיים אותה והוא השליט הבלעדי בה. הוא משגיח על הכל, מהעולמות העליונים, כל צבא השמים, הארץ וכל אשר עליה…וכן, גם על אותו עלה קטן שנושר מהעץ ונופל על פני האדמה, שם ירקב וישתלב מחדש במחזור הטבע. ואם כך הוא הדבר, קל וחומר כאשר מדובר בהשגחה על יציר-כפיו נזר הבריאה, הלא הוא האדם.
 
אז היכן אני בסרט הזה?
 
בעזרת התבוננות על חיי, עשיית חשבון נפש ומתן מענה לאותן קריאות פנימיות – אוכל לדעת היכן אני. ולא רק, אלא גם בכל שלב ושלב אותם אני צריך לעבור במסע החיפוש אחר התכלית וההתקרבות אל האמת, בעזרת אותה השגחה נפלאה של הקב"ה, שהוא תכלית הטוב. והטוב, מטבעו, רוצה להתפשט ולהיטיב.
 
אנחנו יותר מסתם אנשים החיים כאן בעולם הזה. כל אחד מאיתנו הוא נשמה הקיימת הרבה לפני שעמדנו על דעתנו ותתקיים הרבה אחרי שגופנו ישוב לעפר. הקב"ה חנן אותנו בכוחות נפש בלתי נדלים המתגלים במיוחד כשאנו נתונים במצבים שסימני שאלה רבים עולים איתם. התבוננות וחשבון נפש עוזרים לאדם לחשוף את כוחות הנפש הבלתי נדלים והמיוחדים לו, וכשהוא יחשוף אותם – הם יתגלו ככלי-עזר וסיוע עצומים לזמנים קשים, בזמן נסיונות וכמענה על השאלות, ובמיוחד, כלי-עזר בחיפוש אחר התכלית והאמת במסע, שאותן שאלות הובילו אותנו לצעוד בו.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה