קח אחריות!

חשוב בכנות, האם החלטות מסוימות שהחלטת בעבר גרמו למצב הנוכחי שלך? אולי התנהגות לא ראויה הביאה לכך? אולי סיבה אחרת?

4 דק' קריאה

הרב אברהם יהושע גרינבוים

פורסם בתאריך 06.04.21

חשוב בכנות, האם החלטות מסוימות
שהחלטת בעבר גרמו למצב הנוכחי
שלך? אולי התנהגות לא ראויה הביאה
לכך? אולי סיבה אחרת?
      
  
קריאה לחיים – פרק 7
     
בירור ההשגה שלנו ביוצר הכל
 
בירור וזיקוק של הדימויים והרעיונות ביחס לבורא יתברך, הקיימים בנו משכבר, יכולים להועיל בדרך לקשר אישי ועמוק יותר אתו.
 
לא פעם אנשים מגלים שהדימויים שהם פיתחו מילדות ביחס אליו, אינם עולים בקנה אחד עם השקפתם הנוכחית על העולם. יש המוטרדים מתיאוריות מסוימות שמציג המדע, הנראות כסותרות את יסודות האמונה היהודית. יש המתקשים לזהות את הדימוי של הבורא יתברך כפי שהוא מופיע בתנ"ך ובמדרשים עם התפישות החדשניות של הפילוסופיה והמדע על הדרך בה מתנהל העולם.
 
"בעניין הקושיות שקשה על השם יתברך, מרגלא בפומיה לומר: אדרבא, כך ראוי להיות דווקא, שיהיו קושיות על השם יתברך, וכך נאה ויפה לו יתברך לפי גדולתו ורוממותו. כי מעוצם גדולתו ורוממותו, שהבורא מרומם מאוד מדעתנו, על כן בודאי אי אפשר שנבין ונשיג בשכלנו הנהגתו יתברך, ועל כן בהכרח שיהיו עליו יתברך קושיות. ואם היה הנהגתו כפי חיוב דעתנו, אם כן היה, חס ושלום, דעתו כדעתנו" (ליקוטי מוהר"ן ח"ב, נ"ב).
 
בעיה נוספת המטרידה אנשים המחפשים קשר אישי עם הבורא יתברך נובעת, לא פעם, מקשיים במערכת היחסים שלהם עם הורים, מחנכים או דמויות סמכותיות אחרות.
 
יש אנשים הרגישים לכל דמות קפדנית, שתלטנית, מוכיחה ומענישה המכתיבה להם את סדר החיים שלהם – זה מהווה איום לחירותם הפרטית. בלא להיות מודעים לכך, הם מקרינים אות אותן הרגשות שיש להם כלפי דמויות אלו על הבורא יתברך, מה שמטיל צל על יכולתם ליצור איתו קשר ישיר.
 
יש אחרים המתקשים ליצור קשר עם אמונה ודת כי מנקודת ראותם, שימשה הדת אמצעי ביד אנשים להשגת מטרות אישיות.
 
ואמנם, יש צורך לדחות דימויים מוטעים ומתעים כדי לסלול את השביל להשגה אמיתית ועמוקה יותר בבורא יתברך – השגה שתסייע גם בצמיחה והתפתחות אישיים.
 
לפעמים הדימויים מהילדות מושרשים עמוק בתוכנו ונדרש מאמץ מיוחד להשתחרר מהם על מנת להגיע להשגה בשלה ומעמיקה יותר. בהתאם לזה אפשר לפרש את המסופר על אברהם אבינו, מייסד האמונה היהודית, שניתץ את הפסלים בבית אביו לפני יציאתו לארץ ישראל. אברהם אבינו נצטווה "לך לך" – לך לעצמך ולפנימיותך.
 
כל אחד מאיתנו חייב למצוא לעצמו את הדרך להעמקת ההבנה ולהתקשרות עם הבורא יתברך, הכל-יכול, שהוא מקור החיות שלנו ושל הבריאה כולה. בחינה מחדש של המושגים שלנו לגביו יתברך לאור ההשקפה היהודית התורנית, היא שתסייע לנו לפתח קשר זה.
 
הבחירה והתוצאה
 
אם נרצה להודות בכך או לא, המסקנה הברורה המתחייבת היא שהבורא יתברך, הוא השליט הבלעדי. יש תחומים ונסיבות בחיינו שאין לנו כל שליטה עליהם, כמו המשפחה, המסגרת החברתית לתוכם נולדנו, הגוף, השכל והכישרונות שקיבלנו ועוד הרבה.
 
הפלא הוא שלמרות הגבלות אלו, אנו עדיין נהנים מחופש בחירה עצום. יש הרבה תחומים בחיים שלנו שהבורא יתברך בחסדו מעניק לנו אפשרויות לסיפוק מאוויים ושאיפות, חומריות ורוחניות. ההחלטה נתונה בידינו במה נשקיע וכמה נשקיע מהזמן, המרץ והאמצעים שניתנו לנו. גם בידינו הבחירה אם למצות את המרב מכל מה שניתן לנו או להניח לחיים "לעבור על ידנו" ולא לעשות דבר חוץ מלהתלונן, להתמרמר ולהטיח טענות בכל אחד.
 
אכן, הבחירה היא שלנו, ואיתה גם האחריות לתוצאות בחירה זו!
 
תמיד תהיינה תוצאות, מסוג זה או אחר, לכל מה שנבחר לעשות – וגם אם נבחר שלא לעשות. כל ההחלטות שלנו משאירות את רישומן, לטוב או לרע, על הגוף והנפש שלנו ועל איכות חיינו וחיי הסובבים אותנו.
 
בעוד שהבחירה ניתנת בידינו להחליט, אין לנו שליטה על כל התוצאות של ההחלטות שלנו ובודאי לא על אלו שבטווח הרחוק. גם במקרים שהמדע יכול לתת תשובות לגבי התוצאות של החלטה מסוימת, הוא אינו יכול לענות לשאלה, אם ההחלטה תביא לשמחה ולסיפוק.
 
אי-היכולת שלנו לדעת מראש את תוצאותיהן של ההחלטות שלנו, היא שהופכת את חופש הבחירה שלנו לניסיון קשה. לו ידענו מראש את תוצאותיהן השליליות של החלטות מסוימות, קרוב לודאי שהיינו מחליטים בצורה שונה.
 
נטילת אחריות
 
כבר הגעת למסקנה שאתה חייב לעשות חשבון נפש אישי. כשאתה בוחן את עצמך ואת חייך, עליך לקחת אחריות על ההחלטות שלך, רעות כטובות. אם אתה חולה או עובר אירוע קשה בחייך, חשוב בכנות, האם יש לך חלק במצב שאתה נמצא בו? האם החלטות מסוימות שהחלטת בעבר גרמו למצב הנוכחי שלך? אולי התנהגות לא ראויה הביאה לכך? אולי סיבה אחרת?
 
לא תמיד נראה שהאחריות היא שלנו. ישנן גם החלטות הנקבעות מלמעלה, שסיבתן נסתרת מהבנתנו. עם זאת, יש מקרים רבים בהם אורח החיים, הרגלים לקויים וגישות שליליות שלנו, הם הגורמים לבעיות מהן אנו סובלים. כשאנו עורכים חשבון נפש אישי, במקום להצטער על מה שכבר נעשה, חשוב יותר לקבל אחריות על הטעויות שנעשו, ולהשתדל להשקיע יותר מחשבה כדי להחליט נכון להבא.
 
אבל איך אפשר להחליט החלטות נכונות וחכמות, הרי לא תמיד אפשר לדעת מה תהיינה תוצאות ההחלטות? מי יכול לעזור לנו להגיע להחלטות נכונות?
 
הבורא יתברך העניק לעם ישראל ספר הדרכה מושלם. ספר זה נותן לנו הדרכה מפורטת לבחירה טובה בכל רגע ורגע מחיינו, מהולדתנו ועד מותנו. ספר זה הוא התורה הקדושה – "ובחרת בחיים"!
 
התורה מסתכלת על חיי אנוש מזווית הראיה של הנצח. אנחנו יותר מסתם אנשים החיים כאן וכרגע בעולם הזה. כל אחד מאיתנו הוא נשמה שהיא אילן עם שורשים וענפים המתפשטים לכל העולמות. נשמה זו קיימת הרבה יותר לפני שעמדנו על דעתנו ותתקיים הרבה אחרי שגופינו ישוב לעפר.
 
הקב"ה הוא תכלית הטוב! הטוב, מטבעו, רוצה להתפשט ולהיטיב. לכן הבורא יתברך משפיע מטובו על כל הבריאה כולה ועל כל נשמה ונשמה – הוא רוצה שכל נשמה תקבל מטוב זה, הטוב הנצחי. הבורא יתברך רוצה שיהיה לנו קניין על הטוב בדין וביושר, לכן הוא מביא את הנשמה שלנו לגוף חומרי בעולם הזה, בו נוכל להשׂתכר ולהרוויח את הטוב על ידי העבודה העצמית שלנו.
 
בעולם מטעה זה המלא בשקר ובלבול, המשימה שלנו היא לחפש ולברור את הטוב, להיות טובים ולעשות אך טוב. על ידי עשיית המצוות, אנחנו מתחברים עם הבורא יתברך שהוא תכלית הטוב ומכירים אותו. מה שאנחנו עושים בעולם הזה משפיע לא רק על חיינו פה, אלא גם על חייה וייעודה של הנשמה שלנו בעולמות העליונות, אליהם היא מגיעה לאחר מות הגוף. בעולמות העליונים הנשמה נהנית מהטוב שהשׂתכרה בעולם הזה.
 
התורה נותנת לנו הדרכה מפורטת איך לזכות בטוב הנצחי בדרכים פשוטות להתנהגות בחיי היומיום שלנו: הכרת הטוב ותודה לבורא יתברך, מילוי צרכי הגוף במידה, רחמנות וחסד כלפי הזולת, משא ומתן באמונה וביושר, איזון בין סיפוק צורכי הגוף החומריים לבין סיפוק צורכי הרוח והנפש בשבתות וחגים, שמחות ועוד.
 
אין מי שכופה עלינו לעשות צדקה וחסד, להתנהג ביושר, להתפלל, לשמור שבת, כשרות וכל שאר המצוות. ההחלטה אם לקבל את דרך התורה היא בידינו, ואיתה התוצאות.
 

   

(מתוך "קריאה לחיים" מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה