להגן על כל העולם

אם היו מאפשרים לך פגישה במשך שעה!!! עם המיליונר הגדול בעולם – לא היית הולך? אם היו אומרים לך שיש לך אפשרות להגן העולם בשיחה שאורכה שעה – לא היית עושה את זה?

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

אם היו מאפשרים לך פגישה במשך
שעה!!! עם המיליונר הגדול בעולם – לא
היית הולך? אם היו אומרים לך שיש לך
אפשרות להגן העולם בשיחה שאורכה
שעה – לא היית עושה את זה?

בשדי יער – פרק 14

שעת ההתבודדות וחשבון הנפש שאדם עושה בכל יום הם כה חזקים, עד שיש בכוחם להגן על כל העולם, וכך כתוב בשיחות הר"ן (סימן ע’):

"הייתכן שאנו מניחין את ה’ יתברך שיעשה ויחשוב לגזור גזרות בעולם? כי אנו צריכין לקרות את ה’ יתברך מעסקיו שהוא עוסק בהם, באיזו גזרה וכיוצא, חס ושלום, ולקרות אותו משם, שישליך זאת ויפנה אלינו למה שאנו רוצים לדבר עמו, לבקש ממנו שיקרב אותנו לעבודתו יתברך, אזי ה’ יתברך משליך כל ענייניו וכל הגזרות שרוצה לגזור, חס ושלום, וכל העסקים שלו שהוא יתברך עוסק בהם כביכול, והוא משליך הכל ופונה עצמו רק לזה האיש שרוצה לדבר עמו ולפרש שיחתו לפניו, ולבקש מאיתו שיעזרהו להתקרב אליו יתברך".

רבי נחמן מסביר לנו, שכל איש או אישה, כל בחור או בחורה, ולא משנה באיזו מדרגה רוחנית הם נמצאים, ואפילו האדם הפשוט והקטן ביותר והגרוע בעולם, ואפילו הרשע הגדול ביותר בעולם – יש לו את היכולת והזכות לפנות אל השם ולבקש ממנו שיקרב אותו אליו – והקב"ה עוזב הכל!!! ופונה אליו ומאזין לתפילתו. ובזכות אותו אדם העולם ניצל מכל מיני גזרות קשות ורעות שיכול היה הבורא לגזור באותה השעה! נמצא, שאם במשך עשרים וארבע שעות ביממה אנשים יעסקו בהתבודדות לא יהיו בעולם שום גזרות רעות וקשות.

ומספרים, שלפני פרוץ מלחמת העולם השנייה נהגו אנשי פולין לעשות שרשרת של התבודדות, כך שתמיד היה אדם שעשה התבודדות, וביום שנפסקה השרשרת מסיבות שונות, מיד פרצה המלחמה הנוראה…

מכאן עלינו להתחזק מאוד ולעסוק בהתבודדות, שהיא באמת עבודה קלה ונעימה מאוד. האם יכול להיות דבר טוב יותר מלהיפגש עם המלך שבידו הכל? אם היו מזמינים אדם רווק לשעה אישית עם השדכן הגדול ביותר בעולם, אשר בידו למצוא לו את האישה המושלמת והמתאימה לו ביותר, האם היה מוותר על פגישה זו? אם היו נותנים לאדם אפשרות לבלות שעה עם המיליונר הגדול בעולם ולבקש ממנו כל מה שהוא צריך, האם היה מהסס לרגע? אם היו מזמינים את האדם לראיון אל שר השיכון כדי לתת לי פתרון למצוקת הדיור שלו, האם היה מתעצל ולא הולך? או אם הייתה ניתנת לאדם חולה מאוד להיפגש עם הפרופסור הגדול ביותר, שיודע בדיוק את הרפואה הנכונה לכל מחלה – לא היה הולך? וכך לגבי יועץ הנישואין המומחה ביותר בעולם בענייני שלום בית, חינוך ילדים, הפסיכולוג הטוב ביותר, רופא הנפש הטוב ביותר וכן הלאה – האם היה מישהו מוותר על אחת מן ההזדמנויות הללו כשהוא יודע שפגישה כזאת תפתור לו את כל הבעיות והקשיים בחייו? כולנו מבינים שהתשובה מיותרת…

הקדוש-ברוך-הוא – הוא השדכן, הרופא, המיליונר, שר השיכון ודיור, המחנך הדגול ויועץ הנישואין, הפסיכולוג וכו’… כמו שכתוב (תהלים): "טוב ה’ לכל"!!! טוב לפרנסה, לרפואה, לזיווגים וכדומה.

ומי שעדיין לא מכיר את מושג "שעת התבודדות" ידע, שזו שעה שניתן לעשות בכל מקום ובכל זמן, בכל שעה ובכל מצב, בכל שפה ולשון, במילים פשוטות וטבעיות ביותר. אפשר לטייל, אפשר לשבת, אפשר לאכול ולנוח לפני, כלומר – לדאוג לתנאים הנוחים והטובים ביותר כדי שיוכל לעשות ישוב הדעת ברגיעות, וכך ישפוך את נפשו ושיחו לפני "מי שאמר והיה העולם" וירווח לו.

עזוב הכל

אם כך הם פני הדברים, וההתבודדות היא דבר שקל מאוד לעשותו, מדוע האדם בכל זאת אינו מקיים אותה? מדוע יש מניעה גדולה כל כך על הדבר הכי טבעי ומובן מאליו שאדם מאמין צריך לעשות – לדבר עם בוראו, עם השם יתברך?

התשובה לכך היא – שהיצר הרע יודע את מעלת ההתבודדות. הוא יודע שזו תכליתו של האדם! הוא, גם, יודע שברגע שאדם יעסוק בהתבודדות ויגיע לתיקונו אז הוא יצליח להתגבר על כל הקשיים והניסיונות של העולם הזה. לכן הוא מכביד ומקשה את העבודה של ההתבודדות על האדם. הוא מחלישו עד כדי כך וגורם לא לעסוק בדבר הכי יקר לאדם. ויתירה מזו, הוא מביא לפני האדם את כל הראיות והאסמכתאות למה לא לעשות שעת התבודדות – קר, חם, אני חולה, אני מצונן, אני עסוק, אני… ואני…

אולם מדברים אלה על כל אדם להבין ולהגיע למסקנה – שלא משנה מה יהיה, עליו לעזוב הכל! ולמצוא לעצמו זמן להתבודד, להתחיל לחיות חיים חדשים לגמרי, חיים מתוקים, כי אין נחת רוח גדולה יותר לקב"ה מאשר אדם שמתבודד לפניו ועושה חשבון נפש ומבקש ממנו שישלים את חסרונותיו בגשמיות וברוחניות. אדם כזה מקבל יחס חם ואוהב מהשם יתברך, וכל מה שלא מצליח עדיין לתקן ולשפר – הקב"ה מאריך איתו אף ומרמז לו בעדינות בכל מיני דרכים, מכיוון שהוא עוסק בהתבודדות לכן יש לו את הזמן והכלים לברר מה השם רומז לו, כמו כן כלים אלה מסייעים לו לתקן את הטעון תיקון. בהתבודדות האדם מרבה בתפילה על מילוי חסרונותיו וכך זוכה לחיות את חייו בקרבה ובאמונה בהשם, שזו תכלית בריאתו של האדם.

ספר החיים

שמעתי פעם מרבי ומורי הרב לוי יצחק בנדר זצ"ל, שאחרי ה-120 של האדם, כשיעלה האדם לשמים ויעמוד לפני בית דין של מעלה, יפתחו לפניו את הספר שלו, כאשר כל דף בספר זה הוא כנגד יום אחד מימי חייו ובו כתובים כל מחשבה דיבור ומעשה של אותו היום, ובכל דף שייכתב שהאדם התבודד אז יעברו לדף הבא מבלי לשפוט אותו על אותו היום בכלל. ואילו דף שלא נכתב בו שאדם עשה שעת התבודדות, ישפטו אותו על כל מחשבה דיבור ומעשה, אם היה כראוי או לא והוא ייתן את הדין על כל פרט.

זו הסיבה שקשה מאוד לקיים את שעת ההתבודדות, עד שבכל יום יש לאדם מלחמה על השעה הזו מחדש, אפילו אם הוא מתבודד שנים. זאת, משום שההתבודדות היא התיקון של אותו היום, לכן מובן מדוע היצר הרע נלחם למנוע את האדם מתיקונו הנצחי.

אולם, מכיוון שאנו יודעים שיש כזה טוב בעולם – ההתבודדות – הייתכן שנרצה לקבל אותה בלי להתאמץ? בודאי שאנו צריכים לעשות את כל המאמצים כדי לזכות בדבר שבו תלוי כל התיקון שלנו בפרט, ושל כל העולם בכלל. ודע, שהיצר הרע מודע גם מודע למעלתה של ההתבודדות, הוא מונע ומכביד את העבודה על האדם, וגם דבר זה מכוון מאת ה’ הרוצה בכיסופים והרצונות של האדם, כדי שירבה בתפילה להשיג את הדבר הנכסף מכל – את ההתבודדות.

על עבודה נפלאה זו, שהיא ההזדמנות היקרה ביותר שיש לאדם להתקרב להשם ולפתור את כל בעיותיו, אמר רבי נחמן מברסלב זי"ע: "התבודדות היא מעלה עליונה וגדולה מן הכל!"

(מתוך בשדי יער מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

1. רונה כהן

י"א שבט התשס"ט

2/05/2009

לרב שלום ארוש שליט”א אתה מתנה גדולה שהקב”ה נתן לעם ישראל.
הראיה שלך היא נכונה ומדוייקת ונוגע בלב ישר.
כשקשה לי, אני שמה קלטת שלך ונרגעת.
יישר כח! זכית וזיכית אותנו!

2. רונה כהן

י"א שבט התשס"ט

2/05/2009

אתה מתנה גדולה שהקב”ה נתן לעם ישראל.
הראיה שלך היא נכונה ומדוייקת ונוגע בלב ישר.
כשקשה לי, אני שמה קלטת שלך ונרגעת.
יישר כח! זכית וזיכית אותנו!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה