משנה מקום משנה מזל

"זאת אומרת שבכל פעם שיש בעיה צריך להזמין את חברת ההובלות!!! האם המקום הכוונה למקום גיאוגרפי?", "ממש לא, מר ארצי! שינוי המקום האמיתי הוא שינוי מקום רוחני"...

4 דק' קריאה

גלעד שמע

פורסם בתאריך 06.04.21

 "זאת אומרת שבכל פעם שיש בעיה צריך
להזמין את חברת ההובלות!!! האם המקום
הכוונה למקום גיאוגרפי?", "ממש לא, מר ארצי!
שינוי המקום האמיתי הוא שינוי מקום רוחני".
 
 
מר רונן ארצי החליט בחלומו, כי נמאס לו מהמצב, זה ממש לא הוגן. אני זה שעובד כל כך קשה! בעוד שרעייתי נשארת כל היום בבית, ומבלה ימיה בנעימים.
אולי אני אשאר בבית ואשתי תלך לעבודה במקומי, שהרי משנה מקום משנה מזל.
בבוקר הוא הכין ארוחת בוקר, העיר את הילדים, הכין להם סנדוויצ’ים לבית הספר, דאג שיאכלו את ארוחת הבוקר שהכין להם, הסיע אותם לבית הספר, חזר הביתה, אסף כביסה מלוכלכת מכל החדרים, שם מכונת כביסה ורץ לבנק למשוך כסף כדי לשלם את חשבונות הטלפון והחשמל. משם הלך לדואר, שילם את החשבונות, ומשם המשיך לסופרמרקט כדי לקנות מצרכים לארוחת הערב. חזר הביתה, סידר את המצרכים בארון ובמקרר, העביר את הכביסה למייבש.
 
השעה היתה כבר אחרי אחת בצהריים. הוא עלה לחדרי השינה, סידר את המיטות, שאב אבק וטאטא ושטף את רצפת המטבח, קיפל את הכביסה שבינתיים כבר התייבשה, ושם לכל אחד את הבגדים בארון. אחר כך נסע מהר לבית הספר ולגן כדי להספיק להוציא את הילדים בזמן ולהסיעם הביתה. בדרך הביתה נאלץ להתערב בוויכוחים ביניהם ולהשתיק אותם, לגעור באחד, להעניש את השני ולנחם את השלישי הבוכה.

אבא, קום. אתה מאחר לעבודה, קפץ שלומי על מיטת אביו. השעה המאוחרת לא הותירה זמן רב למחשבה, בזריזות התלבש, ויצא בחופזה לעבודתו.

אך החלום לא נתן למר ארצי מנוח. ערימת הניירות שעל השולחן ממש לא עניינה אותו.

תשיגי לי את מר שוורץ בבקשה!, ביקש ממזכירתו.

מר ארצי הזמין למשרדו את מר יעקב שוורץ, העובד המסור, שגם היה ידוע בבקיאותו בתורת ישראל.
 
תגיד לי מר יעקב, משנה מקום משנה מזל לטוב או לרע?
מתכוננים להעביר את המפעל? שאל בתמיהה.
לא. ממש לא. רק רציתי קצת הסבר על עניין זה.
תראה מר ארצי, מזל, היא ההשפעה הנקבעת והניתנת לאדם מלמעלה, אשר אינה תלויה במעשי האדם, אלא נגזרת עליו לפי התפקיד שנקבע לו. וכך הוא ביאור המילה מזל – נוזל מלמעלה, לאמר שמקרי האדם נקבעים מראש לצורך השלמת תפקידו הפרטי והכללי בתכלית הבריאה.
זאת אומרת, אתה אומר שהכל בידי המזל, תמה מר ארצי, במין נימה של יאוש.
כן ולא. חז"ל אומרים כי שלושת התחומים העיקריים החשובים ביותר לאדם בעולם הזה: ילדים, בריאות ופרנסה, אינם תלויים בזכויות האדם אלא במזלו העליון, כלומר בתפקיד שיועד לו ואשר למענו יצא לעולם הבחירה בעת שנולד. פלוני נתברך במשפחה גדולה, ואילו אלמוני נמנע מפרי בטן. האחד אינו מכיר כלל את סניף קופת חולים, ומשלם כל חודש לחינם, ושכנו טרוד ברופאים ורפואות כל ימיו. למה? מדוע? התשובה: זהו מזלו – תפקידו שלמענו נולד.
אבל שמעתי פעם שאין מזל לישראל.
יודע אתה מר ארצי מה הפירוש של משפט זה? המזל הוא מערכה הקבועה, כפי שאמרנו, שמכוחה נגזר על האדם עתידו. אך עם ישראל אינו נמצא תחת השפעה זו. כיוון שהמזל נשלט ומונהג על ידי כוח משני, מעין שרי מעלה, ומכאן כוחם והשפעתם. אך עם ישראל הינו מונהג ומטופל ישירות על ידי הקב"ה, ועל כן הקשר הזה מוציא אותו מתוך הכללים הרגילים.
וכך אומר פרעה למשה בבואו לבקש לצאת עם העם ממצרים: "ראו כי רעה נגד פניכם" (שמות). אסטרולוג היה פרעה, ואמר למשה: תדע שיש כוכב ששמו רעה, והוא מסמל חורבן ואובדן, והוא עולה על המדבר, לומר שאתם הולכים לקראת אסון ביציאה.
ואכן, נכון היה הדבר. פרעה צדק. אך כאשר נימולו ישראל במדבר, והיה שם דם ברית מילה לרוב, מריבוי הנימולים בבת אחת, אומר להם יהושע: "היום גלותי את חרפת מצרים מעליכם". ביארו במדרש, שהכוונה שהדם אותו ראה פרעה בכוכבים התחלף מדם של פורענות וחורבן לדם ברית המילה.
וכך אומר הקב"ה לאברהם: "ויוצא אותו החוצה ויאמר: הבט נא השמימה וספור הכוכבים וגו’". מהיכן הוציאו? מהאוהל? זה הרי פרט חסר חשיבות. ויותר היה לו לומר: שא עיניך השמימה, דהיינו הסתכלות מלמטה למעלה, ואילו הבטה משמעותה מלמעלה למטה (הבט משמים וראה, הביטה וראה). לכן אומרים חכמים שהקב"ה הוציא את אברהם מתחת שלטון המזלות: צא מאצטגנינות שלך – אברם אינו מוליד, אך אברהם מוליד. כלומר, השינוי בשמך יהא שינוי שיביא עימו גם את לידת יצחק, כי הקב"ה הרי מעל המזלות, וקובע אותם, אם כן יוכל גם האדם הדבק בו להיות למעלה מהמזלות.

בחסידות מבואר רעיון נוסף בביאור מאמר חז"ל: אין מזל לישראל, כי המזל האמיתי של כל יהודי הוא מדרגת האין האלוקית. כשיש ליהודי בעיה באחד מהתחומים שהוזכרו, הדבר נובע מכך שהוא עוד לא הגיע למדרגה של אין, שאין לו ביטול מספיק בפני האלוקות, ולכן מזלו אינו מאיר, והכוונה כאילו כתוב אין מזל לישראל.

זאת אומרת, שאין זה קשור למקומו של האדם. טען מר ארצי תוך מבט אל משרדו הנאה.

יש קשר, ועוד איך! היכולת של המזל להאיר תלויה במקומו של האדם, וכשהוא זוכה להגיע למקום הנכון, מזלו יאיר והכל יסתדר. לכן אמרו חז"ל, כי משנה מקום משנה מזל – שינוי המקום מאפשר למזלו של האדם להאיר. לדוגמא: נגזר על האדם מכוח מזלו שתפקידו הוא לסייע ללומדי תורה, והוא נמצא במקום שהפרנסה מצויה בדוחק. במקום זה משמעות תפקידו היא שיהיה מלמד תינוקות, ועל ידי כך ימלא את תפקידו כמסייע ללומדי תורה.

 
אומנם הוא יעקור דירתו למדינה אחרת, ששם אין תלמודי תורה שיוכל למלא את תפקידו כמלמד תינוקות, הרי במקום זה תהיה לתפקידו הנקבע מכח השפעת המזל משמעות אחרת בתחום הרבצת התורה, והקדוש ברוך הוא יזכהו במקום זה בעשירות כדי שיוכל לתמוך בלומדי תורה, ועל ידי כך ימלא את תפקידו כמסייע ללומדי תורה. נמצא שבכל מקום ומקום יש משמעות אחרת לתפקיד האדם הנקבע מכוח מזלו.
 
אם כן, יש אפשרות לשנות את כח השפעת המזל, על ידי מעבר למקום אחר, או גם אם יישאר באותו מקום – ביום אחר בזמן אחר. על דרך המשל, שהאדם יכול להינצל משרפת האש על פי אחד משני פנים: האחד, כשיתרחק ממנה ויעמוד במקום שלא תוכל האש לעשות רושם בו כלל. השני, שינקוט באמצעים שונים להגן על עצמו שהאש לא תפגע בו כלל.
 
כלומר, שיכול אדם להינצל מהפגע אשר יחייבהו המזל על פי אחד משני האופנים: האחד הוא – שלא ימצא במקום אשר יראה בו רושם המזל ההוא, והשני – שימצא באותו המקום אך יכין עצמו בעניין שלא יוכל המזל להזיקו.
זאת אומרת שבכל פעם שיש בעיה צריך להזמין את חברת ההובלות!!! האם המקום הכוונה למקום גיאוגרפי?
ממש לא, מר ארצי! שינוי המקום האמיתי הוא שינוי מקום רוחני, מציאת השתייכות חדשה. בשינוי זה יש גם שינוי של מעשי האדם ואורחות חייו – הוא עובר למקום אחר, לסגנון חיים אחר, בסוד משנה מעשיו משנה מזל, והוא עובר לחוג חברתי חדש המעניק לו שם חדש והשתייכות חברתית חדשה. על האדם למצוא את מקומו האמיתי בעולם, ואז יאיר מזלו.
אם כן משנה מקום משנה מזל, היינו שיש ביד האדם לצאת מהשפעת המזל כשישנה את מקומו ממקום אחד למקום אחר.
עניין משנה מקום משנה מזל פירושו מכוח השפעת המזל נקבע תפקידו של אדם, אולם בכל מקום יש משמעות אחרת לתפקיד האדם הנקבע מכח המזל.
בכל מקום ומקום אשר נמצא האדם יש משמעות אחרת לתפקיד האדם הנקבע מכח מזלו.

אך מעל הכל בהיותו בן לעם ישראל, ביכולתו לשנות מזלו על ידי קשר הדוק וקרוב אל הבורא שהוא הוא הבעל בית האמיתי של המערכת והמזלות, ובכוחו לשנות ולקבוע דברים כרצונו.

 
 
(מתוך: "עת לחשוב" – כתב עת לחשיבה יהודית).

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה