למה בא המבול לעולם?!/ מפניני הפרשה

הקב"ה ברב רחמיו נתן להם הזדמנויות להתעורר ולחזור בתשובה ולתקן את מעשיהם ולחזור למוטב, אולם הם בעקשנות כה רבה בחרו שוב ושוב בהריסת וחורבן העולם.

2 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 08.11.21

למה בא המבול לעולם?!

 

פרשת "נח" מפניני הפרשה  "וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ, לִפְנֵי הָאֱלֹקים; וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ, חָמָס.  יב וַיַּרְא אֱלֹקים אֶת-הָאָרֶץ, וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה:  כִּי-הִשְׁחִית כָּל-בָּשָׂר אֶת-דַּרְכּוֹ, עַל-הָאָרֶץ. וַיֹּאמֶר אֱלֹקים לְנֹחַ, קֵץ כָּל-בָּשָׂר בָּא לְפָנַי–כִּי-מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס, מִפְּנֵיהֶם; וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם, אֶת-הָאָרֶץ" (בראשית יב-יד)

 

חלקה הראשון של הפרשה עוסק בפרשת המבול שהביא אלוקים על העולם בגלל חטאי האנשים של אותו הדור שהרקיעו שחקים וזעזעו את כל אמות הסיפים, שיחתו מכל וכל ובעיקר בבין אדם לחברו. לא בכדי המושג 'מעשי סדום' מיוחס אליהם שהיו מעשיהם ומעלליהם קשים מנשוא ואין הדעת יכולה לסובלם.

 

נח, שהיה "איש צדיק תמים בדורותיו את האלוקים התהלך נח", נבחר להיות מי שישרוד את המבול עם משפחתו ובעלי החיים שהוכנסו אל התיבה, מצווה לבנות תיבה ולשהות בה, ובכך ייסד את האנושות החדשה אחרי המבול.

 

המבול נמשך ימים רבים ומוחה את כל החיים מעל פני האדמה. הגשמים פוסקים לאחר ארבעים יום וארבעים לילה רצופים בהם ירד המבול, והמים מתייבשים במשך מאה וחמישים יום עד שנחה תיבת נח על הרי אררט.

 

נשאלת שאלה חשובה, מדוע הביא הקדוש ברוך הוא מבול לעולם? כיצד ייתכן שפרשה קודמת לנוח היה בראשית שבו נברא כל העולם? מדוע לא המית רק את האנשים החמסים, מדוע הצטרך להשמיד את כל העולם ולבנותו מחדש? התשובה קשה וכואבת רבותיי! בני האדם השחיתו כל כך ועד כדי כך שכל העולם עצמו לא היה ראוי להמשיך ולהתקיים! בטח שלא במתכונתו העכשווית! אפילו בעלי החיים עצמם הזדהמו כל כך והושחתו, וכל דבר נטמא בצורה הקשה ביותר שלא היה לו יותר זכות קיום.

 

הקב"ה ברב רחמיו נתן להם הזדמנויות להתעורר ולחזור בתשובה ולתקן את מעשיהם ולחזור למוטב, אולם הם בעקשנות כה רבה בחרו שוב ושוב בהריסת וחורבן העולם. המבול הינו 'רק' התוצאה הסופית של התהליך הארוך מזה שנים של ההשחתה. 'תן דעתך שלא תחריב עולמי..' מבקש בורא העולמים. אם כן, נשאלת שאלה מתבקשת נוספת, מדוע אסונות באים?! מהי ההחרבה האמיתית? התשובה על כך בקאוצ'ינג השבועי.