לולב מהודר – פרשת השבוע וזאת הברכה

פרשת השבוע וזאת הברכה - לאחר ההתעלות וההתקרבות של הימים הנוראים, כולנו חשים רצון להתקרב ולעשות רצון הבורא, מתוך לב חם ואוהב, והביטוי הוא בהידור.

1 דק' קריאה

הרב יוסף ברוק

פורסם בתאריך 06.04.21

לאחר ההתעלות וההתקרבות של
הימים הנוראים, כולנו חשים רצון
להתקרב ולעשות רצון הבורא, מתוך
לב חם ואוהב, והביטוי הוא בהידור.

פרשת וזאת הברכה – סוכות

"וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ עָבת וְעַרְבֵי נָחַל וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי ה' אֱלֹקֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים".

בכל שנה אנו נפעמים מחדש – המאמץ, הזמן והמסירות לקיום מצוות ארבעת המינים! בעבר היה קושי גדול להשיג את כל הפריטים בגלל תנאי האקלים ומזג האוויר הקר באירופה, לא ניתן היה לגדל אתרוגים, ואף התמר-הלולב אינו גדל ברוב הארצות. ואכן, ספרות ההלכה מלאה דיונים אודות לולבים יבשים, או שאר המינים. נדיר היה למצוא בבית כנסת אחד מספר "סטים". אתרוג נקנה על ידי הקהל, וכולם ברכו עליו, או שנקנה לכבוד רבה של הקהילה וכו'.

והנה אנו בבוא סוכות רואים שפע אדיר – מאות אלפי לולבים, אתרוגים והדסים. לאחרונה הגדילו לעשות כאשר מורי הוראה ממיינים את ארבעת המינים למהודרים וכשרים וכו', וניתן לקנות סטים מוכנים של ארבעת המינים.

אך אנשי צורה ומעלה בודקים ומחפשים בעצמם את המהודר והנאה, ומוציאים על כך ממון רב, ואף אינם חסים על זמנם היקר כדי לקיים את המצוה בהידור.

ואכן, דווקא מצוה זו מצטיינת במיוחד בהדור. רוב הלולבים כשרים, אך אין מסתפקים בכך, וחפצים דווקא במהודר.

אפשר אולי להעלות סברה כי לאחר ההתעלות וההתקרבות של הימים הנוראים, כולנו חשים רצון להתקרב ולעשות רצון הבורא, מתוך לב חם ואוהב, והביטוי הוא בהידור המצוה, לא לעשותה כעול וכהכרח, אלא להראות את חפצנו ושמחתנו בכך שניתן לנו לקיים ולעשות רצונו של מי שאמר והיה העולם. וכדרכו של האוהב לבטא את רגשותיו על ידי מתנה יפה, מקושטת ומעוצבת, הקולעת לטעמו של מקבלה, וכפי שצוונו: "ולקחתם לכם… פרי עץ הדר וכו'". ההידור שלנו ביטוי הוא לשמחתנו ואהבתנו.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה