שירת הנשמה

הנשמה היא המלחין וגם המנצח, המנגן והמשורר של "שירה" מיוחדת. אולי לא תמיד תוכל לשמוע אותה, אבל היא מקור החיות שלך ושל גופך!

3 דק' קריאה

הרב אברהם יהושע גרינבוים

פורסם בתאריך 06.04.21

הנשמה היא המלחין וגם המנצח,
המנגן והמשורר של "שירה" מיוחדת.
אולי לא תמיד תוכל לשמוע אותה, אבל
היא מקור החיות שלך ושל גופך!
      
      
קריאה לחיים – פרק 4
 
המקצבים של הגוף ושירת הנשמה
 
איך, למעשה, מפקחת ומשפיעה הנשמה על הגוף?
 
כפי שלמדנו במאמרים הקודמים, כל התפקוד הגופני מתנהל על פי קצב. המקצבים המיוחדים לכל תא, לכל איבר ולכל מערכת שבגוף מוסדרים ומותאמים על ידי מקצבים מ"דרגות פיקוד" גבוהות יותר שמעליהם.
 
מקצבים אלו הם סדרות של פקודות ומסרים שמקורם במוח המועברים על ידי מערכות העצבים והבלוטות, בשפה משלהם, לכל חלקי הגוף. אבל מי שולט על דרגות פיקוד אלו?
 
ניתן להבין זאת מהצצה קלה לעולם המוסיקה.
 
קטע מוסיקלי בנוי מלחן ומקצב. בדרך כלל, הדבר שנקלט ראשון אצל המאזין הוא הקצב. כשמקשיבים לקטע מוסיקה חי ותוסס, המקצבים שנוצרו על ידי המנגנים מועברים בתור גלי אוויר רוטטים, מגיעים לאוזניים ומרטיטים את עור התוף. בצורה הזאת, חודרים המקצבים להכרה ולתת-הכרה שלנו. עוד לפני ששמים לב, הידיים והרגליים "נכנסים" לקצב, הראש נע מצד לצד, וכל הגוף זז בהתאם לתנועות המקצב. ברגע זה הקצב "שולט" בנו ובתנועות שלנו!
 
ועדיין הקצב טפל למנגינה…
 
לכל מנגינה אופי המיוחד לה, המבקש למצוא את ביטויו בצורה המושלמת ביותר על ידי קצב המתאים לו. בדרך זו נשלט הקצב על ידי המנגינה, שנוצרה בנשמתו של המלחין. באמצעות המנגינה והקצב המתאים לה, "שולט" המלחין בתנועותיהם של המנגנים, בנקישות ובתנועות של המאזינים, וגם במחשבות והרגשות שלהם המושפעים מהיצירה שלו.
 
בעזרת דימוי זה נוכל להתחיל לתפוס כיצד שולטת הנשמה הרוחנית והבלתי מוחשית בגוף החומרי.
 
כמו שתנועות הגוף של המאזין מושפעות מקצב קטע מוסיקלי, כך נשלט תפקודם של כל אחד מתאי הגוף ואיבריו בידי המקצבים של המוח והעצבים. וכמו שמקצב קטע מוסיקלי נשלט על ידי המנגינה של המלחין, כך גם מקצבי המוח והעצבים נשלטים על ידי דרגת פיקוד ובקרה גבוהה עוד יותר שהיא שירת הנשמה.
 
הנשמה היא המלחין וגם המנצח, המנגן והמשורר של "שירה" מיוחדת. אולי לא תמיד תוכל לשמוע אותה, אבל זוהי ה"מגינה" השולטת על פקודות הקצב של המוח ומערכת העצבים שלך. היא גם המעבירה לך את המחשבות והרגשות ובעצם את כל החיות שלך. שירת הנשמה, היא מקור החיות שלך ושל הגוף שלך!
 
מה אתה שר?
 
איזה שיר אתה שר? האם הוא ניגון שמח, המוסיף מרץ וחיות לכל חלק שבך? או אולי הפכה המוסיקה הפנימית שלך להיות חרישית, עצובה ואולי אפילו בוכה? או אולי יש בה ביטוי למתח, כעס או תוקפנות הרסניים?
 
למצבי הנפש ולהסתכלות כללית על החיים יש השפעה ישירה על הגוף! מתח, חרדה, חוסר ביטחון, תסכול, כעס, עצבות, דיכאון ורגשות שליליים אחרים יכולים להתבטא בצורות שונות בגוף, כמו לחץ דם גבוה, קוצר נשימה, כיב קיבה, תנוחה מעוותת ועוד הרבה. כמו כן, הרגשות שליליות יכולות לדחוף אותך להרגלי אכילה לקויים, לשימוש בחומרים ממכרים ולהרגלים הרסניים אחרים, שבמשך הזמן עלולים לגבות מחיר כבד מהגוף.
 
שירת הנשמה קובעת את קצב חייו של הגוף. ככל ששירת הנשמה חלשה ועצובה, כך גם הגוף עלול להיות חלש ומדוכא על כל איבריו וכל תפקודיו. כתוצאה, תקטן יכולתו של הגוף להתמודד עם מפגעי הזמן והסביבה, ובודאי עם נזק לא צפוי הנגרם ממחלה או פגיעה. אך כששירת הנשמה שמחה, תוססת וחיובית, מוזרמים ממנה חיות ומרץ לכל תאי הגוף, והמערכות כולן מתחזקות, התפקוד משתפר, וחסינותו וכושר עמידותו של הגוף גדלים.
 
"ורוח ה’ סרה מעם שאול ובִעתתוּ רוח רעה מאת השם. ויאמרו עבדי שאול אליו, הנה נא רוח אלוקים רעה מבעיתך, יאמר נא אדוננו, עבדיך לפניך יבקשו איש יודע מנגן בכינור והיה בהיות אליך רוח אלוקים רעה וניגן בידו וטוב לך… והיה בהיות רוח אלוקים אל שאול ולקח דוד את הכינור וניגן בידו ורווח לשאול וטוב לו וסרה מעליו רוח הרעה" (שמואל א טז, פסוקים יד-כג).
 
כדאי להזין ולהחיות את הגוף בשירים הנכונים: אלו השמחים, המרפים והמרפאים – שירי החיים! טוב לעשות זאת כפשוטו: לשיר!
 
התרגל לשיר ניגונים שמחים. זמזם מנגינות המשרות תחושה טובה. כדאי לנסות! בחר במנגינה שאתה אוהב, זמזם אותה במשך חמש דקות, ותראה מה יקרה.
 
אולי בהתחלה זה יראה דבר לא טבעי והשירה תהיה חסרת חיות קצת. אבל אם זו מנגינה טובה, ואתה מוכן "להיכנס לתוכה", תראה איך היא מתחילה לרומם את מצב הרוח שלך, להזרים בך מרץ וחיים חדשים ורגשות חיוביים. עשה זאת לעיתים קרובות! תוכל גם להקשיב למוסיקה מוקלטת האהובה עליך.
     
        
(מתוך "קריאה לחיים" מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה